Když se Apple chlubil posledními prodejními čísly, na jedné straně přiznával pokles, na druhé straně tvrdil, že čísla odpovídají firemním odhadům.
Navíc za pokles oproti loňskému kvartálu prý může to, že se předvánoční objednávky iPadu mini (řeč je o Vánocích roku 2012) ve většině případů doručovaly až po lednu, takže vlastně uměle zvýšily prodej začátkem minulého roku. Může být, ale potom by to loni taková sláva také nebyla.
Zdá se, že zamilovanost zákazníků do tabletů, prostě chvíle, kdy se prodalo téměř všechno, je pryč. Apple samozřejmě musel čelit mocné konkurenci tabletů s Androidem, kde navíc většina přístrojů je levnější.
Zřejmě se mění celá dynamika zájmu. V rozvinutých zemích, kde se tablety od roku 2010 prodávají jako housky na krámě, už lidem došlo, jaká jsou omezení a na co se mohou používat.
A stejně tak lidem došlo, že rozhodně není nutné každý rok kupovat nový model, protože ty starší fungují stejně spolehlivě a nové modely jsou přinejlepším evolucí. A tohle se nezmění, pokud někdo nepřijde s něčím skutečně dramaticky odlišným nebo výrazně lepším.
Stejně tak se zdá, že lidem došlo, že tablety si můžeme velice pohodlně půjčovat, přinejmenším v rámci rodiny. Pochopitelně existují rodiny, kdy má svůj tablet i rodinný pes, ale ve většině případů se jedná o jeden až dva tablety, které rodině stačí.
Navíc po gigantickém nárůstu zájmu lidem došlo, že je to přece jenom spíše hračka vhodná pro přečtení zpráv u snídaně či honění nějakých pumprdlíků odpoledne pod švestkou, a do středu digitálního vesmíru se derou smartphony.
Ty se jednak pohodlněji nosí, jednak se zvětšujícím se displejem se sedmipalcovým tabletům, které jsou opravdu nesmyslným hybridem, snažícím se zabránit klesajícímu zájmu o klasické tablety, začaly nebezpečně blížit.
Není ani zcela jasné, jak dlouhá by měla být jejich životnost. Počítače je dnes vhodné obnovit tak po pěti letech, u tabletů to zatím ví jen Bůh a svatý Václav.
Prodej tabletů tak drží nad vodou spíše to, že podnikové IT konečně přišly tabletům na chuť. Jelikož v těchto případech se doporučují spíše tablety dražší cenové skupiny, u Applu si mnou ruce.
Třetí dynamika je potom v rozvojových zemích, kde zatím vládnou smartphony, často fungující jako symbol. Většinou se ale jedná o low-endové smartphony s malým displejem a ořezanou nabídkou aplikací.
Logický krok je potom k sedmipalcovému tabletu. Mobil vlastně slouží jako základní krok do počítačového světa. Po pár letech tabletového opojení přijde zájem o levnější laptopy a po dalších letech začnou opět vládnout počítače. Možná.
Bohulibý (pokud prodáváme patřičné železo) trend ale mohou zvrátit phablety, které by mohly zájem uspokojit a postup ukončit. Generace vyrostlá na smartphonu a phabletu/tabletu pak už nemusí mít zájem o něco tak archaického, jako je počítač s myší. Zájem bude o dotyk a hlasové ovládání. Tablet tak může být ta poslední digitální periférie, u které budoucí zákazníci zůstanou.
Líbánky tak mohou být za námi a exponenciální prodeje posledních třech let také, ale pohřbívat tablety je zatím opravdu předčasné.
16. 5. 2014
Autor: Václav Větvička
Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...