Spojené státy jsou dost citlivé na otázky kolem širokopásmového připojení, protože mají (oprávněný) pocit, že nejsou v této oblasti úplně na špičce. Přes velký pokrok v přístupových technologiích, rychlost nasazování rychlých přípojek k Internetu a medializaci širokopásmového připojení se prostě nemohou rovnat mnoha asijským zemím, a proto pochopitelně hledají řešení… a výmluvy.
Začněme (zdánlivě) optimisticky: společnost
Nielsen/NetRatingsnedávno oznámila, že širokopásmové přípojky v amerických domácnostech
překonaly přípojky úzkopásmové. Kdo tuto oblast sleduje pozorněji,
neunikne mu, že plány na překonání pomalých přípojek byly v USA poměrně
daleko v budoucnosti. Jsou tedy tak šikovní, že překonali sami sebe,
nebo se stal zázrak? Ani jedno ani druhé. Statistické údaje totiž v
tomto případě mezi širokopásmové vhodně zahrnuly i přípojky ISDN (
Integrated Services Digital Network).
Těch sice v amerických domácnostech není zas tak moc, na rozdíl od DSL
nebo kabelových přípojek, ale do statistiky se ta čísla velmi hodí. Do
úzkopásmových přípojek tak spadne pouze vytáčené spojení.
Byli to tedy v tomto případě analytici, kteří pro změnu překonali sami
sebe: přestože totiž neexistuje obecně přijatá definice širokopásmového
přístupu, zejména co se kapacity týká, tak jednu vlastnost musí
splňovat každá přípojka, která se chce řadit mezi širokopásmové – musí
poskytovat trvalé a nikoli vytáčené spojení. Proto do této kategorie
ISDN zásadně nepatří, byť třeba nabízí 128 kbit/s, což pro někoho může
být kapacitně širokopásomové přípojce hodně blízko…
V červenci podle takto podaných údajů si mohlo 51% Američanů užívat
rychlého připojení i doma, na rozdíl od 38% v loňském roce. V
absolutních číslech 51% všech on-line uživatelů znamená 63 miliónů.
Zatímco vloni bylo v USA celkem 114 miliónů uživatelů s on-line
přístupem, z čehož přes 70 miliónů používalo vytáčené spojení, letos
celkový počet on-line uživatelů překonal 124 miliónů. Podle analytiků
to znamená v přepočtu nárůst počtu širokopásmových přípojek meziročně o
47% (a pokles počtu takto vymezených úzkopásmových přípojek o 13%).
V
Nielsen/NetRatingszkoumali také demografické rozložení „širokopásmových“ uživatelů: téměř
60% mladých lidí (18-20 let) a malých dětí (2-11 let) používá rychlý
přístup. Úzkopásmové připojení převažuje pouze ve skupině seniorů (nad
65 let). Následující tabulka ukazuje přehledně jednotlivé věkové
skupiny:
Broadband vs. Narrowband Connections by Age Group
(U.S., At-Home)
--------------------------------------------
Age Group Narrowband % Broadband %
--------------------------------------------
18 To
20
41% 59%
2 To 11
42% 58%
25 To
34
45% 55%
12 To
17
47% 53%
21 To
24
47% 53%
35 To
49
49% 51%
50 To
54
51% 49%
55 To
64
54% 46%
65 To
99
66% 34%
--------------------------------------------
Zdroj: Nielsen//NetRatings, 7/2004 „Big picture“
Zatímco v Japonsku si mohou uživatelé skutečně užívat širokopásmové
připojení a sledovat třeba zajímavé filmy či seriály, ještě než se
dostanou do televize, protože jim jejich sledování na TV obrazovce
jejich 100 Mbit/s přípojka k Internetu pohodlně dovolí, (ani) Američané
tento luxus neznají. Přes výše uvedené – na první pohled velice
pozitivní - statistické údaje je celkový pohled na situaci poněkud
odlišný.
USA se totiž v porovnání se světem prostě v tomto ohledu propadá: zatímco v roce 2000 bylo na 3. místě mezi zeměmi OECD (
Organization for Economic Cooperation & Development),
vloni se již octlo na místě desátém. Propadá se jak v podílu populace
využívající širokopásmový přístup, tak v rychlosti těchto přípojek.
Přes USA jsou dnes nejen tradičně širokopásmově orientované země jako
Japonsko nebo Korea, ale i Belgie nebo Kanada.
Pro USA to není dobré vysvědčení, protože se jedná o důležité měřítko
ekonomického rozvoje a souvisí s tím také možnosti rozvoje dalších
moderních technologií jak plnohodnotné video, lékařská péče na dálku,
on-line hry nebo internetová telefonie. I výrobci a tvůrci aplikací ze
zemí na čele žebříčku se začínají velice prosazovat na americkém trhu.
Americká politika, přes velká slova, příliš rozvoji nepomáhá, spíše
naopak. Mezi rozvinutými zeměmi je USA jeden z mála států, který nemá
komplexní plán nasazení širokopásmových přípojek. Blížící se volby
žádné převratné návrhy ani sliby zatím nepřinášejí. Oba prezidentští
kandidáti volají po univerzálním širokopásmovém přístupu, ale cestu k
němu vidí jinak:
John Kerry chce mj. zavést 20% daňovou motivaci pro investice do
širokopásmových technologií příštích generací, do roku 2006 zavést
univerzální širokopásmový přístup pro pohotovostní složky. George W.
Bush pak chce udržet přístup k Internetu nezatížený daní, obecně
zamezit regulaci bránící investicím a použít federální území pro stavbu
základnových stanic nebo kladení optických kabelů.
Pozorovatelé poukazují na to, že USA si nebere moc příklad ze zemí na
čele žebříčku. V Japonsku a Koreji nešlo v první řadě o nějaké masivní
vládní dotace do rozvoje přístupových sítí, ale politika navozující
velmi tvrdou konkurenci. Místní dominantní telekomunikační
provozovatelé museli zpřístupnit své sítě novým provozovatelům za
rozumné, vládou stanovené ceny. A noví provozovatelé tvrdě zaútočili:
např.
Hanaro v Koreji nebo
Yahoo! BBv Japonsku stlačili ceny a současně zvyšovali rychlost připojení. I
podle OECD je konkurence důvodem, proč se v některé zemi rozvoji
rychlých přípojek k Internetu daří. Mimochodem privatizace státem
vlastněného monopolního Korea Telekom byla podmíněna požadavkem státu
na dovedení širokopásmových přípojek (od 1 Mbit/s výše) do každé
korejské vesnice.
Telekomunikační trh a jeho vývoj v USA je velmi komplexní, než aby se
zde dal zjednodušeně popsat, ale ve výsledku došlo k nezáviděníhodné
situaci: složitý konkurenční boj prostě vyhrávají ti tradičně silní a
většinu trhů ovládají při nejlepším duopoly. Proto si mohou od
zákazníků účtovat 35 dolarů za přípojku o 1,5 Mbit/s, když
Yahoo! BB si účtuje o deset dolarů méně za přípojku nabízející kapacitu 26 Mbit/s (podle
BusinessWeek online).
Politici se raději odvracejí od řešení složitého problému, co s
konkurencí u tak vlivných a silných telekomunikačních provozovatelů, a
zaměřují svoji pozornost raději na jiná média pro rychlý přístup. Proto
je zaujaly nové technologické možnosti bezdrátového širokopásmového
připojení, které reprezentuje především WiMAX se slušným dosahem pro
metropolitní pokrytí i s okrajovými částmi měst a s kapacitou, která
bude zpočátku konkurovat ADSL. Problémem zde však zůstává dostupné a
vhodné kmitočtové spektrum, takže oba prezidentští kandidáti volají po
uvolnění více kmitočtového spektra.
Na podporu další konkurence vzniká v americkém Senátu zákon umožňující
odepsat výdaje na zařízení u provozovatelů, kteří budují sítě
poskytující kapacitu minimálně 20 Mbit/s. Státní program dluhopisů zase
podporuje magistráty, aby budovaly optické sítě, které pak pronajmou
novým provozovatelům. Další možností pro řídce osídlené nebo vzdálené
oblasti je sdružit místní zájemce, a přitáhnout tak zájem poskytovatelů
širokopásmového připojení (tento přístup se osvědčil např. v Kanadě).
Po celkové revizi americké telekomunikační politiky volá také jeden z
otců Internetu (spolutvůrce architektury TCP/IP): Vint Cerf (a jako
viceprezident společnosti
MCI má jistý vliv). Telekomunikační zákon, který byl v USA schválen roku 1996, patří podle něj do minulého tisíciletí.
I když hlavní telekomunikační provozovatelé neusínají na vavřínech a
mají rozjeté plány na budování optických přístupových sítí, které by
přinesly vyšší kapacitu miliónům amerických domácností během několika
let (provozovatelé SBC a Verizon), bez tvrdé konkurence budou uživatelé
stále platit více, než je nutné, a budou mít mnohde problém se k rychlé
přípojce vůbec dostat.
Další doporučené čtení
Digital Agenda Broadband, News.com
6. 9. 2004
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA