Aktuální studie organizace ESA ukazuje, že hraní po internetu rozhodně není jen pro šílené „pařany“. Z výzkumu například vyplývá, že 42 % amerických on-line hráčů jsou ženy.
Ještě před několika lety bylo hraní počítačových her po internetu spíše luxusní záležitostí. Tento druh zábavy totiž klade většinou poměrně vysoké požadavky na rychlost připojení a zejména v počátcích multiplayerového hraní proto dostávaly přednost utkání na lokální síti, vesměs trochu pirátsky pořádaná po pracovní době v kancelářích či ve školních učebnách za blahosklonného přihlížení profesora informatiky, z nichž leckterý sám přisedl a řežby v archaickém Doomu či Quaku se zúčastnil.
Dnes patří možnost hraní po internetu k neodmyslitelné položce v nabídkovém menu většiny her. Nároky na rychlost připojení jsou samozřejmě různé – od tahových strategií připomínajících šachy, kdy jde jen o odeslání a přijetí informací bez potřeby přenosu těchto dat v reálném čase, až po akční střílečky, ve kterých závisí hráčův virtuální život na každé setině vteřiny.
Většina herních vydavatelů podporuje internetové zápolení zřízením a správou vlastních herních serverů (což má pro ně mimo jiné tu výhodu, že mohou účinně kontrolovat legálnost herních kopií). Speciálním druhem internetových her jsou takzvané masivně multiplayerové on-line (MMO) hry, za jejichž hraní se obvykle platí měsíční poplatky (i když existují i výjimky, například Guild Wars - viz článek).
Hraní po internetu je jasným trendem současnosti i budoucnosti, o čemž svědčí i prodeje on-line titulů – například v loňském roce se mezi Top 5 v USA dostaly hned dvě MMO hry, konkrétně World of Warcraft a Guild Wars. A nástup on-linu dokazují i závěry studie organizace ESA (Entertainment Software Association) mapující chování hráčů v USA v minulém roce. Podle ní se 44 % pravidelných hráčů věnuje hraní přes internet! Pro srovnání, v roce 2000 to bylo pouze 19 % pravidelných hráčů. Studie také vyvrací mýtus o typické představě hraním nepoznamenaného laika o „pařanech“, kteří se stále někomu mohou jevit jako nemytá individua obvykle mužského pohlaví a teenagerského věku obrostlá pavučinami sedící v potemnělém podkrovním pokojíku.
Podle ESA totiž tvoří 42% on-line hráčů ženy (a logicky 58 % muži). Je zajímavé, že on-linovky jsou u žen oblíbenější než offline singleplayerové tituly, které hráč hraje sám – celkové rozložení hráčů všech (tedy off-line i on-line) titulů je totiž více maskulinní: 38 % žen a 62 % mužů. Pokud přihlédneme i k dalším výsledkům studie, třeba že drtivá většina hrajících žen (30 % z celkového počtu hráčů) je starší osmnácti let, dospějeme k faktu, že mezi on-line hráči najdeme opravdu obrovské množství dospělých žen. Překvapení?
U nás je situace pravděpodobně trochu jiná, i když přesná čísla nikde k dispozici nejsou – bohužel žádnou instituci typu ESA v ČR nemáme. Nicméně ani u nás nejsou ženy hrající on-linovky výjimkou; onehdy mi jeden známý líčil, jak při hraní World of Warcraft procházel podzemní kobky bok po boku s kouzelnicí, jejíž hráčka s ním komunikovala pomocí TeamSpeaku a přitom bylo jasně slyšet, jak u ní v bytě křičí její malé děti...
Nutno však jedním dechem dodat, že on-linové hraní neznamená jen hodiny a hodiny procházení rozsáhlých fantasy světů či nelítostné řežby mezi vojenskými týmy. Naopak, podle studie ESA této zábavě vévodí jednoduché internetové hry – 52 % nejčastěji hraných on-line titulů tvoří hry karetní, logické a otázkové, tedy tituly, nad kterými tvrdý „pařan“ jen mávne rukou.
Se značným odstupem (22 % ze všech on-line titulů) následují klasické multiplayerové kousky, konkrétně akce, sporty a strategie. Na třetím místě s 9 % figurují fleshovky a hry hrané v internetovém prohlížeči, a pouhých 7 % tvoří MMO tituly s perzistentním virtuálním světem. Zbylých 11 % tvoří „ostatní“ hry. Ani menší podíl „hardcore“ on-linovek na celkovém počtu však nemění nic na tom, že budoucnost hraní je neodmyslitelně spjata s internetem.
6. 6. 2006
Autor: Jiří Sládek
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...