Úvod > Články > Nespokojenost světem „broadband“ vládne

Nespokojenost světem „broadband“ vládne

Právě zveřejněný výsledek průzkumu v osmi západoevropských zemích ukazuje, že přes polovinu uživatelů širokopásmových přípojek je nespokojeno, a to především se zákaznickou podporou.

Že nejen u nás vládne nespokojenost s širokopásmovými přípojkami k Internetu, dokazuje nedávno provedený pan-evropský průzkum spokojenosti zákazníků. I když v západnějších zemích Unie je dostupnost rychlých přípojek výrazně lepší a zdálo by se, že si uživatelé nemají moc nač stěžovat, panuje tam přesto nespokojenost trochu jiného druhu.

Společnost SupportSoft, Inc.provedla svůj průzkum spokojenosti mezi uživateli rychlého přístupu k Internetu, který ukázal hrozivě vysokou úroveň nespokojenosti s podporou ze strany jejich poskytovatele širokopásmových služeb. Výsledky průzkumu společnost právě zveřejnila na probíhajícím Broadband World Forum v Benátkách.

Průzkum provedla pro SupportSoft nezávislá společnost InsightExpress prostřednictvím dotazů na 331 zákazníků širokopásmového přístupu (kabelových přípojek nebo xDSL) ve Velké Británii, Německu, Francii, Belgii, Holandsku, Itálii, Portugalsku a Španělsku.

Cesta do pekel nebo pohoda?

Ze všech dotázaných Evropanů mají Belgičané nejlepší zkušenost s podporou ze strany oddělení pro zákazníky svých poskytovatelů připojení. Dokonce 16% z dotazovaných prohlásilo, že komunikace s poskytovatelem v případě problému je jako získat radu od důvěryhodného přítele. Naproti tomu ve Španělsku je zkušenost spíše opačná: 19% dotazovaných popisuje svoji komunikaci se zákaznickou podporou jako cestu do pekel a celkově přes 70% je prostě nespokojeno s podporou ze strany ISP.

Přesto (nebo právě proto) dvě třetiny dotazovaných ve všech zemích mají stále pozitivní očekávání do budoucna, protože věří, že se zákaznická podpora poskytovatele zlepší s nabídkou dalších služeb, jako VoIP nebo videa. Jeden poskytovatel je pro většinu zákazníků mnohem lépe „zvládnutelný“ než poskytovatelů více, každý pro různé služby, proto uživatelé vkládají jisté naděje na zlepšení s rozvojem provozovatelů více služeb MSO (Multiple Service Operator).

Od základů – domácích sítí

Zákazníci mají celkem jasno v tom, že od svého poskytovatele chtějí - vedle klasické elektronické pošty - nejprve „základní služby s přidanou hodnotou“ jako domácí sítě, VoIP (Voice over Internet Protocol) a VoD (Video on Demand). Za nejlepší nabídku považují uživatelé balíček všech typů služeb, tedy známou kombinaci dat, hlasu a videa (triple play). Zájem o domácí sítě, tedy o nabídku této služby včetně podpory ze strany poskytovatele, převažuje: celých 40% dotazovaných volilo tuto možnost jako první, před VoIP či video službami.

Kupodivu, přes výsledky jiných zkoumání, neprojevují evropští uživatelé takový zájem o úzce zaměřené služby, mezi něž patří on-line hry, nebo hudba. Uživatelé tedy teď tíhnou spíše k základům (rychlá přípojka navázaná na koncovou síťovou infrastrukturu, typicky domácí síť, což považují za základní službu), než k samotnému obsahu (co se po síti přenáší, jaké aplikace jsou dostupné).
Belgičané tvrdí, že zákaznická podpora širokopásmových ISP je většinou lepší než u jiných společností, na něž se obracejí s nějakým problémem. V ostatních zemích tento pocit tak jednoznačný není, pouze u 38% dotazovaných. Belgacom jako poskytovatel ADSL v Belgii přisuzuje spokojenost zákazníků mj. také automatizované instalaci přípojek.

Triple play jako řešení

Dostupné výsledky průzkumu nic neříkají o objemu a charakteru problémů, které zákazníci v různých zemích potřebují se svými poskytovateli vlastně řešit, takže (ne)spokojenost se dá obtížně posuzovat. Cílem průzkumu je spíše ukázat, že uživatelé mají zájem o poskytování trojkombinace služeb od jednoho poskytovatele. Od toho si všichni slibují zvýšení úrovně spokojenosti na straně uživatelů i poskytovatelů díky vyššímu obratu ze služeb. K vyšší spokojenosti má bezesporu přispět nejen kvalitní řešení první míle, ale také řešení „nulté míle“, tedy domácí sítě. Tam vše začíná i končí, protože pokud uživatelé nemají možnost efektivně a jednoduše využít všech dostupných možností širokopásmové přípojky a předplacených služeb, nebudou spokojeni nikdy.

24. 9. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Austrálie plánuje zákaz sociálních médií pro uživatele mladší 16 let

Australská vláda oznámila, že plánuje zakázat používání sociálních sítí uživatelům mladším 16 let. Chce omezit...

 

Francouzská vydavatelství podala žalobu na platformu X

Francouzské vydavatelské domy podaly žalobu na platformu X. Viní ji z neoprávněného využívání jejich obsahu bez...

 

Shein a Temu se navzájem žalují, potkají se u britského soudu

Online platformy Shein a Temu se připravují na soudní proces u londýnského Vrchního soudu. Navzájem se obvinily z...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...