Pro americké kabelové televizní společnosti existoval po dlouhou dobu jen jeden společný nepřítel – satelitní televize. Její dvě americké podoby, DirecTV a EchoStar, tvořily jedinou reálnou konkurenci.
Pokud ale můžeme z diskuzí na nedávné konferenci společnosti Society of Cable Telecommunications Engineers odhadnout, kabelovým firmám konečně došlo, že se konkurence neobyčejně rozšířila. Krhavým okem se dnes dívají nejen na telekomunikační giganty, jakými jsou AT&T, Baby Bell nebo Verizon Communications, ale také na dříve výhradně hardwarové firmy jako Apple či Sony, nebo webové portály Yahoo! a Google.
Ono už totiž nejde jen o přenášení videozáznamu, vybíravého zákazníka nutno lákat na komplexní službu, ve které je videozáznam pouze jednou, byť samozřejmě významnou, složkou. Zvláště nelibě nesou kabelové firmy pokrok na poli IPTV. Tam sice jak Microsoft, tak i telekomunikační společnosti delší dobu přešlapovaly na místě, dnes to ale vypadá, že konečně vykročily tím správným směrem a nebezpečí je doslova za rohem. Nová technologie totiž slibuje možnosti, o kterých se současnému kabelu může jen zdát.
Zástupce šéfa firmy Harmonic tvrdí, že IPTV je budoucností televize a odhaduje, že počet lidí, kteří do pěti let přejdou na systém PEG (Personal Entertainment Guide) celosvětově dosáhne 800 milionů. Ben-Natan může být ve svých odhadech příliš optimistický, neboť Harminic propaguje svůj systém ProStream 8000 Digital Mosaic Solution, což je technologie založená na IP (tzv. MPEG-in/MPEG-out), která kombinuje několik kanálů do jednoho vysoce kvalitního digitálního videostreamingu. Pravdou je, že IPTV nepotřebuje speciální tunery a může snadno přejít na VOD (Video-on-demand).
Kabelové a telefonní společnosti investovaly v minulých letech miliardy dolarů do vylepšení svých kabelů, to ale neznamená, že do každé americké domácnosti vede optické vlákno. Technologie ADSL2 a VDSL2 ale mají limit 20 Mb/s, takže cpát více programů do omezeného „prostoru“ nebude znamenat nic jiného nežli ztrátu kvality. Verizon Communications a AT&T již využily svoji obnovenou síť optických kabelů a zahájily nabídku videoslužeb pomocí vlastních kabelů.
Kabeloví provideři se ale zatím více obávají nástupu webových portálů, jakými jsou Google, Yahoo! či AOL. Konečně Google již oznámil svůj záměr nabízet VOD s programy od televizní společnosti CBS a dalších providerů. To, že zákazníci k tomu budou využívat broadband prodávaný právě kabelovými společnosti, je jen nepříjemnou ironií. Jednou z nadějí kabelových providerů je možnost inkasovat od portálů za záruky, že přenos videosignálu bude mít zaručenou kvalitu (tzv. quality-of-service guarantee). Kshitij Kumar, jeden z ředitelů společnosi C-COR, je přesvědčen o tom, že webové portály nemají zájem zašlapat kabelové televize v prach, ale zajímají se pouze o přístup k jejím kabelům.
O to větší strach je ale ze služeb jako video pomocí systému iTunes. Za první dva měsíce si epizody populárních show Lost a Desperate Housewives stáhly více než 3 miliony zákazníku s video iPodem, v kasách Applu a Disney přitom zacinkalo 6 milionů dolarů.
A to kabelové firmy ještě nijak vážně neprobírají potenciální nebezpečí systémů jako WiMax, broadband po drátech přenášejících elektřinu nebo staré dobré Wi-Fi.
2. 3. 2006
Autor: Václav Větvička
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Evropská unie vyzvala Temu, aby poskytla více informací o svém podnikání. Úřady mají podezření, že nedělá platforma...