Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti prioritní? Zeptali jsme se Tomáše Křešťáka z datového servisu na detaily změn, ke kterým v O2 od 1. září došlo a co to bude pro nové i stávající zákazníky znamenat.
Všímali jsme si, k čemu vlastně naši zákazníci internet používají. Tím myslíme především laiky, kteří neznají detaily užívání internetu, nevědí, co je download, upload a neorientují se ve službách internetu. Chceme jim názvem přiblížit, k čemu internet slouží a jaké má kvality. To, co internetu v dnešní době vládne a co je nejdůležitější jsou videa. Jejich streamování, youtube samotný i youtubeři a internetové televize jsou vlastně polovina provozu celého internetu.
Celkově to s sebou přináší nové požadavky. Dříve nezáleželo na tom, jestli jste stahovali hodinu nebo pět hodin, na to, že je komunikace o něco pomalejší, ale jakmile se vám začalo zasekávat video, tak jste okamžitě poznali, že se zhoršuje kvalita internetu. Obzvlášť objeví-li se ty tolik nenáviděné hodiny. Představte si, že sledujete televizní přenos, fotbalista se napřahuje a vy místo gólu uvidíte hodiny. Zákazník se pak ptá: Kdo za to může? A hned si i odpoví: Poskytovatel. Nechápe, že kvalita videa je nižší třeba i proto, že je někde v internetu užší pásmo. A za to my nemůžeme.
Chceme pomáhat zákazníkům řešit problém takzvaně end to end. Proto se ptáme: Zákazníku, my ti službu dodáváme v pořádku, není problém v modemu? Zákazníku, nemáš problém s Wi-Fi? Nejsi daleko od přípojky? Nemáš přetíženou síť? Nenapíchl se na tvou Wi-Fi soused? Nehádá se tvoje pásmo s jiným pásmem? Funkce virtuálního technika je, aby řešil takové problémy. Abychom některé z těchto problémů vyřešili elegantně a jednorázově, vynalezli jsme třeba Smart Box. A tak postupujeme dál. Takže Internet HD znamená i to, že pomáháme zákazníkovi s připojením, ať už je problém na naší straně nebo ne.
Klasickým příkladem je třeba loňský výpadek Googlu. Většina lidí měla za to, že jim přestal fungovat internet. Dokonce i někteří odborníci těžko zjišťovali, co se vlastně děje. S Google prohlížečem je totiž spojena i spousta aplikací na pozadí. O2 pak jako první, a za to nás pochválila i konkurence, během asi 20 minut našel náhradní cestu. Identifikace problému i jeho řešení, to vše bylo neskutečně rychlé. Některým poskytovatelům nefungoval internet v řádu hodin. To je to, co dáváme zákazníkům na pozadí v rámci kvality našich služeb.
Zákazníci to většinou nepoznají. Pro ně internet buď funguje dobře nebo špatně. Pro nás jsou tak důležité dvě věci: Řešit se zákazníkem i problém mimo „trubku“ přes kterou mu dodáváme internet. Zeptám se vás: vy sama zjistíte, jakou kapacitu internetu máte a kde je třeba úzké hrdlo pro přenos?
Tak vidíte. To neumí ani většina zaměstnanců telekomunikační firmy. Tak to nemůžeme chtít ani po našich zákaznících. Za druhé se staráme, aby byl content dodaný zákazníkovi v té nejvyšší možné kvalitě. To například znamená, že pracujeme na pozadí tak, aby se Google netahal z Ameriky, ale aby byl umístěný v naší síti. Ale nejde tu jen o Google, týká se to i ostatního obsahu.
O2 ukládá většinu video obsahu do vlastní sítě v Česku. Díky tomu je cesta uživatele k obsahu kratší. A právě díky tomu, že data neputují přes celý svět, může O2 garantovat HD kvalitu.
Protože rychlost není jediným faktorem kvalitního internetu. Pokud před sebou máte dalekou cestu a ucpanou silnici, rychlé a kvalitní auto je vám k ničemu. S O2 jste v tuzemsku. Jinými slovy: před vámi je krátká vzdálenost a volná silnice.
Spolupracujeme, ale smlouva nám bohužel neumožňuje mluvit o detailech. Ale co můžu říct je, že máme teď bezprecedentně jako jediní v ČR content umístěný tak, že ho dodáváme zákazníkovi v optimální kvalitě.
Stávající zákazníky převádíme na nový internet postupně, všechny je totiž musíme obvolávat ve volných servisních oknech. A abychom to neměli tak jednoduché, pletou se nám do toho i legislativní změny v rámci ZoEK (Novela zákona o elektronických komunikacích, pozn. redakce). Takže našimi hlavními úkoly je teď zrychlovat kde to jen jde, upozorňovat na to stávající zákazníky, zjišťovat, jestli všechno funguje, jak má a snažit se třeba i identifikovat, zda někde nejsou utržené dráty. Jako součást naší služby virtuálního technika nabízíme i výjezd k zákazníkovi.
Smart Box je jenom další možnost. Pokud mají zákazníci velký barák a Wi-Fi do nějakého jeho koutu nedosáhne, je velká možnost, že díky Smart Boxu se tam dostane, protože má úžasně silný signál. Takže zákazníkům ho určitě nevnucujeme. Nabízíme ho spíš jako jedno z řešení, když víme, že problémem je signál. Smart Box má navíc ještě další užitečné funkce, takže pokud zákazníka zajímá například i zabezpečení domu, nabídneme mu ho. Je navržený tak, aby řešil ty nejčastější problémy, které máme nebo známe. Protože když má problém zákazník, je to i náš problém.
Funguje. Smart Box není součástí služby samotné. Je to náš vlastní hardware, který jsme vyvinuli pod naším jménem, funguje pod naší sítí, ale nemá přímé spojení s konkrétním tarifem. Internet HD funguje ve všech verzích i na ostatních modemech.
Tak vysoká rychlost je zatím jen na velmi omezeném množství míst. Běžně se zákazník dostane nanejvýš na 50 nebo 100 Mb/s. My nyní máme za cíl zrychlit co nejvíce domácností na 20 Mb/s. To je pro nás prioritní, protože při takové rychlosti budou fungovat videa v HD kvalitě. Je to vlastně podobně jako u aut. Mám auto, které jede maximální rychlostí 200 km/h a pořídím si auto, které jede 220 km/h. Je to vážně takový rozdíl?
Navíc pokud potřebuje mít zákazník dedikovaných a garantovaných 100 Mb/s, pořizuje si úplně jiné služby, volí internet přes optiku, je to zkrátka úplně jiná cílová skupina. Ano, ve všech domácnostech se bude kapacita navyšovat, ale postupně. Jednou to bude třeba i rychlost 1 000 Mb/s, já si třeba pamatuju 64 Kb/s. V dnešní době je rychlost, při které vše funguje, 20 Mb/s. A to je pro nás důležité.
Zjistěte, jestli pro vaši adresu neexistuje lepší řešení:
Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.
Máte na mysli nějakou z následujících adres?
Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.
Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.
9. 10. 2017
Autor: Redakce DSL.cz
digitální televizeO2O2 TVpřipojení k internetu
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
O2 dokončilo hlavní etapu modernizace mobilní sítě. Díky tomu je 5G dostupné pro téměř 10,5 milionu lidí, tedy 96 %...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Evropská unie vyzvala Temu, aby poskytla více informací o svém podnikání. Úřady mají podezření, že nedělá platforma...