Zajímavý projekt českého internetu Jyxo se na první pohled příliš neujal, ale přitom podobnost s Google je více než nápadná, neboť oba stavějí do centra své pozornosti vyhledávač, provozují blogovací systém, nabízejí komerční služby pro firmy. Na technologii od Jyxo dokonce běží otevřená encyklopedie. V čem je tedy zakopaný pes?
Oba dva weby nabízejí poměrně kvalitní vyhledávání (i když česká firma se specializuje na české weby), populární blogovací systém, snaží se o encyklopedie, dokonce ani vizuální stránka není zcela odlišná. Nabízí snad Jyxo(www.jyxo.cz) nekvalitní výsledky vyhledávání? Odpověď zní trochu překvapivě, ale ne. Má osobní zkušenost s ním je daleko lepší než ze Seznamem. Navíc si bez jakýchkoli problémů poradí s vyhledáváním v souborech pdf, txt či doc. Račte porovnat s jinými českými vyhledávači.
Dokonce jsme byli svědky po netriviálně krátký čas toho, že zajišťoval vyhledávání pro Atlas. Ani to však zřejmě k prosazení se na trhu nestačí. Experimentální pseudokonkurence pro Wikipedii, tedy otevřená encyklopedie Mozek, se s úspěchem také příliš nesetkala. Počet článků je nedostačující a jejich převážná kvalita nevalná. Bude zajímavé pozorovat, jak se Google popere se svým plánovaným projektem Knol.
Jyxo, které kromě špatně zapamatovatelného jména (podobně je na tom i internetový gigant Google, neboť uznejte sami, že kdyby se nejednalo o tak zprofanovanou značku, pamatoval by si ji jen málokdo), přineslo do klidných vod tuzemských technologii pro internet, která jen těžko hledala konkurenci. Výborným nástrojem je i toolbar, který si v mnohém nezadá s podobnými produkty konkurence. Jeho ukazatel „kvality“ stránek byl asi nejpřesnějším a nejflexibilnějším svého druhu. Trn nabízí celou řadu pokročilých služeb (například možnost náhledu na stránku v různém rozlišení), které využijí především webmasteři.
Jenže Atlas Jyxo opustil, Mozek je umírajícím projektem, a tak jediné co Jyxo zbývá, je Blog(www.blog.cz). Jednoduchá a snadno zapamatovatelná adresa, rychlá a jednoduchá služba s kvalitním vyhledáváním. Ač se nejedná o technologický zázrak, lze říci, že tento projekt se české společnosti daří. Vypadá to, že dobře zvládnutý marketing je ještě důležitější než kvalitní služby. Snad jen jako poznámku pod čarou uveďme, že se jedná o jednu z deseti nejnavštěvovanějších stránek českého internetu. Zajímavé je také to, že podle statistik je návštěvnost blog.cz asi stokrát větší než samotného Jyxo.
Stejně jako Americký „vzor“ i Jyxo má vlastní zpravodajský kanál, i když oproti Google News se jedná zatím spíše o kanálek. Projekt je to zajímavý, a myslím že i technicky ne právě špatný, ale chybí mu marketing. Nabízí přehled zpráv, české skloňování, přidávání vlastních RSS kanálů či personalizované nastavení. A opět se jedná o projekt, který má velkou perspektivu.
Jyxo se dlouhodobě potýká s nedostatečně progresivním marketingem. Jistě americký produkt má daleko širší trh, ale na druhou stranu československý Seznam/Zoznam je podnikatelsky velice úspěšný počin (ač je otázkou, jestli kvalita služeb je nejlepší). Televize Nova by ráda získala své místo i na internetu. Netají se tím, že by ráda koupila některý z českých úspěšných portálů (Centrum je čerstvě prodán a Seznam je asi dost velké sousto i pro CME) a kdo ví, třeba se pak na Atlas vrátí Jyxo a dočkáme se zajímavých událostí; ono portalo-zpravodajsko-blogovačně-vyhledávací web s otevřenou encyklopedií by třeba nemusel (jistě také ale mohl) být propadákem letošního roku.
Proč by mělo fungovat právě spojenectví Atlasu a Jyxo, které již jednou zkrachovala? Dost možná právě proto, že oba si mají co nabídnout – Atlas má poměrně kvalitní a spolehlivý e-mail (pokud vím, neměl poslední dobou takové problémy, jako mívá například gmail.com (ten má výpadky krátkodobější a především v tom, že nejde provádět určité operace(mazání, odesílání)) nebo e-mail od Seznamu (který mívá výpadky dlouhodobější a navíc je atraktivním místem pro spamary)) s jednoduchým ovládáním (který má ovšem podle některých analýz problémy s bezpečností), relativně solidní množství návštěvníků a předpověď počasí (což je podle většinového názoru serverů asi nejdůležitější služba, protože ji nabízejí snad všichni). Jyxo umí vyrobit dobrý vyhledávací systém, kvalitní zpravodajský kanál s čtečkou RSS a také blog.
Otázkou je zdali je nějaké další zaplétání se s portálem Atlas pro Jyxo zrovna ideální. Společnost, která se specializuje především na dodávání vyhledávacích systémů pro cizí servery, by si sice udělala reklamu a vydělala nějakou korunu, ale možná by to v cestě technologického růstu zas až tak neprospělo. Přece jen orientace pouze na jednoho obchodního partnera by se nemusela vyplatit z hlediska dlouhodobého komplexního vývoje celé firmy.
A co lze od černého „zeleného“ koně v budoucnosti očekávat? Dost možná se bude úsilí vývojářů zaměřovat na spolupráci se serverem Blog (www.blog.cz), který bude nabízet stále pokročilejší a zajímavější služby pro blogery a blogerky. I když se Jyxu práce na komunitní bázi s projektem Mozek příliš neosvědčila, možná by nebylo špatné a nezajímavé vytvořit zpravodajský server, který by obhospodařovali sami uživatelé. Tedy jakýsi výběr zpráv a komentářů k aktuálním tématům. Otázkou je, jaká by byla kvalita tohoto počinu pro nezúčastněné čtenáře. Pro novopečené novináře by se ale mohlo jednat o zajímavý a přitažlivý doplněk služeb.
Další možností by mohl být toolbar pro blogery, který by obsahoval nástroje pro snadnou správu účtu, kontrolu komentářů, novinek v RSS spřátelených blozích, apod. Vypadá to, že právě starost o spokojenost „deníčkářů“ by mohla být kvitována s povděkem. Vytvořil by tak jakýsi pomyslný most mezi společenskými utilitami a blogy, tedy trend, který můžeme sledovat postupně na celém internetu.
Službou trochu jiné kategorie by pak mohl být stále zlepšující se přehled článků (co takhle vytvořit speciální část věnovanou komentářům či glosám?), který by se brzy mohl stát populárním místem na českém trhu, který je podle Google tak specifický, že se na něm mnohé osvědčené služby neujmou.
Jyxo do značné míry supluje roli Google na českém internetu a je potřeba říci, že kvalitou a provedením služeb (obvzláště pokud mezi vaše oblíbené barvy patří zelená) se mu může v mnohém měřit. Pokud se tato společnost rozhodne silněji investovat do reklamy a marketingových služeb, dost možná se jí podaří stejný kousek, jaký se podařil se serverem Blog. Vyrobit kvalitní a pro české uživatele přijatelnou službu, kterou budou schopni dobře využívat. Navíc je určitě pro společnost Jyxo výhodou, že své projekty nemusí lokalizovat do češtiny, což je činnost velice komplikovaná a zdlouhavá.
31. 1. 2008
Autor:
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...