Rozhodnutím prodávat písničky on-line bez digitální ochrany pomocí služby firmy Apple se britský hudební gigant vyřadil ze zatím jednotného šiku nahrávacích studií. A to v době, kdy nahrávací studia bědují, že pokles prodeje klasických nosičů stále klesá.
O této problematice jsme již psali, dnes se soustředíme na právní a EU regulace.Pro zákazníky je to terno, o něco se zmenšila džungle často nekompatibilních formátů a bažina nejrůznějších DRM, navíc zakoupené písničky budou hrát nejen na iPodu, ale rovnou i na dalších perifériích a ještě k tomu je bude možné vypálit na CD.
Písničky budou o něco dražší, místo obvyklých 99 centů budou stát 1,29 dolarů, nicméně Apple tvrdí, že jejich kvalita bude vyšší a navíc si zákazníci budou moci vybrat – k dispozici budou i standardní, chráněné písničky za normální cenu. A ve snaze přimět zákazníky k nakupování celých alb bude Apple prodávat alba z katalogu EMI bez ochrany a za normální cenu 9,99 dolaru.
Většina analytiků se o tomto kroku vyjádřila pochvalně, od kroku správným směrem až po možnost, že se znovu nastartuje zkomírající prodej alb, jejichž prodej v klasické podobě v roce 2007 klesl o dalších 20 procent.
Objevily se ale také varovné hlasy poukazující na to, že příslovečná vlaštovka jaro nedělá a že se nejedná o žádnou snahu pomoci zákazníkům, ale že obě firmy si ohřívají vlastní polívčičku. V případě EMI se jedná o snahu vymanit se ze série potíží, v případě Applu o únik z možné regulace EU, které se nelíbí, že Apple stále používá vlastní formát, který hraje jen na iPodu.
Tak úplně ale Apple z pařátů komise EU neunikl, ta totiž oznámila že Apple spolu s několika dalšími nahrávacími studiemi čelí vyšetřování za cenové relace služby iTunes. Jedná se o to, že ceny písniček v rámci této služby se v EU liší a firma znemožňuje kupovat a stahovat písničky v „dražší“ zemi ze serveru v „levnější“ zemi.
Některé firmy se již předtím pokusily sondovat, co se stane, když budou některé písničky prodávat bez digitální ochrany, zatím ale nikdo veřejně nepřiznává, že bude krok EMI opakovat.
Steve Jobs ale stále trvá na tom, že hudební a filmový průmysl nakonec snahu o digitální ochranu zruší. RIAA sice stále vydává nové a nové žaloby, příliš to ale nepomáhá, v minulém roce se na systémech volné výměny stáhlo kolem 5 miliard písniček. V porovnání s tímto číslem bledne oficiální prodej, který dosáhl necelých 509 miliónů songů. I tak je ale prodej písniček on-line pro nahrávací studia požehnáním, neboť nahrávací studia jen od firmy Apple získala na poplatcích přes jednu miliardu dolarů a to při naprosto minimálních nákladech.
10. 5. 2007
Autor: Václav Větvička
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...