Spam zná patrně každý živitel internetu, konkrétně každý, které vlastní e-mailovou schránku. Některým z vás přijde jeden spam-mail denně, jiní jich dostávají desítky až stovky. Pojďme se podívat, jak se lze proti spamu bránit.
Obecná definice slova spam zní hromadně odesílaná nevyžádaná pošta s nejasným odesílatelem (mnohdy i adresátem) a často s reklamním podtextem. Co se zahraniční historie spamu týče, první spam byl odeslán již v dávných dobách sítě ARPANET (v roce 1978). Je jasné, že zde nešlo o klasický spam, tak jak jej známe dnes, ale jen o jakousi reklamní nabídku. Novodobá historie spamu se datuje na začátek roku 1994, kdy byly spamem postiženy mnohé americké diskusní skupiny. V České republice došlo v minulosti k několika spamovým útokům, které ovšem neměly patřičný ohlas ani intenzitu (možná i pro to, že e-maily nebyly v češtině). Více o spamu a škodlivých kódech se dočtete zde.
Pokud jako soukromý mail využíváte některý freemail (Seznam, Centrum, Atlas, Volný, Gmail a mnoho dalších), máte o starost méně. Všechny velké služby disponují vlastní implementací antivirového systému a antispamu. Intenzita této ochrany je v některých případech statická, v jiných krokově nastavitelná. Spam pak padá do speciální složky, takže vás neobtěžuje mezi důležitými e-maily. Pokud příchozí pošta obsahuje virus, provede se okamžité odstranění. Každý portál ale využívá trochu jiné řešení, takže zde neexistuje uniformita.
Když již jsme se dotkli freemailů, asi by bylo dobré rozebrat důvody, které vedou uživatele ke správě pošty přes webové rozhraní. Dříve si takto organizovala poštu jen menšina uživatelů, dnes je již využití webového rozhraní daleko častější. Důvodem bude patrně velká schránka o kapacitě řádově v GB, která umožňuje maily nemazat a archivovat tak veškerou korespondenci téměř na věky. Někteří také poukazují na možnost mít své e-maily přístupné z jakéhokoli počítače připojeného k internetu apod. Možná jde i o trend, který se může stát zvyklostí. Největší brzdou webových rozhraní byl bezesporu pomalý a časově omezený dial-up, který je dnes vyžíván pouze okrajově.
Důvody ke stahování e-mailu ze schránky do počítače existují samosebou také. Jednak je řada uživatelů zvyklá na tento způsob práce s e-maily. Někdo již tak dalece přivykl nejrůznějším e-mailovým klientům, že je pro něj přechod na jiné rozhraní problematický. Důvodů by se našlo ještě daleko více, ale nám o ně nejde – jde nám o efektivní zabezpečení desktopu nebo laptopu před vniknutím nejen nevyžádané pošty, ale obecně virů a škodlivých kódů, které se dnes vyskytují více než kdy jindy.
Základní rozdělení je poměrně snadné, existují totiž aplikace koncipované pro určitý e-mailový klient (nebo i pro více najednou) a aplikace univerzální, využitelné na jakoukoli poštovní aplikaci. Mezi ty nejoblíbenější patří následující:
POPFile – Velice efektivní aplikace, která se chová jako proxy server, přes který je pošta stahována a kontrolována. Mimo jiné dokáže rozdělit poštu lépe, než systémem „spam“ a „zbytek“, což dává uživateli dalekosáhlé možnosti personalizace.
Death2Spam – Tato aplikace má velice dobrou úspěšnost filtrace, takže je minimální riziko, že bude některý běžný mail zařazen do Spam složky. Bohužel podporuje pouze POP protokol, což ale většině domácích uživatelů vadit nebude.
Spamihilator – Aplikace se složitým názvem nabízí poměrně velmi přátelské uživatelské rozhraní, diky němuž si ji uživatelé oblíbili. Mimo jiné spolupracuje s mnoha e-mailovými klienty, takže její integrace na většinu PC není problémem.
Spampal – Aplikace zkoumá všechny příchozí e-maily a ty podezřelé označuje specifickou hlavičkou, pomocí filtrů pak ve svém klientovi nastavíte pro takovéto e-maily požadovanou akci (přesun do Spam složky, výmaz apod.). Aplikace dokáže pracovat s protokoly POP a IMAP4.
Na internetových diskusích se mezi uživateli jedno takovéto řešení skloňuje ve všech pádech – jde o Mozillu Thunderbird. Ta v sobě obsahuje jeden z nejlepších spamových filtrů. Po uživateli nejsou požadována žádná speciální nastavení. Sice se zpočátku stane, že je do spamové složky zařazen i e-mail, který tam nepatří, ale filtr se dokáže „učit“, takže po čase používání je jeho fungování doslova vynikající. Aplikace je zdarma, funguje na mnoha platformách a můžete si o ní přečíst například zde (včetně možnosti aplikaci stáhnout v nejnovější verzi).
Díky efektivním filtrům se spam stává čím dál menší hrozbou pro naše počítače. Otázkou ale zůstává, jak dlouho bude tvůrcům spamu trvat vymyslet jiný systém obtěžování uživatelů internetu. Tyto skupiny mají bohužel často náskok před zbytkem společnosti.
10. 2. 2006
Autor: David Procházka
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...