Již v srpnu se začaly objevovat první zprávy o tom, že největší český kabelový a satelitní operátor UPC koupí kabelovou dvojku Karneval. Několik měsíců se čekalo, co na tohle spojení řekne antimonopolní úřad.
Koncem prosince se UPC dočkalo, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže fůzi schválil. Z UPC tedy nakonec vznikne dominantní CATV operátor, který díky svému postavení bude moci lépe konkurovat konvergovanému kolosu Telefónica O2, který má pro změnu dominantní postavení na pevnolinkovém trhu.
Zákazníci UPC a Karnevalu, kteří využívají televizní služby, se minimálně následující 4 roky nemusí obávat toho, že by se díky sloučení zvedly ceny. Do konce roku 2007 nesmí UPC podražit analogové kabelové vysílání vůbec, poté do konce roku 2010 pouze jen o inflaci, náklady na energie a vlastnická práva. Ještě k tomu díky velmi dravé satelitní platformě DigiTV a částečně také kvůli mediální masáži Telefónické O2TV si nebude moci dovolit zvýšit ceny ani u satelitní platformy UPC Direct.
V případě internetu je také pod tlakem Telefónicy, takže nějaké zdražení pravděpodobně jen tak nepřijde. Je však ale s podivem, že zatím neproběhla žádná reakce na prosincové navýšení limitů u ADSL. Pravděpodobně se čeká na začátek roku 2007, kdy by měl pomalu odstartovat rebranding Karnevalu a sloučení s UPC.
ÚOHS nadiktoval UPC ještě několik dalších podmínek. Musí být zachována současná programová nabídka, ostatním kabelovým operátorům musí být za běžných podmínek umožněn přístup k programům, na které má UPC výhradní práva. UPC se navíc ještě zavázalo, že bude oddělovat náklady a výnosy, aby nemohlo docházet ke křížovému financování, které je velmi oblíbenou praktikou O2. Integrace a rebranding Karnevalu odstartuje již začátkem roku 2007 a potrvá 12-18 měsíců, během nichž postupně zanikne značka Karneval a sjednotí se nabídka.
Klienti Karnevalu využívající kabelový internet již netrpělivě vyčkávají, jakým způsobem se nakonec změní nabídka připojení. Vzhledem k tomu, že si UPC a Karneval vzájemně nekonkurovali, protože jen zřídkakdy měli pokryty shodné lokality (v těchto lokalitách podle neoficiálních informací platily zvýhodněné ceny), jejich nabídka připojení se v některých ohledech docela podstatně odlišuje. UPC uplatňuje příliš restriktivní opatření Fair Usage Policy, Karneval je k zákazníkům benevolentnější.
Po překročení datového limitu spadne rychlost u Karnevalu na stále ještě dobře použitelných 256 kbit/s splňujících definici vysokorychlostního internetu, zatímco u UPC přijde hodně bolestný pád na pouhých 64 kbit/s. Pro srovnání dodám, že s výjimkou nejpomalejšího tarifu 512/128 kbit/s je u Telefónicy O2 rychlost po překročení datového limitu 128 kbit/s.
Telefónica se spojení UPC a Karnevalu alespoň zatím neobává, nebo si to jen nehodlá připustit. Tiskový mluvčí Vlastimil Sršeň sebevědomě prohlásil: "Na území celé republiky svým zákazníkům poskytujeme komplexní a integrované služby v oblasti fixní i mobilní telefonie. Nově dokonce také v oblasti televizního vysílání prostřednictvím O2TV," ačkoli to pokrytí rozhodně není tak vysoké. Ve spoustě lokalit Telefónica O2 ještě nestačila upgradovat na modernější technologii ADSL2+, přes kterou poskytuje svoji O2TV, a stále existují lokality, kde kvůli vysoké vzdálenosti od ústředny není dostupné dokonce ani ADSL.
8. 1. 2007
Autor: DonBahno
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...