Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty nedodrží, můžete službu snadněji reklamovat. Co se tedy od roku 2021 mění?
Operátoři musí u svých služeb uvádět kromě inzerované rychlosti ještě další 3 hodnoty. A to rychlost minimální, běžně dostupnou a maximální.
Tuto povinnost mají už od roku 2015. Jenže mnoho z nich u svých služeb jako inzerovanou uvádělo maximální rychlost, která se může od té běžně dostupné výrazně lišit.
Podle Hany Továrkové, předsedkyně Rady ČTÚ, dokonce úřad zjistil že na 36 % přípojek není vůbec technicky možné dosáhnout deklarované maximální rychlost. V 16 % pak ČTÚ naměřil velkou odchylku skutečné rychlosti.
Právě proto se Český telekomunikační úřad rozhodl nastavit pravidla, která mají situaci na trhu zlepšit. Novelizované všeobecné oprávnění VO-S/1/08.20020-9 platí od nového roku pro všechny poskytovatele mobilního a pevného připojení.
Minimální, běžně dostupnou a maximální rychlost musí poskytovatelé nově odvozovat od inzerované rychlosti.
ČTÚ v lednové monitorovací zprávě vysvětlil tyto pojmy na příkladu pevného internetu: „Poskytovatelé jsou nově povinni odvozovat parametry rychlosti datového připojení od inzerované rychlosti. Ta nesmí být vyšší než maximální rychlost. […] Dalším parametrem je u přístupu v pevném místě běžně dostupná rychlost, kterou musí poskytovatel stanovit ve smlouvě její konkrétní hodnotou, ne nižší než 60 % rychlosti inzerované. Stejným způsobem musí být u přístupu v pevném místě stanovena i rychlost minimální: konkrétní hodnotou, ne nižší než 30 % rychlosti inzerované.“
Poskytovatelé si mohou minimální a běžně dostupné rychlosti nastavit jako hodnoty rovné nebo vyšší než 30 %, respektive 60 %, ale nikdy nemohou být nižší.
Inzerovaná rychlost | Minimální rychlost | Běžně dostupná rychlost | Maximální rychlost |
---|---|---|---|
20 Mb/s | 6 Mb/s | 12 Mb/s | 20 Mb/s |
30 Mb/s | 9 Mb/s | 18 Mb/s | 30 Mb/s |
50 Mb/s | 15 Mb/s | 30 Mb/s | 50 Mb/s |
60 Mb/s | 18 Mb/s | 36 Mb/s | 60 Mb/s |
100 Mb/s | 30 Mb/s | 60 Mb/s | 100 Mb/s |
150 Mb/s | 45 Mb/s | 90 Mb/s | 150 Mb/s |
250 Mb/s | 75 Mb/s | 150 Mb/s | 250 Mb/s |
500 Mb/s | 150 Mb/s | 300 Mb/s | 500 Mb/s |
1000 Mb/s | 300 Mb/s | 600 Mb/s | 1000 Mb/s |
V případě, že informace o minimální, běžně dostupné a maximální rychlosti nebudou uvedené ve smluvních podmínkách veřejně na internetu nebo budou uváděné hodnoty v rozporu s novým všeobecným oprávněním, ČTÚ požádá poskytovatele o okamžitou nápravu.
Chybějící nebo nesprávné parametry kvality jsou totiž hodnoceny jako přestupek. Pokud operátor údaje neopraví, může mu být udělena pokuta.
Pokud ovšem poskytovatelé nedodrží rychlosti, které uvádí v ceníku a smlouvě, nemůže je ČTÚ nijak postihnout. Hodnoty slouží především jako informace pro zákazníky, kteří mohou díky nim snáze reklamovat nedodržení sjednaných parametrů.
Informace o nových parametrech na stránkách O2
Úřad zároveň stanovil odchylky, při kterých je možné službu reklamovat. Ty se počítají z běžně dostupné rychlosti. V případě připojení s inzerovanou rychlostí 100 Mb/s tedy vycházíme z rychlosti nejméně 60 Mb/s.
Tzv. velká trvající odchylka trvá déle než 70 minut a velká opakující se odchylka pak znamená pokles na minimálně 3,5 minuty, a to 3krát v rámci časového úseku 90 minut.
Pokud tedy ve vaší smlouvě máte uvedenou běžně dostupnou rychlost 60 Mb/s a naměříte, že po dobu delší než 70 minut váš internet této hodnoty nedosahoval, jedná se o velkou trvající odchylku.
Jestliže v rámci 90 minut klesla rychlost vašeho internetu pod 60 Mb/s 3krát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, pak se jednalo o velkou opakující se odchylku.
V případě, že máte ve smlouvě uvedenou minimální rychlost 30 Mb/s, a naměříte jakýkoliv pokles pod tuto hodnotu, jedná se o výpadek služby.
ČTÚ zároveň uvádí, že v případě mobilního připojení jsou podmínky trochu odlišné: „U služby mobilního přístupu k internetu je velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti, alespoň pětkrát po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut.“
Měření musíte provádět na počítači připojeném kabelem přímo k routeru. Hodnoty naměřené na mobilu nebo na bezdrátově připojeném zařízení, bývají zkreslené. Měření můžete provést přímo na našich stránkách.
Pokud naměříte některou z výše uvedených odchylek, máte právo službu reklamovat u svého operátora nebo věc řešit přímo s ČTÚ.
Na úřad se můžete obrátit také v případě, že nejste spokojení s vyřízením reklamace u operátora. ČTÚ následně prošetří kvalitu připojení vlastním kalibrovaným měřícím systémem.
Od svého operátora přitom máte možnost v případě odchylky nebo výpadku žádat slevu z ceny služby. Váš poskytovatel musí reklamaci vyřídit do 1 měsíce.
Pokud máte doma pomalý internet, prověřte si, jestli na vaší adrese není rychlejší technologie nebo levnější varianta:
Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.
Máte na mysli nějakou z následujících adres?
Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.
Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.
10. 2. 2021
Autor: Redakce DSL.cz
mobilní internetpevný internettelekomunikace
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone odhalil vánoční dárky, které si letos přichystal pro majitele předplacených karet. Je mezi nimi limitovaná...
Intel vyhrál dlouhou právní bitvu v EU kvůli pokutě za porušení hospodářské soutěže. Výrobce čipů zpochybnil, že by...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...