„Chodíte krást do sámošky? Taháte rodičům peníze z kapes? Sdílíte či kopírujete filmy? Patříte do stejné kategorie. Zloděj.“ Tento slogan je principem nové mediální kampaně zaměřené na nelegální šíření audiovizuálních snímků.
Ukradli byste něčí peněženku? Vytáhli byste někomu z kapsy mobil? Odjeli v cizím autě? Mnoho příslušníků mladé generace, kteří nasávali informace z internetu spolu s mateřským mlékem, si neuvědomuje, že sdílení filmů prostřednictvím ilegálních peer-to-peer (P2P) služeb a FTP serverů nebo jejich přepalování na DVD je nejen protiprávní, ale i nemorální. Nazývat se filmovým fanouškem znamená ctít um filmových tvůrců. Tvůrčí vklad režisérů, scénáristů a ostatních tvůrců včetně herců, ale třeba i trikových specialistů není bezcennou položkou a je chráněn autorským právem.
Cílem kampaně, za níž stojí Česká protipirátská unie (ČPU), je upozornit na skutečnost, že za filmový požitek stejně jako za jakýkoliv jiný se zcela logicky platí. Jistě je daleko jednodušší si koupit pirátské DVD v tržnici a vůbec nejjednodušší je si film stáhnout z webu, ale je třeba si uvědomit, že tím zároveň někoho okrádáme. Na jednom filmu se podílí stovky jedinců, kteří do něj vložili kus svého života a tvůrčí energie – někdo musel navrhnout a ušít kostýmy, které tolik obdivujeme na historických filmech, někdo musel na velmi drahých počítačích vytvořit a doladit všechny ohromující efekty futuristických vizí, při nichž mrazí v zádech.
V posledním roce z tohoto důvodu tuzemský trh opustily dvě zahraniční společnosti distribuující DVD. Česká protipirátská unie (ČPU) proto přichází s kampaní Filmy nejsou zadarmo. „Zatímco před pěti lety připadalo pět prodaných DVD titulů na jeden přehrávač, loni už to byly pouze dva disky a letos se toto číslo přiblíží k jedné," varuje ředitelka ČPU Markéta Prchalová. (Zde by se dalo polemizovat, že distribuce originálních DVD klesla, zatímco prodej přehrávačů výrazně vzrostl.) Do kin budou před každý film vloženy upoutávky na tento projekt, upozorňující, že natáčení filmu v biografu se míjí se zákonem. Tyto trailery budou premiérově uvedeny do kin 1. listopadu 2006.
Ve stejném období bude také plně spuštěn protipirátský web, kde si zájemci budou moci přečíst informace o pirátství a protipirátských aktivitách, seznámit se s příslušnou legislativou, zasoutěžit si o atraktivní ceny, přehrát a stáhnout si trailery či jiné materiály jako protipirátské samolepky a tapety. Dále bude možné se seznámit s pohledem a zkušenostmi filmových tvůrců, herců, producentů a distributorů. V rámci kampaně chce ČPU upozornit i na platnou legislativu, která doznala v nedávné době určitých změn. Novela autorského zákona upřesnila některá ustanovení a zavedla ochranu běžnou v ostatních evropských státech.
„Kopie pro osobní potřebu je zaklínací formulkou pro většinu uživatelů i pirátů, málokdo z nich ale ví, co přesně znamená a kde jsou její hranice,“ říká Prchalová. „Jedná se o výjimku z autorského práva, kterou lze uplatnit jen v případech vymezených v zákoně. Rozhodně se nevztahuje na nezveřejněná díla, např. film ukradený z postprodukce,“ vysvětluje Prchalová a doplňuje: „Stejně tak není dovoleno pořídit záznam filmu při promítání v kině, a to ani pro osobní potřebu, a je zakázáno obcházet technické prostředky ochrany práv, jakými je například kódování.“ Piráti si někdy svérázně vykládají i pojem ´osobní potřeba´. „Musí se vždy jednat o vlastní osobní a nehospodářskou potřebu fyzické osoby, která kopii zhotovuje, tedy nikoli o potřebu někoho dalšího. Zákon také umožňuje pouze zhotovení jedné kopie díla, nikoliv více,“ dodává Prchalová.
Nejčastějším argumentem na obhajobu pirátství je údajně vysoká cena originálních nosičů. „Podle částek, které nejčastěji padají, je však zřejmé, že mluvčí žádné legální DVD již dlouho nekoupili,“ říká Markéta Prchalová a dodává: „Pokud je zakoupení DVD nad vaše finanční možnosti, existují zde levnější legální alternativy, jděte do kina a vychutnejte si film na stříbrném plátně, půjčete si DVD ve videopůjčovně nebo využijte služeb virtuální půjčovny, která představuje legální alternativu nezákonného stahování filmů z peer-to-peer sítí, kdy si uživatel může stáhnout film v pohodlí svého domova či si ho spustit přímo prostřednictvím internetu.“ Jednu z nejrozšířenějších služeb nabízí Seznam.cz na portálu Kinomania.cz, kde za sympatických 45 Kč můžete film zhlédnout libovolněkrát v období 24 hodin.
Začněme od konce – na serveru Kinomania jsou sice snímky za „sympatických 45 Kč“, ale jen málokdo dodá, že výběr je zde téměř nulový a pro využívání této služby musíte vlastnit e-mail na Seznamu a využít službu Seznam Peněženka. Navíc záleží na vaší šířce pásma, FUP, a za stejnou cenu můžete za rohem ve videopůjčovně DVD mít rychleji.
Na projektovém webu píšou, že „platíte za prožitek z filmového díla“. Máte pocit, že by za posledních 5, 10 let vznikly skutečně tak kvalitní komerční filmy, ze kterých bude mít člověk požitek i několik let? Já tedy ne, alespoň v českých podmínkách. Díky komerci se dnes natáčí spousty „populárních“ filmů a úžasně nekonečných seriálů ze studiových komplexů. Nadneseně - možná by se vyplatilo spíš připlatit, aby tvůrci již takové nuzné snímky opustili, a abychom měli klid. Čímž nechceme zlehčovat význam této akce.
Jakmile budou DVD nosiče či cena vstupenky přístupná pro normálního člověka, pak se skutečně vyeliminuje pirátství. Ale možná by heci a režiséři pak přišli o koryta – proč má dostávat herec kupříkladu 50 tisíc korun za jeden natáčecí den, když vědecký pracovník si za stejnou dobu vydělá sotva tisícovku? Pes bude možná zakopaný někde jinde než v uživatelích, možná by se měli tvůrci filmů a distribuční společnosti nejprve zamyslet sami nad sebou.
25. 10. 2006
Autor: David Procházka
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...