Prodej počítačů a laptopů již několik let padá volným pádem, za což (mimo jiné) může masový nárůst tabletů a smartphonů, běžících povětšinou s operačními systémy Android a v menší míře od Applu.
To samozřejmě nemůže nechat stratégy Microsoftu v klidu, a tak se blíží válka. A tentokrát bude mít Microsoft v boji o desktopové periférie za nepřítele Google.
Podle většiny analýz to bude buď letos, nebo maximálně v příštím roce, kdy prodej tabletů překoná prodej počítačů – nejčastější čísla se pohybují kolem 320 miliónů u tabletů a 260 miliónů počítačů.
Oboje dohromady samozřejmě bledne při pohledu na smartphony, kde se mluví o 2 miliardách. A jelikož „pouhých“ 350 miliónů by mělo patřit operačnímu systému Windows, výrobci počítačů horečně přemýšlejí, jak si přivydělat. No a koketování se systémem Android, kterému začíná patřit digitální svět, je to první, co je napadne.
Microsoft v tomto ohledu opakovaně šlape tam, kde to z pohledu jejich dosavadních spojenců příliš nevoní. Řada z nich mu nemůže zapomenout katastrofu jménem Windows 8, nákup Nokie i současný přechod do řad výrobců hardwaru. Microsoft se proto ze spojence stává konkurentem.
Že by to měl v tomhle ohledu Android nějak jednoduché, to zase ne. Otevřenost systému je sice pro někoho výhodou, ale to, že po světě běhají desítky odlišných verzí, je pro zákazníky i vývojáře nepříjemné.
Navíc co lze spolknout u mobilů, nebude stravitelné u počítače. Nicméně už samotná myšlenka na masové rozšíření Androidu na PC působí u Microsoftu paniku. Ono totiž může platit to, že ve chvíli, kdy si lidé nekoupí Windows, tak si nekoupí ani Office.
No a potom je pravděpodobnost, že si pořídí něco od Microsoftu, ať už to bude Surface nebo mobil, dost mizivá. Jak totiž jednou přestřihneme microsoftí pupeční šňůru, rychle zjistíme, že produkty Microsoftu vůbec nepotřebujeme.
Google se zatím na desktopy nevrhá zrovna plnou parou, to ale neznamená, že loajalita zastánců Windows je nekonečná. On si totiž PC kupuje málokdo proto, že jsou na něm Windows.
Kupujeme si je proto, že můžeme pokračovat v dělání toho, co už umíme. Pro spoustu lidí je prostě představa, že se najednou budou muset učit zacházet s Applem (nebo Androidem), mimořádně nepříjemná.
A pak přijdou Windows
Jedna věc bude nalákat „prostý lid“, druhá potom firemní zákazníky. Nějaké velké nadšení na přechod lze od firem, které po desetiletí budují infrastrukturu založenou na produktech Microsoftu, očekávat jen těžko. Tam se místo frontálního útoku bude odehrávat spíše zákopová válka.
20. 2. 2014
Autor: Václav Větvička
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.