Před rozhodnutím o využití VoIP telekomunikačního operátora je třeba vzít v úvahu více faktorů než je nízká nabízená minutová cena za telefonování. Na nejdůležitější rozhodovací kritéria se podíváme v tomto článku.
Nejdříve se stručně podíváme do minulosti technologie VoIP (Voice over
IP, volání přes internet). Již před mnoha lety uživatele internetu
napadlo, že vzájemná hlasová komunikace nemusí být prováděna pomocí
předražených telefonních hovorů v sítích monopolních nebo téměř
monopolních operátorů, ale podstatně levněji vyjde řešení, kde přenos
hlasu prakticky po celém světě zajistí internetový protokol, k čemuž
poslouží fungující internetová přípojka. Největší přínos pro uživatele
VoIP byl vidět na mezinárodních hovorech, kde operátoři nabízeli
minutové ceny často o řád vyšší oproti cenám národních hovorů. Naproti
tomu VoIP umožňuje volat mezi uživateli stejné sítě zdarma. Řešení bylo
ideální pro komunikaci v rámci přátel nebo rodiny, protože úspory byly
obrovské a občasné výpadky nikomu nevadily. Právě kvůli uvedeným
výpadkům měly z této technologie obavu firmy, protože málokdo si může
dovolit, aby za cenu úspory minutové ceny hovoru docházelo k výpadkům
telefonátu například s důležitým zákazníkem.
Technické požadavky
Mnozí velcí telekomunikační operátoři začali využívat IP protokol v
rámci svých sítí již před několika lety. Důvodem byla kvalitní
infrastruktura jejich sítí na rozdíl od infrastruktury, kterou si mohly
dovolit využívat menší firmy. S poklesem ceny internetového připojení
si však již dnes může i malá firma dovolit kvalitní internetovou
přípojku, která je základním předpokladem pro smysluplné využití IP
telefonie. Poskytovatelé IP telefonie nejčastěji doporučují následující
parametry internetové přípojky:
Minimální rychlost v obou směrech | 128 kbit/s pro jeden probíhající hovor |
Maximální latence | 200 ms |
Maximální ztrátovost dat | 2% |
Uvedeným parametrům sice odpovídají všechny dostupné ADSL přípojky v ČR
s rychlostí 512/128 kbit/s a vyšší, ale pro využití IP telefonie pro
jeden telefon doporučuji ADSL přípojku minimálně s rychlostí 1024/256
kbit/s a pokud možno s příznivější agregací než 1:50. Při předpokladu
více volání v jednom okamžiku musí být kapacita internetové přípojky
úměrně vyšší. Samozřejmě ideální jsou přípojky s garantovanou
rychlostí, např. FWA nebo SHDSL. Pro IP telefonii se určitě nehodí sítě
GPRS/EDGE, CDMA a pro kvalitní telefonování přes IP nelze počítat ani s
WiFi přípojkami v pásmu 2,4 GHz.
Koncová zařízení
IP
telefonie může fungovat tak, že volající na obou stranách hovoru budou
mít pouze PC nebo notebook vybavený reproduktorem a mikrofonem s
vhodným softwarovým klientem. Teoreticky to možné je a část nadšenců
takové řešení používá, ale zde se v žádném případě nemůže mluvit o
náhradě klasického telefonu. Ne všichni mají svůj počítač stále
zapnutý, aby mohli kdykoliv volat a přijímat hovory. V éře mobilních
telefonů si lze těžko představit situaci, že před vytočením telefonního
čísla je nejdříve nutné dlouhé minuty čekat než se nahraje operační
systém do paměti právě zapnutého počítače.
Drtivá
většina běžných uživatelů není ochotna dělat experimenty s počítačem,
ale pro volání preferuje využití telefonního přístroje. Zde je
pak možné využít IP telefonu, který sice vypadá jako běžný telefon, ale
na rozdíl od běžného telefonu se nepřipojuje do telefonní zástrčky, ale
do počítačové sítě přes Ethernet konektor. IP telefon je vlastně ve
skutečnosti malý počítač, a tak funguje zcela samostatně, pouze
potřebuje mít zajištěno připojení do počítačové a elektrické sítě.
Velmi
zajímavým řešením je využití IP adaptéru. Ten umožňuje připojení
obyčejného telefonu do počítačové sítě a tím nenutí konzervativní
uživatele ke změně přístroje, ze kterého jsou zvyklí telefonovat. IP
adaptér je možné také připojit k telefonní ústředně pro zajištění všech
odchozích hovorů. Kvalitnější IP adaptéry mají velmi užitečnou funkci
spočívající v možnosti připojení telefonu nebo ústředny do počítačové
sítě, ale zároveň i do běžné telefonní sítě. Tím je zákazník chráněn
před potenciálními výpadky internetu nebo služby poskytovatele IP
telefonie.
Nevýhodou koncových zařízení je jejich relativně vyšší cena. Nabídku IP telefonů a IP adapterů najdete například v obchodě
WiFi.ASPA.cz.
Aby poskytovatelé IP telefonie přilákali více zákazníků, mnozí IP
telefony a IP adaptéry dotují podobně jako mobilní operátoři na
principu uzavření dlouhodobého kontraktu se zákazníkem.
Poskytovatelé IP telefonie
V současné době existují na světě již tisíce poskytovatelů IP
telefonie. Na rozdíl od poskytovatelů klasických telekomunikačních
služeb můžeme teoreticky využít kteréhokoliv z nich. Pro uživatele v
České republice ale budou určitě nejzajímavější místní poskytovatelé,
kteří nabízejí zákaznickou podporu v češtině a mají také dobré sazby za
volání do sítě Českého Telecomu a českých mobilních operátorů. Přehled
vybraných operátorů a služeb s nejdůležitějšími cenovými položkami
ukazuje následující tabulka
V tabulce je kromě českých poskytovatelů uveden i velmi populární
Skype, který nedávno koupil americký internetový gigant eBay. Při
porovnávání jednotlivých sazeb neopomeňte přihlédnout k rozdílům ve
způsobu tarifikace, které maji na výslednou cenu zcela zásadní vliv,
což je podrobněji popsáno
v předchozím díle tohoto seriálu.
Prakticky všichni uvedení poskytovatelé nabízejí možnost příchozích
volání na přidělené české telefonní číslo, volání ve vlastní síti
zdarma a aktivaci služby mají zdarma nebo za velmi nízký poplatek. Ne
všichni poskytovatelé mají vyřešenu problematiku volání na tísňové
linky, ale to velkou část uživatelů na rozdíl od Českého
telekomunikačního úřadu nezajímá. Tísňové volání souvisí s přidělenými
číselnými rozsahy, které by měly odpovídat lokalitě odkud zákazník
volá. Nemělo by tak být možné, aby volal zákazník z Ostravy z pražským
číslem, ale tuto záležitost nelze technicky ze strany poskytovatelů
stoprocentně zajistit. Uživatel jakéhokoliv nakonfigurovaného IP
telefonu jej může zapojit do internetové sítě kdekoliv na světě.
Z uvedených poskytovatelů vybočuje Skype. Jedná se o poskytovatele
používajícím vlastní protokol (ostatní poskytovatelé s výjimkou Faynu
používají SIP protokol), který má velmi nízké ceny za zahraniční volání
do sítí běžných operátorů (služba SkypeOut) a na světě jej používá 60
milionů uživatelů. Zmíněná nevýhoda vlastního protokolu mimo jiné
znamená, že pro volání přes Skype nelze používat IP telefony, které
jsou určeny pro protokol SIP.
Určitý problém může znamenat
přání zákazníků převést původní telefonní číslo Českého Telecomu k
poskytovatelům IP telefonie. Někteří tuto možnost ani nenabízejí.
Společnosti, které tuto možnost nabízejí chtějí jednorázově 2 850 Kč za
přenesení jednoho čísla nebo 4 974 Kč za přenos bloku čísel na jednom
fyzickém vedení. Poplatku za přenositelnost se lze v některých
případech zbavit při podpisu dlouhodobého kontraktu.
V
posledních týdnech se na českém trhu objevily velmi zajímavé nabídky
pro volání zdarma za paušál po pevných sítích v rámci České republiky
od společností Czech On Line a Fayn. V současné době však není zcela
jisté, zda operátoři budou skutečně nabízet paušál bez jakýchkoliv
omezení i do budoucna. Uvedený koncept zcela nepochybně přiláká hodně
subjektů, které se pokusí přes síť uvedených operátorů protelefonovat
maximální množství minut, čímž se u takových klientů stane služba pro
operátora velmi ztrátová. Je velmi pravděpodobné, že operátoři určitá
omezení k paušálně nabízené službě brzy zavedou, ale většiny zákazníků
by se případné budoucí změny dotknout neměly.
Když se
podíváme na seznam VoIP poskytovatelů, určitě mnohé zaujme, že v IP
telefonii zatím chybí mnozí významní hráči českého telekomunikačního
trhu. Prakticky všichni, včetně obou největších (Český Telecom a GTS
Novera) své řešení pro IP telefonii chystají. Velmi zajímavé řešení pro
firmy nabízí Contactel formou služby Contactel Forum zahrnující
virtuální ústřednu. Minutové ceny služby nejsou uvedeny v tabulce z
toho důvodu, že jsou závislé na objemu provolaných minut.
Na závěr několik doporučení pro výběr poskytovatele IP telefonie: - Pokud
jste spokojeni s Vaším poskytovatelem internetu, nechte si nejprve
udělat nabídku na IP telefonii od něj. Při případných technických
problémech se zákaznická podpora nebude moci vymlouvat na špatnou
kvalitu internetové přípojky.
- Domluvte se na zkušebním
provozu, který bude spojen s minimálními finančními závazky. Tímto
způsobem nejlépe ověříte, zda na Vaší internetové přípojce i při plném
zatížení je možné využívat dostatečně kvalitní telefonní službu.
- Důkladně
zvažte, zda chcete přejít na IP telefonii kompletně, nebo zda přeci jen
zpočátku nezvolíte kombinované řešení (např. jeden levný telefon pro
zahraniční volání ve firmě, nebo připojení IP adaptéru se zálohou na
běžnou telefonní síť k ústředně)
- Při finančním posuzování
nabídek nezapomeňte na rozdíly ve způsobu tarifikace, výši případných
paušálů, poplatky za přenesení čísel a na náklady na koncová zařízení
(IP telefony, IP adaptéry).
- Nezavazujte se na příliš dlouhou
dobu k odebírání služby, zvláště pro programy s paušálním poplatkem.
Ceny a podmínky nabízených služeb se budou rychle měnit.
Není vůbec žádný pochyb, že IP telefonie má velmi slibnou budoucnost.
Během několika let většina z nás na starý způsob telefonování téměř
zapomeneme. Je však velmi pravděpodobné, že kvůli prudce klesajícím
minutovým cenám telefonování přežijí pouze nejsilnější hráči, kteří
budou schopni nabídnout uživatelům nejen hlasové služby, ale i
internetové připojení a nejlépe i televizní programy v rámci jednoho
měsíčního účtu.
Související články: Jak ušetřit za volání s ADSL (1)
Jak ušetřit za volání s ADSL (2)26. 10. 2005
Autor: Tomáš Pětivoký