K technickým parametrům nabídky ADSL v síti Českého Telecomu mají prakticky všichni poskytovatelé ADSL oprávněné výhrady. Poskytovatelům však nezbývá nic jiného než nabídku dominantního operátora akceptovat a vlastními silami zajistit, aby v rámci technických omezení byla kvalita nabízené služby co nejvyšší. Přístupy jednotlivých poskytovatelů k zajištění kvality se liší.
Nejdříve zopakuji základní fakta. Na rozdíl od většiny internetově
vyspělých zemí, velkoobchodní nabídka ADSL od Českého Telecomu je
spojena s pevně danými poměry, kterými sdílí stejnou kapacitu pro
připojení do internetu více uživatelů. Poskytovatelé tak mají omezené
možnosti pro ovlivnění kvality ADSL. U levnějších ADSL služeb je
agregační poměr 1:50, u služeb dražších 1:20. Rozhodnutí o
pevných agregačních poměrech nebylo příliš šťastné, protože z pohledu
koncového uživatele je podstatná skutečná kvalita služby daná především
stabilitou dosahovaných rychlostí bez ohledu na to, kolik uživatelů
stejnou kapacitu sdílí. Nejlepší by bylo, pokud by měli poskytovatelé
možnost poměr agregace sami postupně optimalizovat podle celkového
počtu uživatelů, kteří si mezi sebou stejnou kapacitu dělí, a
samozřejmě také podle způsobu využívání internetu jednotlivými
zákazníky. Není bez zajímavosti, že v mnoha zemích kvůli velkému počtu
ADSL zákazníků postačuje sdílení jedné kapacity stovkou uživatelů
vysokorychlostního internetu a přitom kvalita služby zůstává stále
velmi slušná.
Poskytovatelé v Česku však musí vycházet ze stávajících pevných
agregačních parametrů. Ty v praxi znamenají, že pro službu s rychlostí
256/64 kb/s s agregací 1:50 si nemůže průměrný uživatel za měsíc
stáhnout z internetu ani 1,5 GB dat. I když jsou s agregací 1:50
nabízeny rychlosti až 1024/256 kb/s, stále se najde hodně uživatelů
internetu, kteří by při práci s internetem bez jakýchkoliv omezení
teoretickou průměrnou datovou kapacitu až několikanásobně překračovali.
Protože aktivnější zákazníci využívají stejného přiděleného pásma v
rámci agregačního bodu, docházelo by ke snižování kvality služby
ostatních zákazníků.
Platba za nadlimitní data spravedlivé dělení kapacity zajišťuje
Z počátku poskytovatelé rádi zdůrazňovali, že za ADSL budou zákazníci
platit pouze paušální poplatek a pak budou moci internet využívat bez
jakýchkoliv omezení. Tento princip by nepochybně fungoval při prudkém
rozvoji ADSL, kdyby pak byl brzy poměr počtu velmi aktivních zákazníků
oproti celku zanedbatelný. To se však bohužel nestalo a nejaktivnější
zákazníci u ADSL bez jakýchkoliv omezení způsobovali zhoršení kvality
služby i těm, kteří využívali výhod širokopásmového internetu minimálně.
Poskytovatelé se pak postupně smířili s tím, že ADSL v současných
podmínkách nebude možné nabízet jako zcela neomezené a pro služby s
agregací 1:50 zavedli datové limity, při jejichž překročení budou
zákazníci platit za navíc přenesená data. Bez ohledu na strukturu
poplatků se stalo, že zákazníci měli z navýšených účtů takovou obavu,
že si téměř všichni byli schopni ohlídat, aby jejich datový limit nebyl
překračován. Tím se problém spravedlivého využívání omezeného pásma
vyřešil a výsledky našich měření dokonce prokazují, že poskytovatelé,
kteří nikdy „nelimitované“ ADSL s agregací 1:50 nenabízeli, dosahují
velmi slušných průměrných hodnot rychlostí. Problém byl vyřešen, ale k
nelibosti nemalého počtu klientů, kteří chtějí mít cenově dostupný
internet skutečně neomezený. Problémy s datovými limity nemají pouze
podnikaví zákazníci, kteří se snaží konektivitu z jedné ADSL přípojky
přeprodávat co nejvíce dalším subjektům například v rámci domu, nebo
zákazníci, kteří za účelem prodeje nelegálně stahují z internetu filmy.
Ne každému se chce stále pravidelně sledovat, kolik stáhnul dat a zda
mu již „nehrozí“ zvýšený účet.
Internet bez plateb za nadlimitní data? Ano, ale bez Fair Use Policy to nejde
Kvůli velké poptávce zůstala v nabídce některých poskytovatelů možnost
zakoupit službu, u které platba za nadlimitní data nehrozí.
Poskytovatelé jsou však nuceni chránit všechny své zákazníky tím, že
různým způsobem nejaktivnější zákazníky omezují pomocí Fair Use Policy
(FUP). Základní rozdíly mezi poskytovateli lze hledat v těchto aspektech
- rozsah informací o způsobu aplikace FUP, které jsou veřejně k dispozici
- typy služeb, na které se FUP vztahuje
- podmínky, za kterých může být FUP aplikována
- podmínky pro ukončení FUP, pokud již byla FUP uplatněna
Základní přehled o FUP jednotlivých poskytovatelů uvádí následující
tabulka, která zahrnuje podle počtu měření rychlostí na serveru DSL.cz
10 největších ADSL poskytovatelů v ČR. Ve sloupci
Popis FUP na stránkách poskytovatele jsou odkazy na popisy FUP zveřejňované jednotlivými poskytovateli.
Poskytovatel | Služby s FUP | Kdy se FUP aplikuje | Popis FUP na stránkách poskytovatele |
Contactel | FUP nepoužívá | FUP nepoužívá | FUP nepoužívá |
Czech On Line | všechny s agr. 1:50 | v reálném čase u nejaktivnějších účastníků | ano, ale není dostatečný |
České Radiokomunikace | všechny s agr. 1:50 | při překročení 70% smluveného objemu přenesených dat za měsíc | ano |
Český Bezdrát | s agr. 1:50 bez zpoplatnění dat | v reálném čase dle zatížení agregačních bodů, přednostně P2P | ano |
Český Telecom | Internet Expres (agr. 1:50) | při překročení přenesených dat 250 MB, 500 MB, 1 GB a 2 GB za týden dle typu služby | ano |
GTS | všechny s agr. 1:50 | při překročení přenesených dat 2 GB, 4 GB a 8 GB za měsíc dle typu služby | ano |
IPEX | všechny s agr. 1:50 | při překročení datového provozu 150 MB během tří hodin | ano |
NEXTRA | s agr. 1:50 bez zpoplatnění dat | v reálném čase u nejaktivnějších účastníků ADSLink Basic, od 1.1.2005
při překročení měsíčních limitů 8 GB a 30 GB u ADSLink Fun dle služby | ano |
SkyNet | všechny s agr. 1:50 | v reálném čase u nejaktivnějších účastníků | ne |
Tiscali | s agr. 1:50 bez zpoplatnění dat | při překročení přenesených dat 10 GB a 20 GB za měsíc dle typu služby | ano |
Většina poskytovatelů má informace o způsobu aplikování FUP dostupné na
vlastních stránkách. V případě Czech On Line informace o FUP k
dispozici jsou, ale nejsou pro uživatele dostatečně detailně popsány.
Pozitivní je, že Czech On Line se chystá připravit novou verzi FUP,
která by měla být pro uživatele více transparentní.
Ze všech
největších poskytovatelů pouze Contactel neuplatňuje FUP vůbec. Dále v
současné době neuplatňuje FUP Nextra u všech nově prodávaných služeb.
Od 1.1.2005 bude FUP u Nextry aplikována pouze na službách sítě Telenor
Networks s agregací 1:40 a nejspíš Nextra zůstane u uplaňování FUP i u
starších nelimitovaných služeb ADSLink, které se již delší dobu
neprodávají. Je zajímavé, že žádný z poskytovatelů nemusí v praxi
přistupovat k omezování zákazníků ADSL linek s agregací 1:20, i když to
mnohým všeobecné podmínky poskytování služby nebo technická specifikace
umožňuje. Z toho je zřejmé, že nejaktivnější uživatelé většinou
požadují nejlevnější službu s agregací 1:50 a nejsou ochotni za
kvalitnější službu s agregací 1:20 připlácet. Důvodem je také příliš
velký cenový odstup mezi službami s agregací 1:50 a 1:20.
Rozdíly lze také hledat v aplikaci FUP na linky, kde je zpoplatňován
nadlimitní přenos dat. Tato praxe se může zdát nelogická, ale někteří
poskytovatelé k ní přistupují z důvodu optimalizace okamžitého provozu
v síti. S FUP u ADSL se zpoplatněným přenosem dat se mohou setkat
zákazníci společností Czech On Line, České Radiokomunikace, SkyNet a
IPEX. S výjimkou Českých Radiokomunikací se však jedná vždy o takové
omezení, které se objevuje na několik minut, resp. hodin, ale nikdy
neovlivňuje rychlost ADSL přípojky následující den.
Tiscali a
GTS uplatňují FUP u uživatelů, kteří v průběhu období 1 měsíce překročí
pevně dané datové limity. Výhodou je, že informace o datových limitech
jsou transparentní a uživatelé si tak mohou svůj datový provoz hlídat.
Podle mého názoru by někteří zákazníci přivítali i emailové zprávy
zasílané v okamžiku, kdy se aplikaci FUP uživatelé přiblíží, ale podle
informací poskytovatelů po takovéto službě zatím velká poptávka není. U
nejčastěji používané služby Internet Expres se FUP aplikuje vždy v
týdenních cyklech a uživatelé tak mají jistotu, že i v tom nejhorším
případě bude jejich ADSL přípojka opět rychlá během několika dní, tj. v
následující pátek nebo sobotu.
Rozsah tohoto článku
neumožňuje detailně popsat FUP u každého poskytovatele. Pokud si však
chcete koupit ADSL s agregací 1:50 a předpokládáte, že vaše internetová
přípojka bude využívána skutečně velmi intenzivně, doporučuji podmínky
FUP u vašeho poskytovatele podrobně nastudovat.
Na druhou
stranu podle informací od poskytovatelů se FUP týká výrazně méně než
10% z celkového počtu uživatelů ADSL. Drtivá většina zákazníků se tak s
touto problematikou nikdy v praxi nesetká.
19. 11. 2004
Autor: Tomáš Pětivoký