Úvod > Články > Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty nedodrží, můžete službu snadněji reklamovat. Co se tedy od roku 2021 mění?

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Nereálným rychlostem je konec

Operátoři musí u svých služeb uvádět kromě inzerované rychlosti ještě další 3 hodnoty. A to rychlost minimální, běžně dostupnou a maximální

Tuto povinnost mají už od roku 2015. Jenže mnoho z nich u svých služeb jako inzerovanou uvádělo maximální rychlost, která se může od té běžně dostupné výrazně lišit.

Podle Hany Továrkové, předsedkyně Rady ČTÚ, dokonce úřad zjistil že na 36 % přípojek není vůbec technicky možné dosáhnout deklarované maximální rychlost. V 16 % pak ČTÚ naměřil velkou odchylku skutečné rychlosti.

Právě proto se Český telekomunikační úřad rozhodl nastavit pravidla, která mají situaci na trhu zlepšit. Novelizované všeobecné oprávnění VO-S/1/08.20020-9 platí od nového roku pro všechny poskytovatele mobilního a pevného připojení.

 

Nové parametry kvality

Minimální, běžně dostupnou a maximální rychlost musí poskytovatelé nově odvozovat od inzerované rychlosti.

ČTÚ v lednové monitorovací zprávě vysvětlil tyto pojmy na příkladu pevného internetu: „Poskytovatelé jsou nově povinni odvozovat parametry rychlosti datového připojení od inzerované rychlosti. Ta nesmí být vyšší než maximální rychlost. […] Dalším parametrem je u přístupu v pevném místě běžně dostupná rychlost, kterou musí poskytovatel stanovit ve smlouvě její konkrétní hodnotou, ne nižší než 60 % rychlosti inzerované. Stejným způsobem musí být u přístupu v pevném místě stanovena i rychlost minimální: konkrétní hodnotou, ne nižší než 30 % rychlosti inzerované.

Poskytovatelé si mohou minimální a běžně dostupné rychlosti nastavit jako hodnoty rovné nebo vyšší než 30 %, respektive 60 %, ale nikdy nemohou být nižší.

 

Jak je to tedy u aktuálně nabízených pevných služeb?

Inzerovaná rychlost

Minimální rychlost

Běžně dostupná rychlost

Maximální rychlost

20 Mb/s

6 Mb/s

12 Mb/s

20 Mb/s

30 Mb/s

9 Mb/s

18 Mb/s

30 Mb/s

50 Mb/s

15 Mb/s

30 Mb/s

50 Mb/s

60 Mb/s

18 Mb/s

36 Mb/s

60 Mb/s

100 Mb/s

30 Mb/s

60 Mb/s

100 Mb/s

150 Mb/s

45 Mb/s

90 Mb/s

150 Mb/s

250 Mb/s

75 Mb/s

150 Mb/s

250 Mb/s

500 Mb/s

150 Mb/s

300 Mb/s

500 Mb/s

1000 Mb/s

300 Mb/s

600 Mb/s

1000 Mb/s

 

Hrozí poskytovatelům pokuty?

V případě, že informace o minimální, běžně dostupné a maximální rychlosti nebudou uvedené ve smluvních podmínkách veřejně na internetu nebo budou uváděné hodnoty v rozporu s novým všeobecným oprávněním, ČTÚ požádá poskytovatele o okamžitou nápravu.

Chybějící nebo nesprávné parametry kvality jsou totiž hodnoceny jako přestupek. Pokud operátor údaje neopraví, může mu být udělena pokuta.

Pokud ovšem poskytovatelé nedodrží rychlosti, které uvádí v ceníku a smlouvě, nemůže je ČTÚ nijak postihnout. Hodnoty slouží především jako informace pro zákazníky, kteří mohou díky nim snáze reklamovat nedodržení sjednaných parametrů.

 

Informace o nových parametrech na stránkách O2

Informace o nových parametrech na stránkách O2

 

A co odchylky?

Úřad zároveň stanovil odchylky, při kterých je možné službu reklamovat. Ty se počítají z běžně dostupné rychlosti. V případě připojení s inzerovanou rychlostí 100 Mb/s tedy vycházíme z rychlosti nejméně 60 Mb/s.

Tzv. velká trvající odchylka trvá déle než 70 minut a velká opakující se odchylka pak znamená pokles na minimálně 3,5 minuty, a to 3krát v rámci časového úseku 90 minut.

Pokud tedy ve vaší smlouvě máte uvedenou běžně dostupnou rychlost 60 Mb/s a naměříte, že po dobu delší než 70 minut váš internet této hodnoty nedosahoval, jedná se o velkou trvající odchylku.

Jestliže v rámci 90 minut klesla rychlost vašeho internetu pod 60 Mb/s 3krát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, pak se jednalo o velkou opakující se odchylku.

V případě, že máte ve smlouvě uvedenou minimální rychlost 30 Mb/s, a naměříte jakýkoliv pokles pod tuto hodnotu, jedná se o výpadek služby.

ČTÚ zároveň uvádí, že v případě mobilního připojení jsou podmínky trochu odlišné: „U služby mobilního přístupu k internetu je velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti, alespoň pětkrát po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut.“

Měření musíte provádět na počítači připojeném kabelem přímo k routeru. Hodnoty naměřené na mobilu nebo na bezdrátově připojeném zařízení, bývají zkreslené. Měření můžete provést přímo na našich stránkách.

 

Jak probíhá reklamace?

Pokud naměříte některou z výše uvedených odchylek, máte právo službu reklamovat u svého operátora nebo věc řešit přímo s ČTÚ.

Na úřad se můžete obrátit také v případě, že nejste spokojení s vyřízením reklamace u operátora. ČTÚ následně prošetří kvalitu připojení vlastním kalibrovaným měřícím systémem.

Od svého operátora přitom máte možnost v případě odchylky nebo výpadku žádat slevu z ceny služby. Váš poskytovatel musí reklamaci vyřídit do 1 měsíce.

 

Řešíte neustále problémy s internetem?

Pokud máte doma pomalý internet, prověřte si, jestli na vaší adrese není rychlejší technologie nebo levnější varianta:

Dostupnost služeb

Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.

Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

Zadaná adresa není platná.

Máte na mysli nějakou z následujících adres?

    Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.

    Zadaná adresa není platná.

    Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.

    Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

    Probíhá ověřování

    Probíhá ověřování

    10. 2. 2021

    Autor: Redakce DSL.cz

    Témata

    mobilní internetpevný internettelekomunikace

    Sdílejte

    Související nabídka

    Tarif
    Poskytovatel
    Cena za měsíc
     
    Cena za měsíc: 299 Kč
    Cena za měsíc: 299 Kč

    Přečtěte si také

     

    Guardian opouští platformu X kvůli znepokojivému obsahu

    Britský deník Guardian oznámil, že již nebude přispívat na platformu X. Stejně jako mnohým dalším britským...

     

    Austrálie plánuje zákaz sociálních médií pro uživatele mladší 16 let

    Australská vláda oznámila, že plánuje zakázat používání sociálních sítí uživatelům mladším 16 let. Chce omezit...

     

    Francouzská vydavatelství podala žalobu na platformu X

    Francouzské vydavatelské domy podaly žalobu na platformu X. Viní ji z neoprávněného využívání jejich obsahu bez...

    Nejčtenější články

    Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

     

    Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

    Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

     

    T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

    Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

     

    Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...