Snaha radních v New Yorku a San Francisku donutit výrobce mobilů přidat k výbavě možnost deaktivovat ukradený mobil na dálku (ve Spojených státech se tomu výstižně říká kill switch), narazila na odpor provozovatelů mobilních sítí.
Za změnou výbavy je snaha znechutit zlodějům krást mobily. Samsung je připraven, ale bez schválení jednotlivých provozovatelů tam tuto aplikaci přidat nemůže. A všichni největší majitelé sítí tuto možnost jednoznačně zamítli.
Firmy se vymlouvají na kdeco, nejčastěji na potenciální hackery. Dalšími výmluvami je tvrzení, že pokud by zákazník takto deaktivovaný mobil dostal znovu do ruky, nemohl by ho zpátky aktivovat.
To ale není tak docela pravda, protože aplikace Activation Lock, kterou má nový iPhone, umožňuje zablokovaný mobil znovu aktivovat. Hlavní důvod je proto jiný, a celkem jednoduchý - firemní hamižnost. Firmy se totiž bojí o své zisky, které mají z pojistných programů a z prodeje náhradních telefonů.
Prodej mobilních telefonů je neobyčejně lukrativní, za loňský rok byl obrat 69 miliard dolarů. Spolu s tím narůstá i počet ukradených mobilů, u iPhonů je to dnes již tak časté, že policie mluví o „sbírání jablek“.
V samotném San Francisku je 67 procent krádeží nějak spojeno s krádeží mobilních telefonů a deset procent majitelů mobilů hlásilo krádež. Americké statistiky z roku 2012 mluví o 1,6 miliónech ukradených mobilů.
Pojistky proti krádežím mobilů jsou pro jednotlivé firmy velice lukrativní. AT&T nabízí tuto pojistku za 7 dolarů měsíčně, takže po dobu dvouleté smlouvy vlastně za pojištění zaplatíme víc nežli za samotný dotovaný mobil. Navíc zákazník bez pojistky zaplatí plnou cenu náhradního mobilu.
Verizon, Sprint a AT&T by raději viděly celosvětovou databázi všech prodaných mobilů, která by aktivaci ukradených mobilů dělala těžší. To je ale alternativa značně nepravděpodobná, protože by na ní musely spolupracovat všechny firmy světa, od výrobců až po telefonní společnosti.
Jediná firma, která v aplikaci Activation Lock něco podobného nabízí, je Apple. Tato firma ovšem má kontrolu nad všemi aspekty svého mobilu, takže jí nemá kdo co zakazovat.
Ostatní firmy to mají těžší, protože musí pozměnit Android, a telefonní společnosti mají nad softwarovým vybavením právo posledního slova.
Že to jinde jde jinak, naznačuje příklad Jižní Koreje – od ledna příštího roku tuto aplikaci musí mít každý prodaný smartphone.
29. 11. 2013
Autor: Václav Větvička
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...