Český rozhlas se před časem vyjádřil v tom smyslu, že hodlá navrhnout vybírání koncesionářských poplatků za počítače vybavené zvukovou kartou. Zdá se vám to neuvěřitelné? Pak čtěte dále.
Před několika týdny vydal Český rozhlas přes svého tiskového mluvčího prohlášení, že zvažuje vybírání koncesionářských poplatků za vlastnictví počítače se zvukovou kartou. Argumentuje tím, že na takto vybaveném počítači lze přes internet bezproblémově poslouchat nejrůznější rozhlasové stanice zdarma. Dle mluvčího by se toto opatření dotýkalo pravděpodobně jen právnických subjektů, kde se vybírá poplatek za jednotlivé přístroje.
Kdy s takovýmto návrhem Český rozhlas přijde není známo. Pokud se v rámci technické polemiky zamyslíme nad tímto návrhem, musí nám dojít, že jde o návrh scestný a technicky nepodložený. Počítač se zvukovou kartou nemůže bez speciální TV karty s FM tunerem nebo připojení k internetu přijímat rozhlasové vysílání. Těžko by se tedy Českému rozhlasu prosazovalo vybírání poplatků centrálně za počítač se zvukovou kartou. Nehledě na to, že dnes stačí mít třeba externí sluchátko s USB připojením, které zvukovku zcela nahradí a počítač ji ani nemusí mít.
Kdyby se tedy ještě do požadavků na vhodný počítač pro příjem rozhlasových vln přidala přítomnost internetu, musely by se vyřešit další mnohé problémy, například to, zda je dotyčný počítač připojen k internetu nebo ethernetu, zda má povolen přístup v rámci internetu na všechny weby nebo jen na omezené množství serverů apod.
není již tak idylické jako po sametové revoluci. Podnikatelé se snaží ušetřit na mnohých místech, a tak se takovémuto návrhu jistě budou bránit. Cest, jak předejít placení poplatků, je mnoho, český človíček vždy vymyslí skulinu. Osobně považuji návrh Českého rozhlasu za nešťastný, špatný a lajdácky vymyšlený. Česká televize se dle vyjádření jejího tiskového mluvčího k podobným návrhům nechystá.
Schválení takovéhoto návrhu by totiž nevedlo téměř k ničemu, kromě zvýšení příjmů jedné instituce. Ostatním rozhlasovým stanicím by se mohla teoreticky snížit obec posluchačů, rozvoj internetu a technologického pokroku by v rámci naší země pokulhával. Nebylo by efektivnější zavést placené vysílání na internetu? Jedna SMS za několik desetikorun by přece mohla aktivovat poslech dané stanice na určité období (jako to funguje třeba u on-line kamer reality show).
20. 10. 2005
Autor: David Procházka
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...