O tom, zda je možné využívat v letadle mobilní telefon, se vedou diskuse již léta. Po odstranění technických problémů se rozvinula řada dalších diskusí na téma vhodnosti využití a nad možností rušení dalších cestujících.
Od doby, kdy byly mobilní telefony více rozšířené mezi uživateli, se diskutuje nad termínem zavedení mobilních služeb do letadel. V první fázi řešily letecké společnosti problémy s technickým zprovozněním služeb, mobilní telefony a zejména signál a záření může ovlivnit palubní přístroje letadla. Toto se ale inženýrům leteckých společností za pomocí odborníků mobilních operátorů podařilo odstranit. V poslední době, kdy se společnosti začínají předhánět s nabízením mobilních služeb na palubách letadel, se začíná diskutovat o etice využívání mobilního telefonu v letadlech.
Lidé si začali uvědomovat, že povolením mobilu na palubě může dojít k velmi nelibé situaci. Mnoho cestujících se bude bavit tím, že bude telefonovat známým, rodině, obchodním partnerům – prostě cestující budou vyplňovat čas trávený v letadle. Další spoustě lidí budou chodit SMS či všeliké vyzvánění bude obtěžovat ostatní. Toto je druhá stránka věci, kterou nelze opomíjet. Kratší cesty jsou méně náchylné na využití mobilu, ale třeba 13ti hodinový let z Londýna do Singapuru vyloženě vybízí k zábavě, kterou dnes mobilní telefon rozhodně je.
U některých společností, které se k zavedení mobilních telefonů teprve chystají, padl návrh, že by si cestující byli povinní zapnout tichý režim vyzvánění při vstupu na palubu. Toto je řešení vyzvánění a hrátek s mobilem, ale rušení způsobené probíhajícím hovorem tím nemizí. Zvláště někteří jedinci jsou u telefonování velmi impulzivní a ještě lépe než ten, komu volají, je slyší jejich okolí. Telefonování na palubě letadla má zkrátka spoustu etických otazníků, které se budou muset vyřešit ještě před zavedením služeb do jednotlivých strojů (více viz na této stránce článek Etický návod k používání mobilu).
Jak vyplývá z průzkumu, který byl v této souvislosti proveden mezi uživateli leteckých linek, více než dvě třetiny lidí, kteří často cestují letadly se zavedením mobilních telefonů na paluby letadel nesouhlasí. Přesto patrně dřív nebo později budou letecké linky tyto služby poskytovat. Nejdříve asi dojde k zavedení pokrytí mobilním signálem paradoxně u nízkorozpočtových leteckých společností, které tak budou lákat na své paluby i bohatší lidi, kteří byli zvyklí na jiný standard velkých firem.
Společnost Boeing již delší dobu vyvíjí snahu o zavedení internetu do všech svých letadel. Jakmile se ale tato služba více rozšíří a uživatelé budou chtít internet využívat co možná nejvíce, nevyhnou se cestující uživatelům internetu a VoIP, takže situace bude stejná jako v případě mobilních telefonů – zvonění, hovory apod. Bude zajímavé sledovat, kam se vývoj v této oblasti posune v následujících měsících či letech.
Je asi zbytečné spekulovat zda bude telefonování v letadlech populární, zda nepůjde jen o manažerskou frajeřinu bez většího významu. Společnost je čím dál více postižena digitalizací a automatizací a toto je jen dalším krokem v nevyhnutelném vývoji lidstva.
8. 9. 2006
Autor: David Procházka
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...