Společnost Apple tento týden představila nový přírůstek do rodiny populárních iPodů, nováček je určen pro přehrávání videa. Přehrávač písniček se tak stává multimediální platformou pro všechno možné, od videoklipů až po televizní záznam.
Apple současně podepsal smlouvu s televizní společností ABC, díky které bude nabídka videozáznamů, které bude Apple prodávat online, obohacena i o epizody televizních show Desperate Houswives a Lost. Ty budou za cenu 1,99 dolaru ke stažení vždy den poté, co budou vysílány v televizi.
Stažené video si buď můžeme prohlížet na 2,5palcovém monitoru iPodu nebo přímo na počítači. Nový iPod bude nahrazovat dosavadní 20- a 60GB verze, nyní budou existovat opět dvě verze, s pevnými disky o kapacitě 30 GB a 60 GB.
Novou službou se Apple snaží odstranit strach, který má Hollywood z internetového stahování – nabídnou legální službu, která soubory dostatečně chrání a přitom je pro zákazníky cenově atraktivní. Soubory budou, stejně jako hudební soubory, chráněny technologií FairPlay a nebude je možné kopírovat na DVD. Mezi prvními videozáznamy budou samozřejmě krátké firmy z produkce studia Pixar, což tak nepřekvapí ve chvíli, kdy si vzpomeneme, že studio patří šéfovi Applu. Navíc má Pixar dlouhodobě dobré vztahy se společností Walt Disney, která vlastní ABC.
Klasický iPod se od počátku stal hitem, a do dnešního dne se ho prodalo 28 milionů. V oblasti přenosných videopřehrávačů to ale bude mít Apple těžší, nový iPod není zdaleka tak revoluční, jako tomu bylo na trhu přehrávačů MP3, přístoje od firem jako Creative a Archos jsou již zavedené, navíc Sony má podobný přístroj ve formě PSP, která má navíc lákavou možnost her. Navíc první iPod měl širokou podporu ve formě smluv, které Apple uzavřel s většinou hudebních nakladatelství.
Apple má ale v rukávu jeden trumf – společně s představením nového iPodu obohatil nabídku svého hudebního internetového obchodu o více než 2 000 hudebních videoklipů. Nový iPod vlastně ani není pravým videopřehrávačem, jedná se o klasický iPod, který získal novou funkci a pro Apple slouží do značné míry jako pokusný králík.
Navíc pokud bude zájem zákazníků znatelný, mateřská firma Disney už začala mluvit o tom, že by nabídla show z vlastní produkce, zaměřené zejména na děti.
Novinka samozřejmě nedává spát řadě odvětví, které netrpělivě čekají na to, jestli bude mít Apple v rukách nový hit, nebo jestli Steve Jobs tentokráte šlápl vedle. Nervozita se objevuje u konkurenčních televizních stanic, obávajících se toho, že jim ujel vlak, spát nebudou ani majitelé biografů, kteří v každé novince vidí konec jejich zisků, a u výrobců konkurenčních videopřehrávačů, kteří se budou horečně snažit přijít s nějakou exkluzivní smlouvou.
Znervózní ale také Microsoft a RealNetworks, jejichž platforma streaming video a z ní vyplývající smlouvy, dostane v případě úspěchu nového iPodu těžkou ránu. Plná show jen o pár hodin později a ještě navíc ve vysoké kvalitě, to je přece jenom o něčem jiném nežli potrhaný streaming pomocí broadbandu.
18. 10. 2005
Autor: Václav Větvička
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...