Kdo by neznal SPAM. Nevyžádaná pošta nabízející všechno možné; od softwaru, přes ubytování a výhodné investice až po všemožné léky pro skvělý sexuální život. Nová studie ukazuje, že situace kolem tohoto fenoménu se stále zhoršuje. Uvnitř článku si ukážeme i pár tipů, jak se spamem bojovat. Nebo se s ním aspoň sžít.
Dnes už velice známé slovo SPAM má svůj původ nejspíše ve jméně masových konzerv prodávaných americkou společností Hormel Foods Corporation. Její reklamy se staly natolik známé, že se v posledním dílu britského komediálního seriálu Monty Pythonův létající cirkus se objevuje scéna, která je reklamou na SPAM doslova napěchována. Dnes se o SPAMU ve vtipu hovoří jako o zkratce spojení Shit Posing As Mail (svinstvo tvářící se jako pošta).
Problémy spojené se spamem jsou obrovské a jde o jednu z největších kaněk internetu. V únoru letošního roku se počet odeslaných spamů (formou e-mailů) odhadoval na 90 miliard za jeden jediný den. Nová studie ukazuje, že situace se ještě zhoršuje. Jen jeden z dvaceti příchozích e-mailů je z legitimního zdroje.
Společnost Barracuda Networks ve svém výzkumu zjistila, že 95 procent všech odeslaných e-mailů je dnes tvořeno právě spamem. Pro srovnání, ještě v roce 2001 tvořil podíl nevyžádané pošty jen 5 %, v roce 2006 skočil z 85 % na 90 %.
Tato společnost zjistila, že 65 % respondentů dostává deset nebo méně spamových zpráv denně, z čehož polovina pět a méně. O trochu více než 10 % respondentů dostává každý den i padesát a více nevyžádaných zpráv.
Podle závěrů studie v roce 2007 spammeři změnili taktiku: začali totiž preferovat e-maily, v nichž nabídky produktů a jiná sdělení připojují jako přílohu. V předchozích letech spíše využívali vnořené obrázky a krátké textové zprávy s odkazy.
Jak to tak vypadá, ustavičný boj s tím, co vyrostlo v jeden z největších problémů internetu, se zatím míjí účinkem, bitvu se spammery se nedaří vyhrát. Společnosti zaměřené na bezpečnost se sice neustále snaží sledovat trendy v oblasti spamu a vytvářejí proti němu ochranu, leč spammeři jsou vždy o krok napřed.
Více než polovina oslovených profesionálů (57 procent) pokládá nevyžádanou elektronickou poštu za to nejhorší z nevyžádané reklamy. Na druhém místě se s 31 procenty umístily klasické poštovní reklamy do každé schránky a třetí byl s 12 procenty telemarketing.
Obecný recept pro boj se spamem logicky neexistuje. Nicméně dopad nevyžádané pošty se můžete pokusit minimalizovat na takovou míru, že o ní prakticky nebudete vědět.
Krokem číslo jedna je výběr kvalitního poskytovatele e-mailových služeb. Ten totiž obvykle na svém serveru má nezbytné softwarové prvky, které příchozí poštu profiltrují. Jelikož drtivá většina spamových oznámení je v anglickém jazyce, české servery by v tomto ohledu měly mít menší problémy ― leč v reálu to vypadá často jinak. Pokud na serveru poskytovatele bude pošta označena za nevyžádanou, skončí v příslušné složce nebo do předmětu zprávy bude umístěn příznak SPAM. Způsobů, jak server vyhodnocuje legitimnost pošty, je spousta a často se používá více naráz.
Vcelku „drastickým“ zákrokem, který je pro mnohé české uživatele ale velice funkční, bývá zablokování všech domén vyjma té české( .cz). Uživatel, který komunikuje se světem, tohoto kroku asi nevyužije, ale pokud si někdo píše výhradně s členy rodiny a přáteli a nečeká zprávy ze zahraničí ― nebo pokud ví, že jeho blízcí nepoužívají zahraniční e-mailové schránky ―, povolení příchozí pošty z výhradně českých serverů je nejúčinnější. Toto opatření se provede obvykle v nastavení filtrů schránky. Pokud hledáte vhodného poskytovatele freemailových služeb, jehož servery si se spamem obstojně poradí, poraďte se se svými známými, jaké mají zkušenosti oni.
Dalším krokem na cestě za čistou schránkou a ušetřeným časem je použití kvalitního e-mailového klienta na vašem počítači. Dnes snad každá lepší aplikace pro práci s poštou obsahuje integrované nástroje, které závadné zprávy odfiltrují. Ať už jde o bezplatný Windows Live Mail od Microsoftu, nebo o MS Outlook či další dostupné programy, jako je populární bezplatný klient Thunderbird, ty umějí nevyžádanou poštu odhalit díky své databázi. Nebudete muset nic nastavovat, e-mailové aplikace pracují s filtry samy v tichosti, jen tu a tam jim můžete pomoci nevyžádané e-maily identifikovat a přidat příslušné informace do filtru (míra vaší účasti záleží na použitém softwaru).
Jestliže se chcete pojistit ještě víc, můžete sáhnout po nějaké speciální aplikaci, která bude provoz ve vaší schránce sledovat. Takových nástrojů je spousta a je těžké vypíchnout jen některé z nich. Stačí navštívit české weby, které se zaměřují na software ― zkuste např. Stahuj.cz (zvoleno heslo „spam“) nebo Slunečnice.cz.
Při své práci na webu a s elektronickou poštou byste se měli vyvarovat několika věcí. Zaprvé, neuvádějte svoji e-mailovou adresu na stránkách odkazem (naprostý opak toho, co vidíte na konci tohoto článku), pokud stránka není nějak chráněna. Zadruhé, zbytečně se neregistrujte tam, kde to není nutné. Automaty, které spam rozesílají, vaši e-mailovou adresu totiž snadno zneužijí. Raději si zřiďte dvě schránky: jednu pro práci s webem, kde vám spam nebude tolik vadit, a druhou pro důležitou osobní korespondenci.
Když se už se spamem dostanete do křížku, držte se následujících bodů:
1. S odesílatelem se nesnažte komunikovat: nezkoušejte odesílateli odpovídat, protože uvedená adresa není nejspíše pravá, nebo naopak tím potvrdíte platnost adresy své.
2. Neotevírejte přílohy: přílohy v cizích e-mailech dost často obsahují škodlivý software, který váš systém může poškodit nebo otevřít zadní vrátka, kterými se stáhne další malware (viry, trojani, adware...)
3. Neklikejte na webové adresy: ve spamové zprávě uvedené adresy často vedou na stažení viru nebo v lepším případě tím potvrdíte platnost své e-mailové adresy. To platí i pro odkazy typu: „Nechcete-li dostávat tyto zprávy, klikněte.“
14. 12. 2007
Autor: Oldřich Klimánek
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...