Naše firma prosperuje. Poznávám to především z toho, že se čas od času rozšiřujeme. Nejvíc se rozšiřuje jeden z techniků, co sídlí ve sluji v druhém patře, a hned po něm já. Vedle kalhot a saka už nedopnu také spacák, a když se v noci budím s pocitem, že vedle mě něco leží a nahmatám to, obvykle zjistím, že jsem to já.
Krom individuálního rozšiřování zaměstnanců se ovšem rozšiřuje společnost jako celek. Nabíráme lidi. Doposud jsme to ovšem dělali poměrně živelně. Lidé přicházeli, my jsme si je chvíli prohlíželi, a buď jsme je přijali, nebo jsme jim řekli, že nás nesmírně zaujali a dáme jim do týdne vědět. Teď ovšem naše personální oddělení přišlo s novinkou, jíž nazývá „kompetenční model“.
Prý je to v oblasti HR už naprosto běžné. (HR prý znamená lidské zdroje; H jako lidské a R jako zdroje. Naše personalistka ovšem říká ejč ár – myslel jsem si, že se tak jmenoval ten protivný Ewing ze seriálu Dallas, ale prý ne.) Jde o to, že se vytipuje, jaké znalosti, dovednosti a typy chování by měli lidé ve firmě vykazovat, a pak se popíší jejich úrovně.
Dobrým příkladem jsou jazykové znalosti. První úroveň: Umí si přečíst nápis Toilet a rozumí mu. Třetí úroveň: Zeptá se anglicky na cestu k nejbližším toaletám a rozumí odpovídajícímu (pokud tento odpovídá anglicky). Pátá úroveň: Lehce konverzuje s londýnskou toaletářkou, u pisoárů je schopen zapříst hovor s vedle močícím univerzitním profesorem. Asi je to jasné, že?
Ve firmě se takhle stanoví požadované kompetence a jejich úrovně pro každou pozici. Tak třeba na pozici noční vrátný je vyžadována jazyková kompetence, a to na úrovni 1 (pozná, že návštěvník hovoří anglicky, a dokáže říct: Já nemluvím anglicky. Přijďte ráno, to tady bude Tonda, ten má trojku) a IT kompetenci 2 (dokáže zapsat data do tabulky v Excelu a po půlnoci sjíždět erotický chat). Ředitel firmy má kompetencí asi osm a všechny na úrovni pět, kromě IT kompetence, na kterou má ve firmě lidi. A jsme u toho. Personální oddělení se rozhodlo, že u nás vytvoříme kompetenční modely pro typovou pozici IT specialista: administrátor a správce sítě.
Ambiciózní manažerka apelovala na jazykové kompetence, komunikační kompetence a svolila k tomu, aby na této pozici byla v krajním případě vyžadována taky počítačová odbornost. Zpracování kompetenčních modelů pak připadlo mému týmu.
Celou věc jsme nejprve reálně zhodnotili. Hned poté jsme poměrně racionálně rezignovali na formulování úrovní komunikativních dovedností v cizím jazyce. Pochopili jsme, že musíme začít u schopnosti používat mateřštinu. Na základě mnohaletých zkušeností s pracovníky IT jsme pak vytvořili tento kompetenční model pro komunikační dovednosti:
5: Odpovídá na pozdrav. Odpovídá na otázky uživatele. Zvedá telefony, poslouchá volajícího, hovoří do sluchátka. Dochází na pracoviště uživatele. Používá dvojčlenné věty, nezřídka rozvité.
4: Odpovídá na otázky uživatele. Zvedá telefon, poslouchá volajícího. Poskytuje telefonickou podporu. Používá holé věty, nezřídka dvojčlenné.
3: Vyslechne otázku. Zvedne telefon. Teoreticky ví, kudy by k uživateli mohl zajít. Používá jednočlenné věty.
2: Prokazatelně reaguje na hlas. Vydává zvuky.
1. Reaguje na elektrické impulsy. Je němý.
Personalistka se ptala, zda si z ní děláme srandu. Vzali jsme ji na support. Po návratu se otřesená ptala, zda jsme schopni sehnat někoho alespoň na úrovni tři. Vyloučili jsme to.
Návštěva oddělení supportu nás ovšem přivedla k poznání, že spíše než tradiční kompetence k vedení lidí nebo třeba kompetence k zabezpečení jakosti potřebujeme definovat jiné zcela specifické připravenosti. Jako klíčový se nám jevil denní biorytmus a reakce na světlo. Nakonec jsme definovali těchto pět úrovní:
5: Bdí ve dne, spí v noci. Snáší denní světlo. Snáší výměnu vzduchu v místnosti v častější než čtyřiadvacetihodinové frekvenci.
4: Bdí převážně ve dne, spí převážně v noci. Snáší denní světlo tlumené standardní stínící technikou. Jednou za 24 hodin snáší výměnu vzduchu v místnosti.
3: Bdí zhruba v čase od 12:00 do 02:00. Snáší tlumené denní světlo při silném stínění v suterénních místnostech. Nesnáší žádný pohyb vzdušných hmot v místě výskytu.
2: Bdí v noci, spí ve dne. Snáší pouze tlumené umělé osvětlení. Dýchá výhradně vzduch ohřívaný serverem.
1: Je světloplachý, řídí se ultrazvukem, žere mouchy.
Podobně jsme pojednali kompetenční model pro ústrojovou kázeň a time-management a jako vrchol svého personalistického úsilí jsme stanovili závazné stupně každé kompetence pro typovou pozici „specialista IT: správce sítě, administrátor“. Nejprve jsme zamýšleli uplatnit ji i u stávajících zaměstnanců, což ovšem selhalo na skutečnosti, že u jednoho se bohužel náš spánkový cyklus nikdy neprolnul s jeho, takže jsme mu směrnici nemhli sdělit. Druhému jsme ji sdělili, aniž by ovšem jakkoli reagoval.
Zredukovali jsme tedy své ambice na uplatnění kompetenčního modelu při náboru nových zaměstnanců. Musím ovšem poctivě přiznat, že od té doby máme velké personální problémy. Stupeň tři se zdá být příliš vysoko nasazenou laťkou. Pokud byste si ovšem chtěl někdo troufnout, určitě mi zavolejte. Třeba se ještě nějak domluvíme. Od 12:00 do 02:00 jsem Vám plně k dispozici.
22. 9. 2007
Autor: Petr Kukal
O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...
Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...
O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...