Úvod > Články > Evropa potřebuje spektrum pro mobilní TV

Evropa potřebuje spektrum pro mobilní TV

Broadcast Mobile Convergence Forum požádalo EU o vyčlenění dostatečného rádiového spektra pro služby mobilního televizního vysílání v rámci Evropy. Pilotní projekty ukazují, že pro mobilní TV je třeba nejméně 16 kanálů. Nelze čekat dalších šest let, až se definitivně uvolní pásmo zatím používané pro analogové vysílání.

Skupina výrobců koncových zařízení, telekomunikačních provozovatelů a distribučních televizních společností sdružených v Broadcast Mobile Convergence Forum (bmcoforum) požádala EU o stanovení pravidel, která by podpořila rostoucí sektor mobilního televizního vysílání na mobilní telefony a další přenosná zařízení. Svoji žádost podpořily doklady o úspěšných pilotních projektech z loňského roku, které prokázaly zájem uživatelů o novou službu a také ochotu si za službu připlatit (5 - 10 euro měsíčně).

Výrobci technologií potřebují mít jasno, aby mohli dodávat na trh levné TV telefony. Právě cena koncových zařízení v masovém rozjezdu této služby bude hrát značnou roli. proto je potřeba koordinace v politice a harmonizaci spektra v Evropě. Ideální by samozřejmě bylo vyčlenit specifické rádiové spektrum pro služby mobilní TV pro celou Evropu.

Mnozí předjímají, že takové pan-evropské rozhodnutí by mohlo mít obdobný význam jako evropské přijetí norem pro rozjezd mobilní technologie 2G GSM. V současnosti jsou totiž všichni připraveni službu spustit, včetně poskytovatelů obsahu.

Co na to regulace

Nicméně regulátoři jsou jako obvykle velmi zdrženliví. Podle nich chce každý další a další spektrum a nelze vybírat mezi technologiemi a službami. Zejména pokud se týká mobilní TV, kde technologií je opravdu přehršel. I když některé jsou jednoznačně preferované silnými loby (např. Nokia prosazuje DVB-H), neexistuje zatím jednoznačné potvrzení o tom, který z navrhovaných modelů technické realizace této širokopásmové služby je ideální. Každá z technologií přitom používá jinou část spektra.

Nejčastěji volenou technologií pro realizaci mobilní TV je DVB-H, pro niž mají dostatek volných kanálů v Itálii, Finsku, Francii, Holandsku a Španělsku. V ostatních zemích se ale potýkají s nedostatkem spektra. Do roku 2012, kdy budou k dispozici pásma po skončení analogového vysílání, je ale příliš daleko, protože mobilní TV se o slovo hlásí nyní.

Další silná skupina prosazuje DMB, která využívá stejný systém jako digitální rádiová technologie DAB. DMB se do Evropy letos dostává z Asie, kde je již komerčně nasazen.

Regulátoři mají pravdu v jednom, že všechny technologie by měly mít šanci dostat se na trh a prosadit se v konkurenčním prostředí. Nicméně pokud již teď mají omezenou šanci na úspěch kvůli nedostatku spektra …

Související články

·      Konvergence sítí sdělovacích prostředků a sítí mobilních, DSL.cz, 24.2.2006

·      Mobilní vysílání typu multicast, DSL.cz, 21.2.2006

7. 3. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.