Úvod > Články > Apple a Čína

Apple a Čína

Firma Apple si už zvykla, že iPhone je král. Mobilům s Androidem pod kapotou sice patří největší část trhu, ale pokud bychom vzali v úvahu téměř nekonečnou řadu smartphonů s Androidem vs. pár iPhonů, je jasné, komu nejvíc cinká v kasičce.

Jediná země, která ještě (a vytrvale) odolává invazi smartphonů s nakousnutým jablíčkem ve znaku, je Čína.

Tam patří iPhonu až sedmé místo na trhu, což samozřejmě musí jablečné stratégy patřičně krkat. Koneckonců je Čína největší trh s mobily, každý třetí prodaný smartphone je prodán v Číně. Jelikož je to víc, než ve Spojených státech, Indii, Británii a Japonsku dohromady, je jasné, že to Applu skutečně drásá nerv.

To je také hlavním důvodem, proč se stále hlasitěji mluví o tom, že by v září měl Apple představit svůj levný model iPhone 5C (zlé jazyky si pak rýpnou poukazem na to, že „C“ v názvu znamená „cheap“).

Apple i jeho šéfstvo již tradičně drží bobříka mlčení, Tim Cook jen cosi zabrblal o tom, že Apple pracuje na tom, co chce mít v nejvyšší kvalitě. Vysoká kvalita funguje pro Spojené státy nebo Evropu, v Číně je stále největším tahákem cena. Málokterá telekomunikační firma poskytuje dotované telefony, takže zaplatit za iPhone natvrdo je stále pro většinu čínských zákazníků příliš velká rána.

Apple se proto musí rozhodnout, jestli chce pokračovat ve filozofii nabízet produkt, po kterém zákazníci touží, nebo jestli (také) nabízet produkt, který si zákazníci mohou dovolit. A jelikož prodej v Číně může znamenat desítky miliónů prodaných mobilů, jedná se o neuvěřitelné zisky.

Jestli ovšem Apple půjde trhu tak napolovic, to znamená nabídne Apple v plastikové krabičce za cenu kolem 400 dolarů, nedostane se nikam. Pro běžného Číňana zůstane nový iPhone stále moc drahý a lokální firmy jako je Lenovo, Yulong nebo ZTE, jejichž smartphony se blíží spíše 200 dolarům, se ještě více zakopou do nedobytných pozic.

Apple ale musí vyřešit ještě jeden čínský problém – stále ještě nemá podepsanou smlouvu s největším čínským telekomunikačním gigantem China Mobile. Tomu patří 65 procent čínského trhu, takže bez něj si Apple nevrzne, i kdyby iPhony rozdával.

Levnější iPhone by ovšem mohl China Mobile do náruče Applu konečně nalákat. Potenciál gigantického trhu je tak pro Apple lákavý, bez skutečně levného iPhonu to ale nepůjde.

5. 9. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

Temu a Shein omezují reklamu v USA kvůli novým clům

Temu a Shein omezují reklamu v USA kvůli novým clům

Čínské e-shopy Temu a Shein výrazně snižují výdaje na digitální reklamu v USA. Důvodem jsou nová cla na levné...

Mapy.cz se mění na světové Mapy.com

Mapy.cz se mění na světové Mapy.com

Oblíbená aplikace Mapy.cz se vydává za hranice. Nově se mění na Mapy.com, což symbolizuje její ambice stát se...

Meta začala testovat reklamy v platformě Threads

Meta začala testovat reklamy v platformě Threads

Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.

Nejčtenější články

Koncesionářské poplatky se od května zvyšují, nově se týkají i mobilů a tabletů

Koncesionářské poplatky se od května zvyšují, nově se týkají i mobilů a tabletů

Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2025

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2025

V březnu rychlosti všech typů připojení kolísaly. Podívejte se, jak si vedl váš typ internetu a váš poskytovatel.

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v březnu 2025

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v březnu 2025

V březnu rychlost Wi-Fi internetu zůstala na únorové úrovni. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém...