Drtivé většině potenciálních klientů pro ADSL mohou poskytovatelé nabídnout služby pouze na základě velkoobchodní smlouvy Českého Telecomu. Ta dává poskytovatelům velmi malou možnost pro odlišení jejich nabídek. Zdálo by se tak, že všechny nabídky jsou srovnatelné jak v technických parametrech, tak i v cenách. Podívejme se, zda je tomu tak i ve skutečnosti.
Nepříznivý poměr mezi průměrnou úrovní platu a cenou ADSL stále vede k
tomu, že většina domácích uživatelů vybírá nabídky podle výše cen. Do
ceny však nelze zahrnovat pouze měsíční poplatky za využívání služby,
ale nesmí se zapomenout i na jednorázové poplatky spojené s aktivací
služby a na cenu koncového zařízení. V následujících tabulce je
srovnání cenové úrovně nejlevnějších služeb nejvýznamnějších
poskytovatelů. V posledních dvou sloupcích jsou údaje o celkových
platbách klientů při trvání smlouvy 1 a 3 roky.
Ceny v tabulce jsou uvedeny včetně DPH, protože dnes již většina
zákazníků využívá ADSL v domácnostech, které nemohou DPH od ceny
odečíst. Do celkových nákladů není započítávána cena za instalaci,
protože tu si většina zákazníků provádí sama. Jednorázové poplatky za
modem vycházejí z nabídky nejlevnějšího modemu poskytovatele. Žádný z
poskytovatelů však uživatele ve výběru koncových zařízení neomezuje, a
tak má-li poskytovatel pro uživatele příliš drahý modem, může si
zákazník pořizovací cenu ADSL snížit tím, že si koupí například méně
kvalitní levnější modem sám. Při posuzování nabídek je nutné také
posuzovat minimální dobu, na kterou je smlouva uzavírána. Obecně platí,
že u akčních nabídek (nejčastěji aktivace zdarma nebo modem zdarma) se
uživatelé zavazují vždy na delší dobu než 3 měsíce.
Při
porovnání nejnižších cen vychází velmi zajímavě nabídka Českých
Radiokomunikací, kde zákazníci nemusí platit za aktivaci ani za modem.
V prvním roce tak zákazníci zaplatí, například ve srovnání s obdobnou
nabídkou SkyNetu, téměř o třetinu méně. Minimální doba trvání smlouvy
je u Českých Radiokomunikací vcelku přijatelných 6 měsíců.
Podobná tabulka vytvořená před 1,5 rokem, kdy nabídky ADSL na českém
trhu začínaly, by obsahovala téměř dvojnásobné ceny. Mohlo by se tak
zdát, že nemá smysl sledovat celkové poplatky za delší dobu odvozené z
dnešních cen, protože ceny budou patrně dále klesat. Předpoklad je
vcelku oprávněný, ale opakování poklesu cen na polovinu již očekávat
nelze. Při rozhodování podle cenových úrovní přesto doporučujeme dávat
větší váhu poplatkům zaplacených v prvním roce. Podrobnější informace o
jednotlivých nabídkách ADSL připojení získáte v sekci
Nabídky připojení na našem serveru.
Určitě ne všichni zájemci chtějí vybírat nabídku pouze podle ceny.
Technické parametry jednotlivých ADSL příliš odlišné nejsou, ale určité
vodítko lze získat například z výsledků
průměrných rychlostí ADSLzveřejňovaných každý měsíc na našem serveru. Větší odlišení slibuje
nejnovější nabídka operátorům od společnosti Telenor Networks, která
nabízí přístup k DSL službám na principu přístupu k datovému toku
(bitstream access). Tato služba operátorům umožní nabídku vlastních
služeb s nastavením rychlostí a agregačních poměrů. Rozhodně však tato
nabídka nepřinese snížení cenové úrovně nejlevnějších ADSL přípojek.
Důvodem jsou velmi vysoké poplatky, které požaduje Český Telecom za
pronájem účastnického vedení. Dá se předpokládat, že nejnižší cena DSL
služeb v síti Telenor Networks nebude pod úrovní 1000 Kč za měsíc.
Zvláště pro mnoho firemních zákazníků však takové řešení přinese
podstatné úspory ve srovnání se stávajícím typem připojení při
zachování nebo dokonce zlepšení kvality služby. Síť Telenor
Networks je již dnes přístupná v širším centru Prahy a do konce roku
síť pokryje i Brno, Ostravu, Plzeň, Hradec Králové a Pardubice.
Podle našich poznatků je při výběru vhodné DSL služby podstatná důvěra
potenciálních zákazníků ve značku poskytovatele. Tato důvěra se
přirozeně zvyšuje tržním podílem poskytovatele, protože zájemci o DSL
služby tak mohou snadno získat poznatky o službě od svých známých. S
důvěrou ve značku souvisí zejména výše prostředků, které jsou
společnosti ochotny věnovat na marketing.
22. 9. 2004
Autor: Tomáš Pětivoký