V očích mnoha zájemců o vysokorychlostní připojení přes ADSL bylo dlouhou dobu problémem to, že k využívání internetové služby potřebovali aktivní pevnou linku. Jinými slovy museli platit paušál za telefon, byť jej nepoužívali. Ve výsledku se tak ADSL přípojka prodražila o několik set korun. Aktivní telefonní linka dnes však již není potřeba – operátoři konečně nabízejí tzv. nahé ADSL, kdy klient platí pouze za internetovou přípojku a nikoli zbytečný hlasový paušál.
V očích mnoha zájemců o vysokorychlostní připojení přes ADSL bylo dlouhou dobu problémem to, že k využívání internetové služby potřebovali aktivní pevnou linku. Jinými slovy museli platit paušál za telefon, byť jej nepoužívali. Ve výsledku se tak ADSL přípojka prodražila o několik set korun. Aktivní telefonní linka dnes však již není potřeba operátoři konečně nabízejí tzv. nahé ADSL, kdy klient platí pouze za internetovou přípojku a nikoli zbytečný hlasový paušál.
Aktivní a neaktivní linkou se rozumí to, zda je nebo není danému zákazníkovi přiděleno telefonní číslo. Je-li v bytové jednotce telefonní přípojka bez přiděleného telefonního čísla, přesto je dnes možné si zřídit internetovou ADSL přípojku od vybraného poskytovatele.
Existují však výjimky, kdy linka musí být znovu aktivována, a nahé ADSL tak provozovat nejde (například při míchání sítí různých operátorů). To byl případ například služeb Volný Internet* od stejnojmenného operátora; kromě paušálu za internet, který klient platil Volnému, bylo nutné platit hlasový paušál Telefónice O2. Ovšem další služba, zvaná Volný Internet Extra, byla postavena na nahém ADSL. V našich nabídkách připojení byly a jsou tyto skutečnosti, co se komu platí, jasně uvedeny.
(* V únoru 2011 byl Volný (rezidentní klientela DSL) prodán Telefónice.)
Nahé ADSL vysokorychlostní připojení přes telefonní rozvody, kdy klient neplatí měsíční paušál za pevnou telefonní linku, ale jen za internetovou službu (cena služby je konečná).
Aktivní telefonní linka Dané telefonní přípojce/lince je přiděleno telefonní číslo, je tak možné přes linku telefonovat.
Neaktivní telefonní linka opačný případ, kdy k telefonní přípojce není přidělené telefonní číslo. Na lince je možné provozovat nahé ADSL, popřípadě linku opět aktivovat a platit zvýhodněný telefonní paušál.
Na našem webu rozdíl mezi nahým ADSL/VDSL a tím vázaným na aktivní pevnou linku rozlišujeme ve sloupci Paušál za tel. linku: Je-li uvedeno "je v ceně", cena je konečná (jde o nahé ADSL). Je-li ale uvedeno "není v ceně", služba je vázána na linku, za kterou se platí měsíční hlasový paušál navíc.
Pokud pevná telefonní síť není aktivní a běží-li na ní pouze ADSL, pro zájemce je možné dodatečně aktivovat i telefonní linku. Dobrou zprávou je, že v takovém případě klient už ale nebude platit plnou cenu hlasového paušálu, nýbrž částku o pár set korun nižší -- v případě objednání služeb od Telefonicy O2 nebo od T-Mobilu (pouze v dosahu jejich sítě).
Platí to i obráceně: Když si zákazník ke své telefonní lince objedná internet přes ADSL, dojde ke snížení paušálu za volání (samozřejmě v rámci služebstejného poskytovatele).
Například Telefónica O2 nabízela samostatně volání ve službě O2 Volání 300 (s 300 volnými minutami) za 520 Kč měsíčně. Jestliže si tuto službu klient objednal k existující ADSL přípojce (nebo naopak platil-li tuto částku za telefon a až pak si zřídil internet přes ADSL), výše měsíčního paušálu za telefon klesla na 120 Kč. V této kombinaci tedy došlo ke slevě ve výši 400 Kč měsíčně.
Zatímco v mnoha jiných státech bylo už dlouho nahé ADSL k mání, v Česku roky a roky vše stálo na mrtvém bodě. Telefónica O2 coby nástupce Českého Telecomu se dlouho proti zavedení nahého ADSL bez nutnosti platit paušál za pevnou linku bránila. Přitom po tomto typu připojení byl mezi lidmi velký hlad.
Dva nejčastější argumenty operátora byly, že jednak vzhledem ke své dominantní pozici nahé ADSL nepovolí Český telekomunikační úřad (což spíše tvrdila média), jednak že poplatek za pevnou linku je nutným poplatkem pro přístup a správu účastnického vedení.
I když důvody, proč nahé ADSL bylo na českém trhu tabu, přesně zná jen samotná Telefónica O2, patrně šlo o obavy, že nahé ADSL by způsobilo ještě větší odliv zákazníků od pevných hlasových služeb. Klienti totiž v uplynulých letech už tak zrušili miliony pevných linek, nejčastěji kvůli mobilním sítím a dalším způsobům telefonování (v kabelových sítích a přes VoIP).
V půlce roku 2008 se ale začaly hýbat ledy. Český telekomunikační úřad tehdy jasně řekl, že Telefónice O2 v nahém ADSL nebrání, právě naopak. Firmu vyzval, aby začala nahé ADSL konečně nabízet. A to primárně dalším operátorům na trhu, kteří by službu nabídli svým klientům. Telefónica v té době v reakci na požadavek Českého telekomunikačního úřadu vzkázala, že i když na nahé ADSL přistoupí, zákazníci by neměli být tak nadšeni, protože cena služby vzroste právě kvůli nutným nákladům na přístupová vedení.
Vlastně ještě o pár měsíců dříve, v březnu 2008, bylo první nahou vlaštovkou ADSL od Volného -- služba Volný Internet Extra 2M stála o 132 Kč méně než kombinace ADSL a nutného paušálu za volání od Telefónicy O2. Služba navíc nebyla zatížena datovými limity a následnou aplikací FUP (Telefónica O2 zrušila datové limity/FUP záhy, od 1. dubna 2008).
Zlom přišel na přelomu let 2008 a 2009, kdy Telefónica začala nahé ADSL skutečně testovat s dalšími partnery. Na konci dubna 2009 už nahé ADSL odstartovalo naplno. Tehdy Telefónica O2 uveřejnila nový model balíčkování služeb, které nebylo povinné, ale odvíjelo se od přání a potřeb klientů.