O tom, že se spam řítí po internetu způsobem připomínajícím povodeň, ví každý, kdo používá e-mail.
Stejně tak nevím o nikom, komu by denní nabídka prostředků na zvětšování penisu, zpevňování ňader, přístupu k okukování krásné Naděždy a možnosti rychlého zbohatnutí z opuštěného nigerijského konta nelezla krkem. Horší je, že nikdo neví, jak ze spamové pasti ven.
Již před delší dobou se našli internetoví odpadlíci, kteří přišli s myšlenkou vylepšit odesílání e-mailů jakousi internetovou známkou. Tito věrozvěstové zkázy tvrdili, že částka v hodnotě řekněme 30 haléřů nebude pro jednotlivce ani solidní firmu nijak závažná (a jednotlivci si alespoň nebudou psát 10 jednořádkových mailů a pošlou celou stránku najednou), zatímco i nízká částka finančně položí dobráky, co rozesílají desítky miliónů spamů denně.
Celkem očekávaně byli tito experti opakovaně zašlapáváni v prach poukazem jak na nepraktičnost, tak na obecnou filozofii internetu.
Postupně ale získala myšlenka internetové známky nečekaného zastánce. Tím se nestal nikdo jiný než Velký Bill. Ano, jedná se o všemocného guru Microsoftu Billa Gatese. Ten na Světovém ekonomickém fóru prohlásil, že spam do dvou let zmizí, neboť za e-mail se v té době již bude platit.
Lehce bylo tehdy možné nad Billovou poznámkou mávnout rukou a připomenout jeho podobně neúčinné výroky o tom, že do roka budou jeho programy neprůstřelné.
Skutečnost, že podobnou myšlenku reálně připravoval i portál Yahoo, který tiše testoval systém e-mailových známek vyvinutý firmou Goodmail, však naznačovala, že Gates výjimečně nemluví do větru.
Jednotlivcům se pochopitelně vzteky kroutí prsty u nohou, protože představa platit za e-mail je mimořádně nepříjemná, cena internetové známky by sice byla na počátku opravdu zanedbatelná, ale nepochybně by rychle rostla.
O to nadšeněji k “novému” nápadu přistupovali jednotliví poskytovatelé připojení, pro něž představuje nečekaný a v budoucnosti stále vzrůstající zdroj příjmů.
Zastánci systému tvrdí, že soukromá pošta by zůstala zdarma, kdo ale bude rozlišovat mezi komerční a soukromou poštou?
Někteří šílenci dokonce navrhují složitý systém, ve kterém by každý mohl nasadit vlastní cenu požadovanou za to, aby e-mail mohl vklouznout do jeho virtuální schránky. Gates navrhuje něco podobného s tím, že by zadání umožňovalo možnost vyjmutí kamarádů z placení.
Systém, který prosazovala firma Goodmail, by za každý masově rozeslaný mail inkasoval jeden americký cent, který by zazvonil v kasičkách internetových providerů. Tento systém by měl fungovat i v případě, že na něj nepřistoupí všechny firmy a všichni odesílatelé.
V podstatě by šlo o to, že spamer se upíše firmě Goodmail a koupí si od ní blok internetových známek (nic jiného nežli zakódované číslo), které budou v záhlaví e-mailu. Pokud bude provider v systému, dekóduje číslo, pošle jej firmě Goodmail a v jeho kasičce cinkne centík (minus drobný poplateček, který si dobráci z Goodmailu strhnou).
Výhodou pro platiče by bylo, že jejich spam nebude filtrován, neplatiči sice pojedou dál zdarma, ale riskují, že se jejich internetová “zásilka” ztratí v hlubinách málo účinných filtrů providerů. Co získá obyčejná veřejnost, to není zcela jasné.
AOL šla na celou záležitost z jiné strany, snažila se vyvinout systém. který by v rámci internetové domény rozlišoval, jestli mají jednotlivé počítače právo odesílat zprávy s adresou dané domény. Známou pravdou je, že většina spamu má falešné adresy odesílatele.
S něčím podobným si pod názvem “caller ID” hraje i Microsoft, který tak zůstává věrný své politice pokrýt všechny možnosti. Tyto systémy by v podstatě zamezily odesílání internetových kartiček s gratulacemi, neboť ty povětšinou chodí s adresou odesílatele, nicméně ze zcela jiné domény.
O něco podobného se desítky firem, od prcků až ty pořádné, snaží nejméně od roku 2004. Zatím ale skutek utek(l) a většina firem to vzdala, dokonce ani velký Bill, který si na věštění budoucnosti mimořádně potrpěl, o likvidaci spamu již nemluví.
13. 6. 2012
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...