Prakticky všichni alternativní operátoři nabízejí hlasové služby na principu předvolby operátora. Někteří z nich nabízejí pro své zákazníky s ADSL službami výhodnější ceny volání, minuty zdarma nebo dokonce snížené paušální poplatky za ADSL při současném využití hlasových služeb.
Zavedení hlasových služeb na principu předvolby operátora je
jednoduché. Na straně zákazníka stačí pouze uzavřít smlouvu s
alternativním operátorem a po následné aktivaci služby, která je
zajištěna bez jakékoliv aktivní účasti zákazníka, lze telefonovat přes
alternativního operátora. Pro příchozí hovory zákazníkům zůstávají
původní čísla Českého Telecomu. Zákazník dostává od Českého Telecomu
fakturu pouze na paušál za užívání telefonní linky a od alternativního
operátora přijde faktura za provolané minuty. I když pro mnoho
zákazníků znamená uzavření smlouvy na principu předvolby operátora
úspory, dejte si při uzavírání smluv pozor na následující triky
operátorů.
Způsob tarifikace
Konkurující si operátoři často využívají pro vyzdvihování své nabídky
jednoduchého porovnávání minutových tarifů. Méně se už zmiňují o
rozdílu mezi skutečnou délkou hovorů a účtovanou délkou hovorů, která
se liší dle způsobu tarifikace. Mnoho zákazníků, zejména firem, má
většinu hovorů s délkou pod 2 minuty, a tak srovnání tarifů s minutovou
tarifikací se stále častěji používanými tarifikacemi 120 + 30 nebo 120
+ 60 není korektní. Přesné porovnání lze provádět až na základě analýzy
jednotlivých volání, ale pro hrubou představu o počtu minut, které vám
operátoři účtují aniž je provoláte, poslouží následující tabulka.
Máte-li například operátora, který nabízí tarif 1,50 Kč/min s
tarifikací 60+30 a jeho konkurent vám nabízí tarif „pouze“ 1,20
Kč/min s tarifikací 120+60, je dost možné, že po přestupu ke
konkurentovi budou vaše účty ještě vyšší.
Volba minut, které mají být směrovány přes alternativního operátora
Alternativní operátoři se samozřejmě snaží, aby přes jejich síť byly
směrovány všechny hovory zákazníků. Než takové rozhodnutí uděláte,
ověřte si zda vám skutečně alternativní operátor nabízí výhodnější
tarify pro všechny typy volání. Například pro mnohé domácnosti nemusí
být výhodné směrovat hovory na pevné sítě v ČR mimo špičku, protože si
mohou od Českého Telecomu pořídit často výhodnější tarif.
Minimální výše účtované částky
Dnes již nejsou v základním tarifu Českého Telecomu pro domácnosti
Telefon Standard volné minuty, a tak se zdá, že pro rozhodnutí o
využití alternativního operátora není vůbec důležité kolik minut
provoláte. Při využívání více operátorů však i dnes musíte počítat s
dodatečnými náklady. Například jen za odchozí platbu bance zaplatíte
navíc zhruba 6 Kč. Pokud trváte na papírové faktuře, někteří operátoři
za ni chtějí další poplatek. Úplně zanedbatelné nemusí být ani vaše
náklady na zajištění platby a kontrolu více telefonních účtů. Podle
mého názoru tak nemá smysl hledat alternativního operátora v případě,
že na vašem telefonním účtu je méně než 100 Kč za provolané minuty
měsíčně. Kvůli nákladům na fakturaci doporučují alternativní operátoři
limit minimálního účtu často i několikanásobně vyšší.
Podívejme se nyní na konkrétní zvýhodnění, která nabízejí
nejvýznamnější alternativní operátoři svým ADSL zákazníkům. Existuje
několik typů zvýhodnění hlasových služeb na principu předvolby
operátora:
- nižší minutové sazby za volání
- snížení paušálu za ADSL dle finančního objemu provolaných minut
- minuty zdarma v rámci základního paušálu
Nextra
Služba Intercall jako jedna z mála na trhu nabízí sekundovou tarifikaci
již od počátku volání. Zákazníci ADSL služeb Nextry mají zvýhodněné
minutové ceny o 10 haléřů pro meziměstská volání ve špičce a pro volání
do mobilních sítí.
GTS Novera
GTS Novera nabízí zvýhodněné paušální poplatky za ADSL při současném využití hlasových služeb.
Kompletní ceník naleznete
zde.
GTS Novera poskytuje také službu StartNet, která pro zákazníky s
minimálním telefonním účtem 1000 Kč měsíčně nabízí do 31.3.2006 ADSL s
rychlostí 128 kbit/s zdarma.
Contactel
Podobně jako GTS
Novera nabízí i Contactel zákazníkům službu Contactel Duo, která
přináší zákazníkům slevu z paušálního měsíčního poplatku za ADSL až na
1 Kč měsíčně v případě, že zákazník provolá přes Contactel určitý
finanční objem měsíčně.
Ceny za samotné volání závisí také na výši provolané částky, přičemž lze vybrat ceník pro hlasové služby
CD speciál nebo
CD speciál_s. Uvedené ceníky se liší způsobem tarifikace.
Tiscali
Zákazníci, kteří si k ADSL objednají hlasové služby na principu
předvolby operátora, dostávají navíc měsíčně minuty zdarma měsíčně pro
volání do pevných sítí. Počet minut závisí na typu objednané služby dle
následujících pravidel:
ADSL s agregací 1:50 a 1:40 | 30 volných minut měsíčně |
ADSL s agregací 1:20 | 90 volných minut měsíčně |
ADSL s agregací 1:4 | 180 volných minut měsíčně |
V posledním díle tohoto seriálu článků se seznámíme s nabídkami hlasových služeb poskytovatelů na principu IP telefonie.
Související články: Jak ušetřit za volání s ADSL (1) 19. 10. 2005
Autor: Tomáš Pětivoký