O firmách s miliardovým obratem, chrlících výrobky po miliónech, si občas myslíme, že nemohou udělat chybu. Koneckonců jinak by nebylo možné, aby po dlouhá léta válcovaly konkurenci.
V některých případech je ale jasné, že i přes dlouhodobé úspěchy firma v některých případech šlápla vedle natolik monstrózně, že se z toho nemusí vzpamatovat.
Klasickým příkladem může být Nokia, alespoň pokud bývalý šéfdesigner Nokie Frank Nuovo nelže nebo si zpětným vzpomínáním nehoní tričko.
Nuovo si totiž zavzpomínal na to, jak jeho tým představil mobil s dotykovým displejem a jediným tlačítkem. Mobil dokázal v městě najít restaurace, objednat zboží nebo hrát videohry. To všechno plných sedm let před nástupem iPhonu.
V té chvíli udělali náčelníci strategickou chybu a tento mobil se nikdy nezačal vyrábět, Nokia se totiž zaměřila na masovou výrobu levných telefonů a i když s vedoucí pozicí na trhu smartphonů koketovala, vyrábět v desítkách milionů levné krabičky se otcům kormidelníkům zdálo jako bezpečnější sázka.
A aby to bylo ještě o něco horší, koncem devadesátých let Nokia tajně připravila další hit – tablet s dotykovým displeje a bezdrátovým připojením, prostě to, na čem si postavil slávu iPad.
Ani tento fungující prototyp šéfstvo nadšené stoupajícím prodejem méně a méně kvalitních mobilů nijak nezaujal a při poradách zaznělo kruté ne. Proč také riskovat změny, když továrny po celém světě, od Evropy po Čínu, chrlily mobily rychleji, nežli to dokázala konkurence, zisky stoupaly a v roce 2000 dosáhla hodnota firmy 300 miliard eur.
Základní chybou bylo spojení divizí klasických a chytrých mobilů. S touto štěpnou myšlenkou přišel v roce 2008 Olli-Pekka Kallasvuo, kterému nedošlo, že v tomto případě bude rozhodovat tehdy mnohem více vydělávající divize mobilů, které uměly „jen“ telefonovat. Nokia se vydala směrem dozadu. Být to opačně, koukáme se dnes na finskou firmu jako na bohy a Apple by pravděpodobně neexistoval vůbec.
A když jsme u toho Applu, tomu se to málem podařilo pohnojit také. Jony Ive v nedávných dnech přiznal, že první prototypy iPhonu představovaly takové problémy, že část šéfů neměla představu o tom, jak je vyřešit, další část zase neměla přílišnou ochotu je vůbec řešit. iPhone tak byl několikrát blízko tomu, že zmizí ve firemním muzeu.
8. 8. 2012
Autor: Václav Větvička
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...