Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty nedodrží, můžete službu snadněji reklamovat. Co se tedy od roku 2021 mění?
Operátoři musí u svých služeb uvádět kromě inzerované rychlosti ještě další 3 hodnoty. A to rychlost minimální, běžně dostupnou a maximální.
Tuto povinnost mají už od roku 2015. Jenže mnoho z nich u svých služeb jako inzerovanou uvádělo maximální rychlost, která se může od té běžně dostupné výrazně lišit.
Podle Hany Továrkové, předsedkyně Rady ČTÚ, dokonce úřad zjistil že na 36 % přípojek není vůbec technicky možné dosáhnout deklarované maximální rychlost. V 16 % pak ČTÚ naměřil velkou odchylku skutečné rychlosti.
Právě proto se Český telekomunikační úřad rozhodl nastavit pravidla, která mají situaci na trhu zlepšit. Novelizované všeobecné oprávnění VO-S/1/08.20020-9 platí od nového roku pro všechny poskytovatele mobilního a pevného připojení.
Minimální, běžně dostupnou a maximální rychlost musí poskytovatelé nově odvozovat od inzerované rychlosti.
ČTÚ v lednové monitorovací zprávě vysvětlil tyto pojmy na příkladu pevného internetu: „Poskytovatelé jsou nově povinni odvozovat parametry rychlosti datového připojení od inzerované rychlosti. Ta nesmí být vyšší než maximální rychlost. […] Dalším parametrem je u přístupu v pevném místě běžně dostupná rychlost, kterou musí poskytovatel stanovit ve smlouvě její konkrétní hodnotou, ne nižší než 60 % rychlosti inzerované. Stejným způsobem musí být u přístupu v pevném místě stanovena i rychlost minimální: konkrétní hodnotou, ne nižší než 30 % rychlosti inzerované.“
Poskytovatelé si mohou minimální a běžně dostupné rychlosti nastavit jako hodnoty rovné nebo vyšší než 30 %, respektive 60 %, ale nikdy nemohou být nižší.
Inzerovaná rychlost | Minimální rychlost | Běžně dostupná rychlost | Maximální rychlost |
---|---|---|---|
20 Mb/s | 6 Mb/s | 12 Mb/s | 20 Mb/s |
30 Mb/s | 9 Mb/s | 18 Mb/s | 30 Mb/s |
50 Mb/s | 15 Mb/s | 30 Mb/s | 50 Mb/s |
60 Mb/s | 18 Mb/s | 36 Mb/s | 60 Mb/s |
100 Mb/s | 30 Mb/s | 60 Mb/s | 100 Mb/s |
150 Mb/s | 45 Mb/s | 90 Mb/s | 150 Mb/s |
250 Mb/s | 75 Mb/s | 150 Mb/s | 250 Mb/s |
500 Mb/s | 150 Mb/s | 300 Mb/s | 500 Mb/s |
1000 Mb/s | 300 Mb/s | 600 Mb/s | 1000 Mb/s |
V případě, že informace o minimální, běžně dostupné a maximální rychlosti nebudou uvedené ve smluvních podmínkách veřejně na internetu nebo budou uváděné hodnoty v rozporu s novým všeobecným oprávněním, ČTÚ požádá poskytovatele o okamžitou nápravu.
Chybějící nebo nesprávné parametry kvality jsou totiž hodnoceny jako přestupek. Pokud operátor údaje neopraví, může mu být udělena pokuta.
Pokud ovšem poskytovatelé nedodrží rychlosti, které uvádí v ceníku a smlouvě, nemůže je ČTÚ nijak postihnout. Hodnoty slouží především jako informace pro zákazníky, kteří mohou díky nim snáze reklamovat nedodržení sjednaných parametrů.
Informace o nových parametrech na stránkách O2
Úřad zároveň stanovil odchylky, při kterých je možné službu reklamovat. Ty se počítají z běžně dostupné rychlosti. V případě připojení s inzerovanou rychlostí 100 Mb/s tedy vycházíme z rychlosti nejméně 60 Mb/s.
Tzv. velká trvající odchylka trvá déle než 70 minut a velká opakující se odchylka pak znamená pokles na minimálně 3,5 minuty, a to 3krát v rámci časového úseku 90 minut.
Pokud tedy ve vaší smlouvě máte uvedenou běžně dostupnou rychlost 60 Mb/s a naměříte, že po dobu delší než 70 minut váš internet této hodnoty nedosahoval, jedná se o velkou trvající odchylku.
Jestliže v rámci 90 minut klesla rychlost vašeho internetu pod 60 Mb/s 3krát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, pak se jednalo o velkou opakující se odchylku.
V případě, že máte ve smlouvě uvedenou minimální rychlost 30 Mb/s, a naměříte jakýkoliv pokles pod tuto hodnotu, jedná se o výpadek služby.
ČTÚ zároveň uvádí, že v případě mobilního připojení jsou podmínky trochu odlišné: „U služby mobilního přístupu k internetu je velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti, alespoň pětkrát po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut.“
Měření musíte provádět na počítači připojeném kabelem přímo k routeru. Hodnoty naměřené na mobilu nebo na bezdrátově připojeném zařízení, bývají zkreslené. Měření můžete provést přímo na našich stránkách.
Pokud naměříte některou z výše uvedených odchylek, máte právo službu reklamovat u svého operátora nebo věc řešit přímo s ČTÚ.
Na úřad se můžete obrátit také v případě, že nejste spokojení s vyřízením reklamace u operátora. ČTÚ následně prošetří kvalitu připojení vlastním kalibrovaným měřícím systémem.
Od svého operátora přitom máte možnost v případě odchylky nebo výpadku žádat slevu z ceny služby. Váš poskytovatel musí reklamaci vyřídit do 1 měsíce.
Pokud máte doma pomalý internet, prověřte si, jestli na vaší adrese není rychlejší technologie nebo levnější varianta:
Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.
Máte na mysli nějakou z následujících adres?
Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.
Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.
10. 2. 2021
Autor: Redakce DSL.cz
mobilní internetpevný internettelekomunikace
Britský deník Guardian oznámil, že již nebude přispívat na platformu X. Stejně jako mnohým dalším britským...
Australská vláda oznámila, že plánuje zakázat používání sociálních sítí uživatelům mladším 16 let. Chce omezit...
Francouzské vydavatelské domy podaly žalobu na platformu X. Viní ji z neoprávněného využívání jejich obsahu bez...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...