To, co většina analytiků už dobře rok předpovídá, se stává skutečností. Potápějící se loď jménem BlackBerry (dříve RIM) stále nedokáže ucpat masivní díru pod čarou a ani nový operační systém, ani nové mobily jako Z10 díru do světa přes opakované snižování cen neudělaly.
Firma proto ohlásila, že hledá nové alternativy a přemýšlí o strategickém partnerství, ať už se jedná o odchod z akciového trhu, nebo o přímý prodej firmy.
Analýza trhu ukazuje, že BlackBerry se už propadla i za mobily s Windows, což pro společnost meloucí finančně z posledního může být posledním hřebíčkem do rakve. Pověst nevalné hardwarové kvality přístrojů naznačená často užívanou přezdívkou „crackberry“ také prodeji příliš nepomáhá.
A tak otázkou není ani tak, jestli bude BlackBerry v příštích týdnech nebo měsících na prodej, ale spíše, kdo by ji byl ochoten koupit. V úvahu přichází několik možností. Jednou z nich je převzetí nějakou kapitálovou firmou, která ovšem brutálně ořeže všechno, co nevydělává. Z výrobce tak zůstane maximálně správce serverů.
Objevit se může někdo jako Google nebo Apple, kteří mají peněz dost a firmu by si koupili výhradně pro její patenty. Ostatně Google v tom již má praxi. Za posledních 5 let poklesla hladina akcií o 92 procent, takže z pohledu gigantů by byla za hubičku.
Další možností je samozřejmě přímý prodej, ale tady není jasné, komu. O Microsoftu se v této souvislosti mluví již několik let, ale pokud je to pravda, tak z toho Microsoft pokaždé vycouval.
Také proč by to dělal, má dost práce s potápěním Nokie, k tomu BlackBerry nepotřebuje. Stejně tak nepotřebuje někoho, kdo bude skládat hardware, na to je v Asii firem dost.
Menších, především čínských firem, kterým by se značka a nějaké ty technologie a patenty rozhodně hodily, je hodně. Tady ovšem narazí na kanadskou vládu, která již dala jasně najevo, že jakýkoliv podobný prodej zarazí s výmluvou na národní bezpečnost.
Důvodů, proč se kdysi tak mocný gigant propadl do takové chandry, je dost. Neustále odkládaný nový operační systém, nástup nepodařeného tabletu PlayBook a nedostatek vlastních nových (a hlavně podařených) smartphonů další.
Opakované přesuny na vedoucích pozicích nepomohly ani firmě, ani důvěře zákazníků a investorů. Firma navíc totálně zasklila celou transformaci, kterou smartphony od zrodu iPhonu prošly.
A když k tomu přidáme ploskolebé výroky šéfa o tom, že za pár let po tabletech nikdo ani neštěkne, je jasné, že CEO Thorsten Heins asi nebude mužem na svém místě.
Prohlásit v dubnu, kdy už firma roky míří ke dnu, že tablety nejsou dobrým obchodním modelem, zatímco jeho firma bude do pěti let neohroženým vůdcem v oblasti mobilních periférií, znamená buď totální neznalost situace, nebo bezbřehý optimismus.
15. 8. 2013
Autor: Václav Větvička
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...