Společnost Apple zažívá v posledních dnech poměrně bouřlivé období – zemřel její zakladatel Steve Jobs, představila iPhone 4S a v Amazonu ji vyrostla velká konkurence v oblasti tabletů. Co budou tyto změny pro Apple znamenat? Změní svojí současnou obchodní politiku?
Apple s v minulém týdnu činil a mimo iPhone 4S, ke kterému se teprve dostaneme nabídla řadu dalších zajímavých novinek a informací. Tou první může být poměrně slušný obchodní výsledek nového operačního systému MAC OS Lion, který stojí přibližně 30 USD a již se objevil na 7% MAC počítačů. Jen pro srovnání – Apple tohoto čísla dosáhl za dva týdny, Microsoftu to trvalo 20 týdnů.
Jablečné společnosti se přitom na poli klasických počítačů a notebooků velice dobře daří a udržují si meziroční růst kolem 20 %. Navíc je možné říci, že jde o největšího výrobce obou zařízení v USA. Segment trhu, který se může pro nás Evropany zdát z našeho pohledu spíše zanedbatelný je přitom pro Apple klíčový.
Představen byl také nový iPod, který je v USA na trhu s přenosnými přehrávači zcela dominantní, ale současně se nedočkal téměř žádných inovací, což může být pro jeho uživatele jistým zklamáním. Apple přitom vydělává nejen na samotném prodeji zařízení, ale také na nabídce aplikací, které si mohou uživatelé pořídit.
Zřejmě jednou z největších mobilních novinek minulého týdne je uvedení iPhone 4S. Původní očekávání byla přitom spojena s příchodem páté generace a mnoho lidí tak pocítilo nemalé zklamání - změny jsou totiž téměř výhradně kosmetické. V zásadě hlavní novinkou je nový dvoujádrový procesor, který má být až sedmkráte rychlejší. Lepší je také fotoaparát a hlavním tahákem má být hlasové ovládání Siri, které ale bude omezené (zatím) jen angličtinu, francouzštinu a němčinu.
Ten kdo očekával větší display či nějaké revoluční službu bude zřejmě zklamán a bude si muset počkat na pátou verzi chytrého telefonu, jehož vydání je zatím v nedohlednu. Zřejmě největším problémem může být to, že Apple nebude mít v budoucnosti co nabídnout oproti konkurenci.
Může tak jít o dlouhodobý problém, který se v Apple začíná projevovat ve více oblastech, kde Apple sází stále více jen na evoluci a revolučních prvků je stále méně. Snad jedinou významnou inovací je iClode, který pošle všechna uživatelská data do cloudu a nabídne možnost velice rychlé synchronizace téměř všech dat, což by mělo být velkým tahákem. Bohužel z počátku bude chybět podpora iTunes, což významně snižuje význam podobné služby a její jedinečnost například oproti DropBoxu.
Zajímavé bude sledovat, jak se k celému projektu iPhone postaví Samsung, který se již nechal slyšet, že bude chtít Apple vrátit patentové spory a bude usilovat o zákaz z prodeje. Tím, že nepřišel iPhone 5, možná padají i možnosti konkurence se nějak patentově prosadit oproti jablečnému produktu. Možná také to hrálo roli v tom, jaký druh telefonu byl představen.
Zdá se, že Apple postupně přehodnocuje strategii v oblasti přístupu ke Střední Evropě a dalším doposud opomíjeným zemím. Pěknou ukázkou může být spuštění iTunes Music Store v Česku, což v podstatě znamená, že se zásadním způsobem rozšíří možnosti využití projektů Apple u nás. Tím, co dělá jejich produkty exklusivní je právě spojení kvalitního hardware a software s možností nákupu služeb a obsahu. To, že se hudba dostala do Česka právě od Apple dříve než od Google s jeho Music Beta, je významná konkurenční výhoda.
Zajímavé také je, že se Apple rozhodl řadu svých výrobků zlevnit. Jistě tím může oslovit větší okruh uživatelů, ale z druhé strany možná ztratí na exklusivitu, což možná ukazuje a další posun ve strategii společnosti.
Amazoní tablety
Rozhodně není bez zajímavosti, že se do souboje s Apple na trhu, kterému zcela dominuje - tedy v oblasti tabletů, pustil Amazon. Ten si udělal jméno s čtečkami, které nyní rozšířil o barevný tablet Fire. Aktuálně má již více než čtvrt milionů objednávek a měl by zaujmout jak příznivou cenou, tak také kvalitou zpracování a funkcemi. Amazon je také tím, kdo je schopen nabídnout poměrně bohatý obsah, za který jsou uživatelé ochotni platit. Mimochodem na každém prodaném kusu tratí údajně 50 USD a doufá, že se mu peníze vrátí prostřednictvím nákupu služeb, programů či knih.
Také proto sází na Android s vlastním Marketem, který umožňuje Amazonu lepší kontrolu nad příjmy. Ukazuje se, jak výhodné je spojení výrobce hardware, software a dodavatele služeb. Zatím právě první složka Google chybí a možná pro něj bude slabinou trhu. Naopak Amazon i Apple dokáží obsah dodávat velice dobře.
Trh s mobilními zařízeními se velice rychle mění a je zajímavé sledovat nejen rozvoj technologií a patentové spory, ale také to, jak jednotlivé společnosti pracují s obsahem. Je to právě on, kdo dává jednotlivým zařízením rozhodující přidanou hodnotu a stále více společností si to intenzivně uvědomuje. Možná tak půjde o další zajímavou revoluci v tom, jak lidé budou ovládat nové technologie.
14. 10. 2011
Autor:
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...