Úvod > Články > Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti prioritní? Zeptali jsme se Tomáše Křešťáka z datového servisu na detaily změn, ke kterým v O2 od 1. září došlo a co to bude pro nové i stávající zákazníky znamenat.

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Proč jste k názvům tarifů přidali koncovku HD?

Všímali jsme si, k čemu vlastně naši zákazníci internet používají. Tím myslíme především laiky, kteří neznají detaily užívání internetu, nevědí, co je download, upload a neorientují se ve službách internetu. Chceme jim názvem přiblížit, k čemu internet slouží a jaké má kvality. To, co internetu v dnešní době vládne a co je nejdůležitější jsou videa. Jejich streamování, youtube samotný i youtubeři a internetové televize jsou vlastně polovina provozu celého internetu. 

A jak to odráží celkovou kvalitu internetu?

Celkově to s sebou přináší nové požadavky. Dříve nezáleželo na tom, jestli jste stahovali hodinu nebo pět hodin, na to, že je komunikace o něco pomalejší, ale jakmile se vám začalo zasekávat video, tak jste okamžitě poznali, že se zhoršuje kvalita internetu. Obzvlášť objeví-li se ty tolik nenáviděné hodiny. Představte si, že sledujete televizní přenos, fotbalista se napřahuje a vy místo gólu uvidíte hodiny. Zákazník se pak ptá: Kdo za to může? A hned si i odpoví: Poskytovatel. Nechápe, že kvalita videa je nižší třeba i proto, že je někde v internetu užší pásmo. A za to my nemůžeme.

A jak by to měl řešit Internet HD, pokud není chyba na vaší straně?

Chceme pomáhat zákazníkům řešit problém takzvaně end to end. Proto se ptáme: Zákazníku, my ti službu dodáváme v pořádku, není problém v modemu? Zákazníku, nemáš problém s Wi-Fi? Nejsi daleko od přípojky? Nemáš přetíženou síť? Nenapíchl se na tvou Wi-Fi soused? Nehádá se tvoje pásmo s jiným pásmem? Funkce virtuálního technika je, aby řešil takové problémy. Abychom některé z těchto problémů vyřešili elegantně a jednorázově, vynalezli jsme třeba Smart Box. A tak postupujeme dál. Takže Internet HD znamená i to, že pomáháme zákazníkovi s připojením, ať už je problém na naší straně nebo ne. 

 

Můžete uvést nějaký příklad takové pomoci?

Klasickým příkladem je třeba loňský výpadek Googlu. Většina lidí měla za to, že jim přestal fungovat internet. Dokonce i někteří odborníci těžko zjišťovali, co se vlastně děje. S Google prohlížečem je totiž spojena i spousta aplikací na pozadí. O2 pak jako první, a za to nás pochválila i konkurence, během asi 20 minut našel náhradní cestu. Identifikace problému i jeho řešení, to vše bylo neskutečně rychlé. Některým poskytovatelům nefungoval internet v řádu hodin. To je to, co dáváme zákazníkům na pozadí v rámci kvality našich služeb.

Pozná zákazník kvality O2 ve srovnání s jiným operátorem? Je nějaký způsob, podle kterého rozezná Internet HD?

Zákazníci to většinou nepoznají. Pro ně internet buď funguje dobře nebo špatně. Pro nás jsou tak důležité dvě věci: Řešit se zákazníkem i problém mimo „trubku“ přes kterou mu dodáváme internet. Zeptám se vás: vy sama zjistíte, jakou kapacitu internetu máte a kde je třeba úzké hrdlo pro přenos?

Ne, to zjistím těžko.

Tak vidíte. To neumí ani většina zaměstnanců telekomunikační firmy. Tak to nemůžeme chtít ani po našich zákaznících. Za druhé se staráme, aby byl content dodaný zákazníkovi v té nejvyšší možné kvalitě. To například znamená, že pracujeme na pozadí tak, aby se Google netahal z Ameriky, ale aby byl umístěný v naší síti. Ale nejde tu jen o Google, týká se to i ostatního obsahu.

 

Jak funguje HD Internet v praxi?

O2 ukládá většinu video obsahu do vlastní sítě v Česku. Díky tomu je cesta uživatele k obsahu kratší. A právě díky tomu, že data neputují přes celý svět, může O2 garantovat HD kvalitu. 

Zákazník s internetem O2

HD video v síti O2

Zákazník s jiným internetem

HD video mimo síť O2

Protože rychlost není jediným faktorem kvalitního internetu. Pokud před sebou máte dalekou cestu a ucpanou silnici, rychlé a kvalitní auto je vám k ničemu. S O2 jste v tuzemsku. Jinými slovy: před vámi je krátká vzdálenost a volná silnice.

 

Zmiňujete Google. Vy jste spolu začali spolupracovat? V čem spočívá vaše spolupráce?

Spolupracujeme, ale smlouva nám bohužel neumožňuje mluvit o detailech. Ale co můžu říct je, že máme teď bezprecedentně jako jediní v ČR content umístěný tak, že ho dodáváme zákazníkovi v optimální kvalitě. 

Mají tyto výhody pouze noví zákazníci nebo pamatujete i na ty stávající? Budou přecházet na rychlejší a kvalitnější internet automaticky a zdarma?

Stávající zákazníky převádíme na nový internet postupně, všechny je totiž musíme obvolávat ve volných servisních oknech. A abychom to neměli tak jednoduché, pletou se nám do toho i legislativní změny v rámci ZoEK (Novela zákona o elektronických komunikacích, pozn. redakce). Takže našimi hlavními úkoly je teď zrychlovat kde to jen jde, upozorňovat na to stávající zákazníky, zjišťovat, jestli všechno funguje, jak má a snažit se třeba i identifikovat, zda někde nejsou utržené dráty. Jako součást naší služby virtuálního technika nabízíme i výjezd k zákazníkovi.

Snažíte se pro lepší kvalitu internetu prodávat Smart Box zákazníkům co nejvíce? Je to vás hlavní cíl?

Smart Box je jenom další možnost. Pokud mají zákazníci velký barák a Wi-Fi do nějakého jeho koutu nedosáhne, je velká možnost, že díky Smart Boxu se tam dostane, protože má úžasně silný signál. Takže zákazníkům ho určitě nevnucujeme. Nabízíme ho spíš jako jedno z řešení, když víme, že problémem je signál. Smart Box má navíc ještě další užitečné funkce, takže pokud zákazníka zajímá například i zabezpečení domu, nabídneme mu ho. Je navržený tak, aby řešil ty nejčastější problémy, které máme nebo známe. Protože když má problém zákazník, je to i náš problém.

O2 Internet HD

Funguje Internet HD i se starším modemem?

Funguje. Smart Box není součástí služby samotné. Je to náš vlastní hardware, který jsme vyvinuli pod naším jménem, funguje pod naší sítí, ale nemá přímé spojení s konkrétním tarifem. Internet HD funguje ve všech verzích i na ostatních modemech.

Proč máte v nabídce tarifů maximální rychlost 100 Mb/s, když CETIN už komunikuje 250 Mb/s?

Tak vysoká rychlost je zatím jen na velmi omezeném množství míst. Běžně se zákazník dostane nanejvýš na 50 nebo 100 Mb/s. My nyní máme za cíl zrychlit co nejvíce domácností na 20 Mb/s. To je pro nás prioritní, protože při takové rychlosti budou fungovat videa v HD kvalitě. Je to vlastně podobně jako u aut. Mám auto, které jede maximální rychlostí 200 km/h a pořídím si auto, které jede 220 km/h. Je to vážně takový rozdíl? 

Navíc pokud potřebuje mít zákazník dedikovaných a garantovaných 100 Mb/s, pořizuje si úplně jiné služby, volí internet přes optiku, je to zkrátka úplně jiná cílová skupina. Ano, ve všech domácnostech se bude kapacita navyšovat, ale postupně. Jednou to bude třeba i rychlost 1 000 Mb/s, já si třeba pamatuju 64 Kb/s. V dnešní době je rychlost, při které vše funguje, 20 Mb/s. A to je pro nás důležité.

A jaká je rychlost internetu u vás doma?

Zjistěte, jestli pro vaši adresu neexistuje lepší řešení:

Dostupnost služeb

Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.

Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

Zadaná adresa není platná.

Máte na mysli nějakou z následujících adres?

    Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.

    Zadaná adresa není platná.

    Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.

    Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

    Probíhá ověřování

    Probíhá ověřování

    9. 10. 2017

    Autor: Redakce DSL.cz

    Témata

    digitální televizeO2O2 TVpřipojení k internetu

    Sdílejte

    Související nabídka

    Tarif
    Poskytovatel
    Cena za měsíc
     
    Cena za měsíc: 299 Kč

    Přečtěte si také

     

    Vánoce na Netflixu 2024: 4 filmy, které vás dostanou do sváteční nálady

    Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...

     

    Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v listopadu 2024

    V listopadu rychlost Wi-Fi internetu opět stoupala. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém kraji jsme...

     

    Americká komise schválila licenci pro T-Mobile a SpaceX na rozšíření pokrytí v mrtvých zónách

    Americká komise schválila licenci pro společnosti T-Mobile a SpaceX. Mohou tak pokrýt odlehlé oblasti internetem...

    Nejčtenější články

    Jak u vás letos bude zvonit Ježíšek? Třeba přes mobil...

     

    Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...

    Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

     

    Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

    Black Friday je tady! Pořiďte si neomezený tarif od Vodafonu za 399 Kč

     

    Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...