Mobilní televize platí za hit mezi službami budoucnosti. Testování pokračuje, zájem roste a technická vylepšení se vyvíjejí. Po několika zatěžkávacích zkouškách nastává klidnější mezičas, kdy je možné se podívat, jak v reálu nasazování pokračuje.
Jisté je, že tato služba nebude zvlášť výjimečná, ani klíčová, a masový rozjezd jí bude trvat ještě nějaký rok.
Naposledy jsme se tématu mobilní televize věnovali před zahájením Světového poháru, který sliboval zatěžkávací zkoušku pro tuto službu (viz článek Světový pohár: velkolepý test mobilní televize. Sportovní utkání vždy skýtají značnou možnost sledovanosti, zájem o různé úhly pohledů a o zápasy, které mohou v reálu probíhat současně. Velké předpovědi slibující, že po velké akci typu Mistrovství světa ve fotbale se mobilní televize stane trhákem, se ale nevyplnily (viz též zážitky fanouška na několika zápasech).
Naopak se na druhou stranu vyplnily střízlivější předpoklady, že na masový rozjezd této služby je prostě ještě brzy: různorodost technologií, malý rozsah pilotních projektů a nedostatek vhodných koncových zařízení, to vše zatím odsouvá tuto službu spíše do příštích let. Podle In-Stat má být do roku 2010 ve světě na 102 miliónů uživatelů mobilní TV (v letošním roce se jejich počet má vyšplhat na 3,4 miliónů). Očekává se, že skutečně průlomovou sportovní událostí budou olympijské hry v roce 2008, které se uskuteční v Pekingu, v zemi, která zažívá neskutečný boom komunikačních sítí a služeb.
Potvrzuje se, že mobilní televize není v žádném případě trhákem ve smyslu mobilní killer application: už jen proto, že mobilní provozovatelé mají s touto službou největší problémy. Jednak stávající mobilní sítě umí podporovat pouze video streaming pro jednotlivé uživatele, což se nehodí pro masové sledování televizních kanálů, ale spíše pro služby jako VoD (Video on Demand) nebo PPV (Pay Per View). K plnohodnotnému nasazení mobilní TV potřebují zmodernizovat sítě na podporu broadcast/multicast aplikací. A jednak už teď je jasné, že z příjmů z této služby uvidí mobilní provozovatelé jen nepatrnou část, protože většinu zhltnou majitelé obsahu. Takže jako killer application bude mobilní TV především pro zbrusu nové sítě jako DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld), MediaFlo a DMB (Digital Multimedia Broadcasting) - jsou pro ni přece přímo určené.
Podrobné výsledky z mobilní televizní události v Německu zatím nejsou k dispozici (dílčí pohled na aktivity telekomunikačních provozovatelů naznačuje tabulka), zato se již zveřejnily výsledky čtyř pilotních projektů, které zrealizovala Nokia.
Ovšem ke sportovním událostem je třeba zmínit, že letos byla velkým prubířským kamenem již jedna akce u protinožců: v březnu se v Melbourne uskutečnily hry Commonwealthu, kde se za spolupráce gigantů Broadcast Australia, Microsoft a Telstra (telekomunikační provozovatel) testovalo DVB-H nabízející sedm kanálů. Přijímač byl od společnosti DiBcom integrovaný do eTEN Windows Mobile Smartphone Microsoftu fungující jako PDA. To již napovídá, že byl pro kompresi použit kodek Microsoftu (MS Windows Media Video 9, firemní implementace kodeku VC-I). Broadcast Australia zde vyzkoušel trochu jiné technologie než ve svém probíhajícím pilotním projektu DVB-H v Sydney.
Nokia jako průkopník mobilní televize zrealizovala od března 2005 do června letošního roku hned několik pilotních projektů ve čtyřech evropských zemích, které představují odlišné trhy: doma ve Finsku, ve Velké Británii, Španělsku a Francii. Technologie se z několika nabízených možností pro mobilní televizní vysílání zkoumala jediná, DVB-H, a v této síti se také zkoušel pouze jediný chytrý telefon, Nokia 7710.
Připomeňme, že DVB-H umí podporovat 30 různých televizních kanálů na jednom kmitočtovém kanálu o ultravysokém kmitočtu (UHF, Ultra-High Frequency), což je preferované, ale v Evropě nedostupné spektrum. Nedostatek kmitočtových kanálů je hlavní překážkou současného nasazování DVB-H, další problematickou záležitostí je dostatečná hustota opakovačů DVB-H a také doba potřebná pro přepojování televizních kanálů (2-5 sekund). Na druhou stranu právě v Evropě má DVB-H největší podporu předních výrobců mobilních zařízení.
V každé zemi na pilotním projektu spolupracoval přední výrobce koncových zařízení s řadou dalších společností: od televizních vysílacích společností, přes mobilní provozovatele až k poskytovatelům obsahu. Ve Finsku pilot probíhal od března do června 2005 s 500 uživateli za spolupráce se společnostmi Digita, Elisa, Nelonen, Sonera, YLE a MTV. V britském Oxfordu se zúčastnilo projektu 375 uživatelů od září 2005 do začátku letošního roku. Nokia zde spolupracovala s O2 a Arquiva. Ve Španělsku probíhaly testy na několika místech: v Madridu a Barceloně se jednoho projektu zúčastnilo 500 uživatelů (ve spolupráci Nokia s Abertis Telecom a Telefonica Moviles) a druhý projekt začal na přelomu roku v Seville, kde se jej zúčastnilo 300 uživatelů. Ve Francii se pilotního projektu od září loňského roku zúčastnilo 500 uživatelů a Nokia zde spolupracovala s Canal Plus Group, Nokia, SFR a Tower Cast.
Ve stručnosti lze výsledky pilotních projektů shrnout následovně:
služba=mobilní TV v rámci pilotních projektů Nokia | Finsko | Velká Británie | Španělsko | Francie |
odezva zákazníků | 58 % považuje novou službu za populární | 83 % bylo spokojeno se službou | 73 % by službu doporučilo | 73 % bylo spokojeno se službou |
ochota za službu platit | 41 % | 76 % | 55 % | 68 % |
maximální cena | 10 eur | ? | 5 euro | 7 euro |
průměrná doba sledování | 5-30 minut | 23 minut v rámci jedné relace; 1-2 relace denně | 16 minut | 20 minut |
hlavní sledovací čas | ? | ráno, kolem oběda, brzy večer | 19.00-20.00 | 9.00-10.00/ 13.00-14.00/ 20.00-22.00 |
populární obsah | místní programy finské televize | zprávy, sport, telenovely | zprávy, seriály, hudba | zprávy, zábava, hudba, filmy |
Z výsledků pilotních projektů mnozí usuzují, že jsou uživatelé většinou ochotní za novou službu platit. Nejpopulárnější cenový model je založený na měsíčním předplatném za určitý balíček kanálů, ale poplatek ve výší 10 eur se již mnohým mnohde zdá příliš vysoký.
Další výsledek testování je ale zarážející: uživatelé sledovali mobilní TV především doma! Tím se ovšem poněkud vytrácí hlavní smysl celé služby – možnost přístupu k televiznímu vysílání v pohybu, respektive tam, kde není k dispozici běžná televize s požadovaným programem (obsahem). Možná je to tím, že tyto pilotní projekty probíhaly v Evropě, kde mít více televizních přijímačů v jedné domácnosti není na rozdíl od USA tak běžné. A rovněž to pro část účastníků projektů představovalo první setkání s multikanálovou TV.
Na druhou stranu ale uživatelé požadují od mobilní TV interaktivní možnosti, které by mohli zřejmě lépe prakticky využít s malým přijímačem vždy po ruce, než při sledování televize ze sofa.
Dnešní mobilní uživatelé jsou již značně zhýčkaní: zatímco před lety bylo nepředstavitelné, že jednou bude mít prakticky každý možnost telefonovat kdykoli a odkudkoli, dnes se již nikdo nediví tomu, že bude moci sledovat i televizi na svém mobilním zařízení. Dokonce ani malý displej mnohým nevadí. Technicky je možné leccos, ale zadarmo (pro provozovatele, poskytovatele služeb, ani pro uživatele) to nebude…
21. 7. 2006
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...