Ať to zní jako to největší šílenství, asi tomu nezabráníme. Zvrhlost nazývaná „propojené auto“ je za dveřmi.
Stále více automobilek začíná uzavírat smlouvy s IT firmami, mezi nimiž kraluje AT&T. Podle všeho by auto mělo být další bezdrátovou periférií. Jako bychom jich neměli dost. Audi a Tesla by měly v příštím roce získat spojení s bezdrátovou sítí AT&T, v případě Audi dokonce s 4G LTE.
Mimo jiné bychom měli mít k dispozici navigaci, Facebook, Twitter a 7 000 internetových rozhlasových stanic. Jako jahůdka na dortu by pak měla být možnost streamování videa na 8 dalších periférií. To si firmy myslí, že jezdím s autobusem?
A aby bylo hůř, firmy přihazují diagnostiku motoru. Nějak mi není jasné, jak tohle pochoduje stejným směrem jako obrana proti ztrátě pozornosti za volantem. V současné době zakazuje textování 41 amerických států, 12 států zase nedovoluje ani používání mobilů.
Když vynecháme nepozornost, je tady i možnost hackování, protože co je připojené k internetu, je hacknutelné. U počítače to může být nepříjemné, ale takový hacknutý volant nebo brzdy mohou být při stovce výrazně nepříjemnější. A že by firmy do aut nacpaly počítače dva, jeden pro diagnózu a druhý připojený k internetu pro zábavu cestujících, o tom si dovoluji pochybovat.
V oblasti aut a počítačů se ale schyluje ještě k jedné bitvě. V poslední době toho o nás ti plechoví miláčci vědí až moc. Navíc co vědí, to bonznou. Výrobci tvrdí, že to lid chce, zastánci našeho soukromí ale vidí rudě.
Začínají se objevovat i hlasy, které mají pocit, že to, co naše auto zaznamená o naší činnosti, zůstává naším majetkem. Je na čase, protože black box, zaznamenávající kde co, od toho kam jedeme, jak rychle a jestli jsme u toho použili bezpečností pásy, je od září tohoto roku ve Spojených státech povinný.
A jinde nebude lépe, neboť co je blbé, to se chytí. Po těchto datech nejvíce touží policie, která nás na nich chce pohoupat, a pojišťovny, které nás na tom chtějí potopit.
Nakonec to všechno bude jinak. Povoleno bude všechno, velký bratr bude mít přístup ke všem datům (o státních špiónech ani nemluvě), a ten, kdo z toho všeho bude profitovat nejvíc, bude strejda Google.
Chvíle, kdy pojedeme kolem krámu a naskočí nám reklama na nejnovější slevu, je totiž opravdu za nejbližším rohem. A naše soukromí dostává další ťafku.
14. 2. 2014
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...