Společnost O2 plánuje od 15. července vypnout internet uživatelům, kteří vyčerpali datový balíček a nezaplatí si za nový. Český telekomunikační úřad radí, že pokud situace nastane, mohou zákazníci reklamovat vyúčtování.
Minulý týden jsme vás informovali o tom, že společnost O2 nebude zákazníkům umožňovat bezplatné surfování po vyčerpání datového limitu a nabídne speciální datové balíčky.
Operátor tvrdí, že jedním z důvodů této změny je snaha vyhovět požadavků ČTÚ, který po O2 požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory.
Tiskový mluvčí ČTÚ Martin Drtina ovšem namítá, že úřad rozhodně v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat. Zároveň je ale pravda, že i tato data hrají roli při výpočtu velkoobchodní ceny pro virtuální operátory.
Podle Drtiny se jedná čistě o obchodní rozhodnutí, na které má operátor právo. V takovém případě však musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Operátor musí o změně informovat zákazníky a umožnit jim ukončit smlouvu bez sankcí.
Pokud to operátor neumožní, mohou zákazníci vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ.
Podle zákona je podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. To operátor splnil.
Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění. Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka, jehož smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat.
Mluvčí společnosti O2 Lucie Pecháčková uvádí, že možnost bezplatného využívání internetu byla jen doplňkovou funkcí, změna pravidel tedy neumožňuje odstoupit od smlouvy bez sankcí.
Podle zákona se ovšem jedná o zhoršení postavení účastníka. Zákazník mohl smlouvu uzavřít právě z důvodu využívání internetu i po vyčerpání datového balíčku. Pokud tedy zákazník s novými podmínkami nesouhlasí, může zrušit smlouvu a proti případnému placení pokuty se odvolat.
20. 6. 2016
Autor: Redakce DSL.cz
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
O2 dokončilo hlavní etapu modernizace mobilní sítě. Díky tomu je 5G dostupné pro téměř 10,5 milionu lidí, tedy 96 %...
O2 se v rámci letošní vánoční kampaně zaměřilo na 5G telefony. Rozdává tak slevy na nejmodernější smartphony i...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...