Úvod > Články > Rychlý internet – jaká je skutečnost?

Rychlý internet – jaká je skutečnost?

Pokud má někdo pocit, že jen české firmy vylepšují u nabídky rychlého připojení k internetu skutečnost, mýlí se, situace ve Spojených státech není o mnoho lepší.

Nabídka je už delší dobu nepřehledná, firmy se předhánějí ve vychvalování vlastní nabídky a používají halasné titulky jako „100x rychlejší než modem“ nebo „bleskový broadband“. Příslovečné čertovo kopýtko se většinou skrývá v houštině drobně tištěného textu, který většina zákazníků nečte. V bohatě osídlených oblastech Ameriky je dnes řada firem nabízejících připojení k internetu, navíc každá nabízí hned celou řadu možností. Začíná být ale nepříjemně složité zjistit, která nabídka je nejvýhodnější a která slibuje víc, než opravdu dokáže.

Situaci dále komplikuje stále častější propojování služeb, kdy k broadbandu dostaneme třeba televizní programy nebo telefonní připojení, takže vypočítat cenu samotného internetového připojení začíná být téměř nemožné. Navíc se používá poněkud ošemetný jazyk, s termíny jako „rychlost připojení až“, což ve většině případů znamená něco mezi zbožným přáním a ideálními podmínkami dosažitelnými spíše v laboratoři nežli v reálné situaci, v nejlepším případě třeba tehdy, když je uživatel DSL velmi blízko centrále poskytovatele.

Poskytovatelé se samozřejmě brání a tvrdí, že používání termínu „rychlost až“ není žádný podfuk, protože k této rychlosti může v některých případech skutečně dojít. Verizon zase tvrdí, že se jedná o pouhé porovnání, neboť ve chvíli, kdy se skutečně připojíme k internetu, se stejně bude každá stránka stahovat jinou rychlostí.

Situací, které ovlivňují skutečnou rychlost připojení, je více než dost, od vzdálenosti k centrále až po to, kolik lidí z okolí se ve stejnou chvíli připojí. Dalšími důvody může být otevření příliš populárních stránek nebo málo výkonné počítače. Studie časopisu PC Magazine z minulého léta ukázala, že z 12 000 sledovaných uživatelů dosáhla převážná většina pouze necelou polovinu slibované rychlosti připojení.

Debatu komplikuje také to, že většina uživatelů slibované rychlosti vlastně ani nepotřebuje. Společnosti se ale předhánějí v budování nových sítí slibujících stále vyšší rychlosti, pochopitelně za stále vyšší ceny. Příkladem budiž opět Verizon, nabízející svůj systém FIOS, který má tři rychlosti – 5, 15 a 30 Mbit/s za 34,95, 44,95 a 179,95 dolarů měsíčně. V oblasti New Yorku se dokonce jedná o rychlosti 10, 20 a 50 Mbit/s. Ostatní poskytovatelé se snaží podobně zvyšovat rychlosti připojení, i když o 50 Mbit/s se jim zatím může pouze zdát. Jelikož se v tom zákazníci stále méně vyznají, začínají se orientovat méně podle marketingových snah firem a spíše podle toho, co jim řeknou kamarádi a známí, kteří mají s daným poskytovatelem smlouvu.

I tak ale nejsou Spojené státy rozhodně na špičce rozvinutých zemí, a to jak v rychlosti, tak i v ceně. Tam, kde se do rozvoje broadbandu zapojily vlády (Japonsko, Jižní Korea, Tchajwan, Švédsko a Island), jsou ceny výrazně nižší.

22. 12. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v březnu 2024

V březnu se rychlost Wi-Fi internetu propadla. Podívejte se, jak si tentokrát vedl vás poskytovatel.

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...

 

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...