Výrobce elektroautomobilů Tesla oznámil, že nebude požadovat žádné poplatky za patenty, které má v držení. Motivací není ani tak snaha o světové blaho, jako spíše rozšíření technologií a podpora vlastních elektrostanic na dobíjení těchto automobilů.
Existuje pravidlo, které je téměř univerzálně platné, jenž říká, že pokud máme produkt pro koncové zákazníky, bude se prodávat jen tehdy, jestliže proto existuje dostatečně velký trh. Jde vlastně o jakýsi začarovaný kruh. Dané produkty lidé chtějí jen tehdy, pokud je jich na trhu dostatek, ale je problém, jak ono kritické množství překročit.
Klasickým příkladem může být telefon. Zařízení bezpochyby zajímavé a funkční, ovšem jen v případě, že jím disponuje alespoň část vašich přátel nebo obchodních partnerů. Mít telefon jako jediný ve městě je sice „cool“, ale prakticky to nemá žádný efekt.
Takto koncipovaných technologií přitom existuje velká většina. Netýká se přitom jenom sociálních sítí nebo telekomunikací, ale téměř všech oblastí lidského života. Má totiž velké sociální a ekonomické konotace. Nejen, že je problém prodávat něco, co má jen málo lidí a je to nekompatibilní se zbytkem existujících technologií, ale je třeba překonávat také další bariéry.
Český čtenář zná jistě Babičku Boženy Němcové, ve které stařenka, symbol veškeré ctnosti a moudrosti, s nedůvěrou nahlíží na novou technologii. Neví, k čemu by mohla být dobrá, případně ji neumí využívat. Strach z toho, zda budou novinky fungovat, zda je budou umět lidé ovládat je zcela přirozený, provází všechny technologie a asi není možné se mu vyhnout.
Ve chvíli, kdy dojde k onomu nadkritickému rozšíření, toto všechno pomine, zafungují efekty jako je sociální učení, sdílená zkušenost a reklama. A právě na pomezí úspěchu a neúspěchu se pohybují v současné době elektromobily.
Oproti těm klasickým jsou technologicky značně odlišné a v současné době mají i jiný způsob používání. Nehodí se na cestu z Prahy do Říma, ale na pohyb uvnitř města jsou ideální. Chybí zde ale zkušenost s tím, že něco takového opravdu funguje (řada řidičů stále upřednostňuje automobil s co nejmenším množstvím elektroniky, neboť ta se může – podle jejich pocitu – snáze pokazit, nežli „seriózní mechanické“ části), důvěra v zavedené koncepty, značky.
Automobilový trh je přitom jeden z nejkonzervativnějších vůbec a implementace každé novinky trvá mimořádně dlouho a je velice drahá. Například cena palubního počítače s navigací je oproti ceně celého vozu zcela zanedbatelná, přesto se za ni připlácí standardně desítky tisíc a je v nadstandardu.
Podobně cena zařízení, které umí zavolat 122 s informací o nehodě automaticky s informací o GPS, je minimální, ale výrobci automobilů proti nim dlouhodobě bojují. Rádio podporující USB s mp3 přehrávačem zvyšuje cenu automobilu o desítky (maximálně stovky) korun, je dalším podobným příkladem.
Společnost Tesla Motors, což je automobilka vyrábějící elektroautomobily, oznámila, že nebude požadovat žádné poplatky za patenty, které vlastní. Jediným omezením jsou rozumné způsoby užití, což bude zřejmě zahrnovat případy nebezpečných zařízení nebo ekologicky pochybných řešení. V kontextu automobilového průmyslu je přitom příznačné, že nejde o klasický open hardware, neboť kvůli licenčním politikám by nešlo o podporu žádných velkých automobilek.
Tesla uvolněním patentů sleduje dva základní cíle. Prvním je obecný rozvoj elektroautomobilů ve smyslu společenského vědomí, servisu, dobíjení a dalších služeb, které jsou pro reálné provozování podobných aut zcela nezbytné. Čím více jich bude, tím lepší bude prodejní pozice Tesla. Sama společnost se prý konkurence nebojí, neboť ve chvíli, kdy paten vyjde, je již ve vývoji o notný kus dále.
To přenáší patenty do zcela nového světla – jako transparentní zdroje informací o tom, jak fungují konkrétní zařízení, aby se podle toho mohla zařídit konkurence i servisní služby. Ač to může znít na první pohled paradoxně, jde o způsob propagace vlastních myšlenek a řešení. To může být důležité například tehdy, když se rozhodne například BMW požádat o subdodávky.
Druhá rovina je neméně zajímavá. Tesla provozuje síť nabíjecích stanic Supercharger, které dnes fungují jen pro jejich automobily. Změna patentové politiky má zajistit, že ji budou moci využívat i další hráči a Tesla na tom bude pochopitelně vydělávat hned dvakrát. Jednak za samotný prodej elektřiny (ta se kupuje formou předplatného), tak tím, že uživí více stanic, což zlepší dostupnost služby a umožní rozvoj trhu.
Zpráva má přitom dvě zajímavé okolnosti, o kterých se příliš nemluví. První je zvolený komunikační kanál, kterým byl blogový příspěvek Elona Muska, což svědčí o nové formě efektivní komunikace se zákazníky. Firma si tím nepochybně vylepšuje pověst, která není u řady obyvatel USA úplně nejlepší, neboť velká část vývoje byla hrazena z veřejných grantových prostředků.
Druhou informací je, že akcie na toto oznámení téměř nereagovaly, což mi přijde mimořádně překvapivé. Žádné nadšení z inovace nebo naopak panika z konkurence. Tápání samotných akcionářů a trhu ukazuje, že se Tesla vydala cestou zajímavou, odvážnou, ale dosti neprozkoumanou, o které nikdo přesně neví, co přinese.
Data za nejbližší rok přitom mohou být zajímavými argumenty v diskusi, zda patenty pokrok a obchod spíše brzdí, nebo naopak akcelerují. O mnoho více inovující průmyslovou firmu si pro sledování vybrat zřejmě není možné.
19. 6. 2014
Autor:
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.