První český virtuální mobilní operátor není ani tak virtuální operátor jako spíše dealer Telefónicy, zní z úst mnoha telekomunikačních odborníků. Mezi prvními kritiky byl i poslanec Jan Husák. „Každý podnikatel provozující mobilní služby, tedy i virtuální operátor, musí být ohlášen u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Žádnou novou firmu s názvem BLESKmobil úřad neregistroval. Telefónica chce zákazníkům namluvit, že je tu nová konkurence, ale ta stále neexistuje. Je to jen marketingový trik,“ uvedl Husák.
Podle Husákových slov je situace zcela stejná jako v případě Mphone, projektu společností Makro a Vodafone. Vydavatelství Ringier označuje za dealera a marketingový nástroj Telefónicy. Souhlasí s ním i naší telekomunikační odborníci, kteří se v posledních dnech podrobněji věnují podmínkám využívání služeb BLESKmobilu.
I publicista Jiří Peterka došel de facto ke stejnému závěru -- totiž ze všeobecných obchodních podmínek vyplývá, že zákazník uzavírá smlouvu s Telefónicou, nikoli s Ringierem. Podmínky jsou téměř doslovné jako ty z webu Telefónicy. Ostatně stejně je tomu i na Slovensku (Tesco Mobile) nebo u dalších „virtuálních operátorů“ v Německu.
BLESKmobil funguje jako čistý „brand reseller“, tedy značkový dealer. Vzhledem k vágní definici virtuálního mobilního operátora však i dealer může být brán za virtuálního operátora, byť na té „nejspodnější příčce“. Nicméně virtuální operátor je často (pro mnohé správněji) chápán jako konkurence operátora, a z takové pozice má mít klienty „pod sebou“ a mát mít možnost hýbat s cenami tak, aby operátorům skutečně konkuroval a vytvářel tím prostor pro vývoj trhu.
Poslanec Husák však dlouhodobě tvrdí, že na českém mobilním trhu žádná pořádná konkurence neexistuje. „Češi platí za volání z mobilních telefonů v průměru dvakrát víc než Poláci a téměř šestkrát víc než Rakušané. Snížení cen volání o polovinu, které avizuje BLESKmobil, proto není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropský standard. Od roku 2010 žádám operátory, aby ceny za mobilní volání a internet snížili minimálně na polovinu, protože ceny za volání v Česku patří mezi nejdražší v Evropě,“ zdůraznil Husák.
Jan Husák označuje praktiky tuzemských mobilních operátorů za „nekalé“ a chce legislativně zaručit vstup virtuálních operátorů na trh. „Mobilní operátoři zneužívají svého dominantního postavení, mnohdy jednání s těmi virtuálními uměle prodlužují o celé měsíce i roky nebo si kladou nesmyslné podmínky, které v jiných zemích neexistují a výslednou dohodu s virtuálním operátorem nakonec bezdůvodně odmítnou,“ říká.
Český telekomunikační úřad však s označením „virtuální mobilní operátor“ v případě Ringieru problém nemá. Tiskový mluvčí ČTÚ Jan Malina řekl, že BLESKmobil je virtuálním operátorem, i když jeho klienti jsou fakticky klienty Telefónicy. A proto se BLESKmobil nemusel o ČTÚ ani registrovat coby operátor. BLESKmobil prostě jen prodává produkty Telefónicy, se kterou se Ringier dělí o výnosy. Jinými slovy Telefónica prodává přes Ringier své služby za nižší cenu, avšak s omezenou podporou.
12. 11. 2012
Autor: Redakce DSL.cz
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...
Mnoho lidí nakupuje vánoční dárky alespoň částečně on-line. To s sebou ale nese potenciální rizika. Podívejte se...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...