O dvoudenním výpadku sítě Skype vědí asi i ti, kdo Skype nepoužívají. Na tuto velice populární službu padl první velký stín.
Od roku 2003, kdy Skype poprvé spatřil světlo světa, se jednalo o vůbec první výpadek, který k tomu všemu nabyl tak obrovských rozměrů. A stejnojmenné společnosti nepomohlo ani její oficiální vyjádření, co za výpadkem stálo.
Minulý čtvrtek zažila služba Skype svůj pád. Miliony uživatelů se marně snažily přihlásit na svůj účet. Komu se to podařilo, byl vzápětí opět odpojen. Společnost Skype kolem problému moc jasno neudělala ani během prvního dne. Mezi lidmi se začaly šířit rozličné spekulace, které poté přebrala i některá internetová média a senzací bylo na světě více než dost. Aby ne, vždyť Skype se během krátké doby stal nesmírně populární službou, která uživatelům umožňuje zdarma volat mezi počítači a za poplatky i na telefonní linky či do mobilních sítí. Mnoho firem a organizací na Skype přešlo, dá se říct, úplně a pomalu se zbavily „obyčejných linek“ či je odsunuly do pozadí. V současnosti ale padají otázky, zda Skype může svým zákazníkům nabídnout stejně kvalitní a spolehlivé služby jako klasický telefonní operátor. Dva dny trvající výpadek sítě určitě radost neudělal nikomu, ale roztrpčení musí být hlavně ti, kdo využívají komerční, předplacené služby. O dnešním významu Skype hovoří snad i to, že zprávy o výpadku se neobjevovaly pouze v internetových médiích, ale rovněž na televizních obrazovkách či ve zprávách rozhlasového vysílání (například ICQ, u nás velice populární komunikační protokol, takové „štěstí“ nikdy nemělo).
Výpadek kvůli odposlechům CIA
Ale zpět k důvodům, jež měly za totálním selháním systému Skype stát. Mezi ty nejšílenější patřil spiklenecký scénář postavený na odposleších CIA. Ano, internetem se šířily i hypotézy o nasazení systému CIA pro odposlouchávání hovorů. Kromě toho se objevily hlasy o cíleném DDOS útoku, který je však taky dost nepravděpodobný. Dále přicházely v úvahu chyby na straně Skype. Aplikace Skype se totiž před nedávnem dočkala nové verze, takže se zdálo, že by mohla chyba být ukryta v aktualizaci. Těmto spekulacím taky nahrávala skutečnost, že po dobu výpadku nebylo zájemcům umožněno aplikaci Skype stahovat. Poslední věc, která lidi napadala, byla, že chyba je dost možná v nasazení nového platebního systému Skype, který byl implementován dva dny před kolapsem sítě.
Ne ne my, to Microsoft
Ať už si naštvaní uživatelé a zákazníci mohli myslet cokoliv, zástupci Skype svým prohlášením nakonec překvapili. Na stránkách společnosti se nejprve objevila zpráva, že kolaps byl iniciován masivním restartováním počítačů uživatelů Skype (což se dá přeložit jako „Můžete si za to sami“). Poté prohlášení doznalo několika změn; a to hlavně v tom směru, že Skype natvrdo řekl, že výpadek systému byl nastartován hromadným restartováním počítačů v důsledku instalací aktualizací a záplat operačních systémů Windows.
Toto prohlášení, jež samo o sobě je hodně strohé a skoro nic nevysvětluje, vyvolává řadu otázek. A to zejména tu, proč k selhání sítě Skype došlo ve čtvrtek, když aktualizace Windows hromadně vyšly dva dny předtím, v úterý. Nedá se sice odhadovat, kolik procent uživatelů používá automatické aktualizace systému Windows, ale nezdá se příliš pravděpodobné, aby většina domácích uživatelů měla automatické aktualizace zakázané (na rozdíl třeba od firem, tam je to na správci sítě) a stahovala je několik dní po vydání ručně. Pokud většina uživatelů Skype tak nechala Windows, aby se potřebné záplaty stáhly v úterý nebo ve středu, zůstává otázkou, proč se všichni rozhodli své počítače restartovat den nebo dva poté... Další otázka zní, proč Skype neselhal nikdy předtím? Microsoft aktualizace pro Windows vydává pravidelně každý měsíc, ale restartování počítačů nikdy takové selhání sítě Skype nezpůsobilo.
Společnost Skype kromě „svalení“ viny na restartující uživatele, potažmo záplaty Windows, rovněž prohlásila, že její programátoři nalezli chybu ve vlastním algoritmu, který se obvykle o zotavení sítě stará. Chyba byla už odstraněna.
Reakce Microsoftu sice nepřišla hned, ale na světě již je (více
zde.) Microsoft na aktualizacích Windows z toho měsíce nevidí nic neobvyklého a celá procedura aktualizací údajně proběhla stejně jako v měsících a letech předchozích. Příčina tak podle Microsoftu tkví pouze v softwarové chybě na straně Skype.
Skype je závislý na uživatelích
Mnoho uživatelů aplikace Skype ani netuší, jak funguje, proto nebude od věci nastínit alespoň základní skutečnost. Síť Skype je na rozdíl od jiných podobných služeb decentralizovaná. To znamená, že primárně není závislá na serverech společnosti Skype (krom hlášení se do systému), ale je zprostředkována samotnými uživateli. Běží na principu p2p. Všichni uživatelé, kteří mají veřejnou IP adresu, se po přihlášení do sítě Skype automaticky stávají hlavním uzlem, kterým protékají hovory ostatních uživatelů. Jinými slovy to znamená, že uživatel se v síti Skype stává zprostředkovatelem hovorů ostatních (je tzv. supernode, „naduzel“). Ještě jinak; to, že můžete Skype používat zdarma ― že si můžete zadarmo zavolat přes internet ― je možné zejména právě proto, že veškeré náklady na hovory i jiných lidí hradíte prakticky vy, jelikož se sami staráte o „chod“ sítě, jste její součástí.
Ať už to bylo s restartováním počítačů po aktualizacích Windows jakkoli, jedno je jasné. Skype dostal poprvé ve své historii pořádnou facku. Dva dny trvající výpadek nemusí zase nijak moc trápit ty uživatele, kteří nevyužívají placených služeb Skype, ale naopak ty, kteří Skype masově nasadil do svých společností a využívají jej ke svému obchodu a fungování firmy. Nedá se určit, kolik uživatelů je na Skype závislých úplně, nicméně zástupci Skype (by) mohli podat daleko přesnější informace, k čemu ve skutečnosti došlo ― alespoň tohle málo si jeho věrní zákazníci zaslouží. Protože dnes nikdo nemůže vyloučit, že se situace nebude opakovat.
22. 8. 2007
Autor: Oldřich Klimánek