Popularita služeb jako je MySpace či YouTube stále narůstá řadou přímo geometrickou. Stále více firem proto naříká, že nároky na kapacity internetových přípojek rostou mnohem víc, než by odpovídalo nárůstu "firemnímu" internetovému provozu. Některé společnosti tiše zvyšují kapacitu, jiné se brání.
Mezi těmi, které se brání, je třeba americké ministerstvo obrany, které pro všechny účastníky armádní sítě zakázalo přístup ke třinácti stránkám včetně MySpace či YouTube. Podle armádního mluvčího se jednalo jednak o přetěžování sítě a potom také o bezpečnostní rizika.
Britský kabelový operátor Virgin Media s 10 milióny zákazníků přiznává, že množství dat se u stránek jako MySpace zvýšilo za posledních 10 měsíců nejméně dvakrát a stále roste. Dnes představuje 10 procent provozu DNS. Nároky na dostupnou kapacitu vzrůstají dvakrát rychleji nežli počet uživatelů. K nárokům na bandwidth dále přispívá způsob, jakým tyto stránky fungují. Především se jedná o to, že zde existuje obrovské množství souborů, které jsou umístěny na desítkách nebo dokonce stovkách různých serverů, takže jedna stránka může generovat až stovky požadavků.
Virgin Media urychleně zvyšuje kapacitu své infrastruktury DNS a doufá, že použití nejnovějšího softwaru firmy Nomium využívajícího technologie Anycast zlepší podmínky. Nový systém by měl zvládnout až 2,5 miliónů požadavků za vteřinu, zatímco firma by v současné době neměla potřebovat víc než 60 000, takže by měla mít na delší dobu vystaráno.
Zatímco stránky jako MySpace mají vysoké požadavky na množství souborů, systémy jako je YouTube jsou díky přenosu videoklipů náročné na kapacity internetových přípojek.
Tlak cítí také americké univerzity. Univerzita v Kansasu uvedla, že sociální sítě jako je MySpace, YouTube nebo Facebook jsou dnes mezi 10 nejpopulárnějšími stránkami. Tato univerzita zatím nějaké rozšíření kapacity neplánuje, neboť již teď je limitováno množství dat, které jsou z jedné IP adresy denně přístupné.
Zatímco podobné systémy jsou dnes „nebezpečné“ především pro univerzity a poskytovatele, v blízké budoucnosti zasáhnou i spoustu dalších firem. Patrné to bude ve chvíli, kdy velké firmy přidají podobné sociální aplikace ke svým internetovým stránkám a obchodu. IBM má svoji sociální síť BluePages, kde mohou zaměstnanci sdílet osobní informace jako na MySpace. Coca-Cola plánuje spustit vlastní sociální síť Sprint Yard založenou na mobilních telefonech. A další podobné systémy budou následovat. Existují ale analýzy, které se více než podobných sítí obávají doby, kdy se na internet přenese významná část dnešních telefonních a televizních služeb.
20. 7. 2007
Autor: Václav Větvička
V listopadu rychlost Wi-Fi internetu opět stoupala. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém kraji jsme...
V listopadu rostly rychlosti u všech technologií. Podívejte se, který providera měl nejvyšší rychlosti a největší...
V říjnu se rychlost Wi-Fi internetu rostla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu jsme...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...