Šířka pásma i širokopásmových přípojek k Internetu dnes většinou nestačí novým službám jako video na vyžádání, proto je velice užitečná (spíše nutná) komprese přenášeného obsahu. MPEG-2 dělá dobrou službu, nové formáty však slibují více.
Komprese je důležitá zejména v případě DSL, kde sice existují nové
varianty technologie jako ADSL2 nebo VDSL vhodnější pro přenosy náročné
na šířku pásma, ale jejich nasazení je pro mnohé provozovatele příliš
drahé. Nicméně pod stálým tlakem konkurence v oblasti video služeb ze
strany satelitních a kabelových provozovatelů musí i poskytovatelé xDSL
činit rychle patřičné technické kroky, aby umožnili přenosy více toků,
případně televizního signálu s vysokým rozlišením (HDTV) ke svým -
především domácím - zákazníkům.
V minulé části našeho seriálu o
streaming mediajsme si představili základní kompresní formáty. Nejvíce se pro video
osvědčil MPEG-2, ale již existují dva nové formáty, které mají přinést
ještě lepší možnosti: otevřený MPEG-4.10 a firemní Windows Media 9.
MPEG-4.10 versus Windows Media 9
Základní specifikace MPEG-4 byla schválena jako mezinárodní norma ISO/IEC 14496 v roce 1998 (
ISO = International Organization for Standardization). Část 10 specifikace,
Advanced Video Coding, byla vyvinuta ve spolupráci s ITU-T (
Joint Video Team, JVT) a specifikuje nový video kodek. Norma MPEG-4.10 je totožná s doporučením ITU-T H.264.
Advanced v názvu se vztahuje nejen na kvalitu kodeku, ale spíše na srovnání se základním video kodekem, který specifikuje MPEG-4.2.
MPEG-4.10 nabízí mnohem více prostředků a má potenciál dosáhnout
lepších výsledků než firemní Windows Media 9, ale implementace se liší
mezi různými výrobci. Proto vznikl program vzájemné spolupráce v
MPEG Industry Forum (MIF), průmyslovém sdružení více jak 100 členů.
Výhodou Windows Media je zase možnost pro poskytovatele služeb poslat
stejný video obsah jak na TV přijímač, tak na jiné zařízení (např. PC).
Toto řešení ale asi nebude v krátkodobém výhledu tak významné.
Microsoft učinil jakýsi ústupek z čisté firemnosti řešení, protože nový
profil video kodeku Windows Media 9/VC-9 předložil pro ratifikaci
společnosti SMPTE (
Society of Motion Picture and Television Engineers) jako kvazi-normu.
Ale norma ani v jednom případě neznamená použití řešení zdarma; v obou případech se před nedávnem zveřejnily licenční podmínky:
Via Licensing pro Windows Media 9 a
MPEG LA (
Licensing Authority) pro MPEG-4.10. Právě licenční podmínky ale zatím brání rozšíření moderních kompresních mechanizmů.
Licenční džungle
Úřad
MPEG LAod loňského roku rozšířil licenční podmínky i na kabelové a satelitní
vysílání, tedy veškeré volné TV vysílání. V případech obou kodeků
se realizuje licenční politika prostřednictvím jednotlivých sub-licencí
výrobců a účastnických poplatků. A právě druhá část je velice
problematická, protože tyto poplatky mají platit jednotliví
poskytovatelé obsahu.
Via Licensingchce po každém poskytovateli obsahu poplatek za obsah prodávaný
způsobem PPV (Pay Per View) nebo od titulu. Maximální poplatek má činit
dva a půl centu za titul pro tituly delší než 90 minut. To se týká
trvale prodávaných titulů; u občasně prodávaných titulů nebo
replikovaných titulů je poplatek desetkrát nižší. To však není vše:
ještě je potřeba uhradit počáteční poplatek ve výši 15 tisíc dolarů.
MPEG LAchce v případě PPV za titul delší než 12 minut 2% prodejní ceny videa
nebo 2 centy za titul, cokoli je nižší. V případě předplatného
poskytovatel obsahu neplatí nic, pokud má v daném roce pod 100 tisíc
předplatitelů, pokud má více, pohybují se poplatky od 25 tisíc do 100
tisíc dolarů.
V obou případech tedy nejde o nic jiného, než získat od poskytovatelů
obsahu určitý podíl na jejich ziscích, které se pak dostanou do rukou
dodavatelům technologie. Mnoha pozorovatelům se to nezdá fér už s toho
prostého důvodu, že technologické společnosti chtějí mít podíl na
zisku, aniž by podstupovali jakoukoli část rizika. Jinými slovy: podíl
na ziscích ano, ale podíl na riziku nikoli, protože to celé nese
poskytovatel obsahu.
Pro malé poskytovatele je nová licenční politika velice obtížně
plnitelná. Nejenže je přijde na pěkné peníze, protože pro plné pokrytí
budou muset platit licence rovnou oběma licenčním společnostem, ale
budou muset vynaložit další prostředky pro sledování správného
zpoplatnění, což může být i značně technicky náročné. Proto v tomto
případě hrozí, že místo uplatnění moderních kompresních mechanizmů
raději poskytovatelé zůstanou u osvědčeného MPEG-2.
Podmínky
Microsoftupro základní profil video kodeku Windows Media řady 9 jsou celkem
konkurenční, ale předložení vylepšeného profilu VC-9 SMPTE by mohlo
vyvolat požadavky dalších držitelů patentů. Pokud ve výsledku podmínky
pro používání VC-9 zůstanou zajímavé, pak to možná přiměje držitelé
patentu pro MPEG 4.10 změnit jejich podmínky.
Platformy pro více kodeků
Navíc poskytovatelé služeb si mohou vybírat mezi různými technickými
řešeními pouze v případě, že STB podporují více řešení, a to sice
snižuje riziko na straně poskytovatel (může snadno přepnout z jednoho
na druhý kodek), ale v důsledku to zvyšuje cenu přídavného zařízení. Je
potřeba implementovat programovatelné zařízení (
DSP, Digital Signal Processor).
Výrobci kodérů proto často podporují platformy, které umožňují přepnout
z jednoho kodeku na druhý prostřednictvím softwaru. A nejde jen o nové
kodeky, protože je potřeba nadále podporovat MPEG-2, vyzkoušené a
spolehlivé řešení.
„Multiservisní“ platforma u zakončovacího zařízení umožňuje
poskytovatelům začít pracovat s MPEG-2 a teprve následně podle potřeb a
na základě vyjasněných licenčních podmínek přejít k modernější
kompresi. Provozovatelé, kteří chtějí vybrat pouze jedno z řešení, a
nepodporovat obě, většinou sázejí na MPEG-4.10, protože doporučení
H.264 je otevřená mezinárodní specifikace.
Na druhou stranu existuje možnost vybrat si dnes nejvýhodnější kodek
pro MPEG-2 a teprve v okamžiku přechodu na vyšší úroveň vybrat opět
nejvýhodnější řešení na trhu. Dnešní kodéry H.264 nebo VC-9 nemusejí
být tak kvalitní a výhodné jako kodéry, které se dostanou na trh třeba
za rok. Výrobci jako
Thomson předpokládají,
že MPEG-4 přinese 50% zlepšení oproti MPEG-2, ale ne hned v první fázi
výroby. Zatím se výkonnost pohybuje na úrovni 20-25% zlepšení, ale s
novými čipovými sadami, které se mají na trh dostat během 12-18 měsíců,
se má docílit skutečně 50% úspora šířky pásma.
STB s podporou pro vyspělé kodeky jsou zatím nedostatkovým zbožím na
trhu, zatímco STB s MPEG-2 se dostaly na velice zajímavou cenovou
úroveň. Pro moderní kodeky chybí čipy a navíc se výrobci poněkud brání
neekonomičnosti podporovat více řešení místo jednoho univerzálního. Ani
pro koncové zákazníky to není ideální, protože STB s podporou více
kodeků bude podstatně dražší (náklady na DSP zvyšují cenu STB o 25-40
dolarů).
Video přes DSL
Pro provozovatele DSL představuje vysoké rozlišení stále jen vzdálený
sen, protože většina z nich prostě nemá dostatek pásma pro víc než
jeden kanál o běžném rozlišení do domácnosti. Ale tlak ze strany
satelitních a kabelových provozovatelů, kteří postupují plynule směrem
k vysokému rozlišení, učiní i na straně DSL své.
HDTV (
High Definition TeleVision)
se úspěšně nasazuje zejména v USA a Asii, a to zejména kvůli horší
kvalitě obrazu podle americké specifikace NTSC. Evropský PAL (
Phase-Alternation Line) má kvalitu mnohem vyšší. Přesto s novými TV plazma a LCD obrazovkami rostou nároky diváků na kvalitu TV vysílání i v Evropě.
Poskytovatelé video služby po DSL (
Video over DSL), např. britský průkopník technologie VNL (
Video Networks Limited),
se chystají uplatnit MPEG-4 nejprve na TV kanály, teprve potom na
knihovnu titulů pro VoD. Přestože je kódování a komprese vysílání
technicky náročnější, protože je třeba ji provádět v reálném čase a
prokládat, výhody na straně úspory pásma a většího dosahu postupně
přijdou (ve střednědobém plánu lze očekávat 30% úsporu bitové
rychlosti). Předkódování celé knihovny VoD bude dlouhodobější a
nákladnější záležitost.
Další zdroje
MPEG-4 Overview (ISO/IEC JTC1/SC29/WG11, 3/2002) MPEG-4 – The Media Standard (White Paper) 8. 10. 2004
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA