Úvod > Články > Karneval bude prodán společnosti UPC

Karneval bude prodán společnosti UPC

Další velká akvizice na českém trhu po ovládnutí Pegasu T-Mobilem, Oskara Vodafonem a spojením Eurotelu s Českým Telecomem a následnou akvizicí Telefónikou. Na přetřes jde i oblast kabelové TV, internetu a telefonních služeb. Přinese zákazníkům výhody nebo spíše nevýhody monopolu?

Již je skoro rozhodnuto. Český trh kabelových televizí ovládne jediná společnost – UPC. Ta se rozhodla zakoupit českou kabelovou „dvojku“ Karneval. Celou transakci musí ještě schválit antimonopolní úřad, UPC tak rozšíří řady svých zákazníků o zhruba 310 000 uživatelů kabelové TV, internetu či dalších služeb. Dokončení celé transakce je plánováno na konec tohoto roku. Cena za tuto akvizici činí 322,5 milionu eur, tedy v přepočtu zhruba 9 miliard korun.

Výhody pro zákazníka? Možná!

Bude zajímavé sledovat obchodní strategii gigantického kabelového operátora, pokud k transakci skutečně dojde. Je bez diskusí, že touto akvizicí získá UPC monopolní podíl na českém trhu a bude si moci diktovat ceny. Třeba ale ze sjednocení firem i služeb vytěží zákazník, ale toto lze předpokládat jen s velmi optimistickými úvahami. Pravděpodobně dojde ke zdražení služeb, v tomto duchu někteří prognostici hovoří až o desítkách procent. Monopolní postavení na trhu s kabelovou TV dá UPC do rukou skutečně silný trumf.

Druhá strana mince

Kabelová televize, ale i internet a telefonní služby poskytované přes dráty kabelovky mají jedno velké omezení. Tam, kde nejsou nataženy, nezíská firma zákazníka. A i když jsou dráty v zemi i ve zdech na sídlištích, uživatel má obvykle mnoho jiných variant připojení na internet nebo sledování zahraničních programů. Monopol kabelové televize tak bude omezen zájmem klientů. Zde samozřejmě hovoříme o velkých městech, kde je alternativ skutečně mnoho.

Řada lidí hovoří také o možném propadu cen za kabelové služby s větším rozšířením digitálního vysílání. Zde visí otazník. Stejný otazník visí na nabídce služeb a jejich sloučení. Vždy budou zákazníci, kteří nebudou spokojeni. Ale jak již bylo uvedeno, variant připojení na internet je mnoho, od ADSL přes WiFi nebo pomocí vysokorychlostních mobilních přenosů (zatím velmi slabé pokrytí ČR).

Pravdou zůstává, že internet, poskytovaný kabelovými televizemi, dosahuje nejlepších výsledků měřené rychlosti na našem webu ve srovnání s objednanou rychlostí. FUP raději nechme stranou, na poli datového a rychlostního omezení uživatelů se budou v nejbližší budoucnosti jistě dít další věci, o čemž svědčí výpadek FUP u Českého Telecomu. Firma sice hovoří o zavádění nových technologií čítající data, ale třeba jde v zákulisí o testování vytíženosti sítě bez přítomnosti FUP.

Závěrem

Sloučení takto velkých společností je u veřejnosti spíše trnem v oku, i nezúčastnění lidé chápou, že více menších firem udělá lepší konkurenční prostředí, než jedna velká. Pravdou ale zůstává, že kabelového operátora si nelze zvolit, jen ten, kdo investuje do kabeláže a rozvodů, může inkasovat zisk.

14. 8. 2006

Autor: David Procházka

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...