V rámci třídílného článku se dnes seznámíme s nejjednoduššími způsoby, které zákazníkům vysokorychlostního internetu umožní snížit telefonní účty.
Patrně každý z nás již obdržel alespoň jednu nabídku na úsporu
poplatků za volání z pevné linky. Vystupování obchodních zástupců
nabízejících vysoké úspory však velmi často nebudí důvěru, protože
málokterý obchodní zástupce je schopen a ochoten podat skutečně
optimální doporučení pro volbu telekomunikační služby. Z toho
důvodu je nesporně lepší, když si rozhodnutí o výběru optimální služby
provedete sami, k čemuž vám může pomoci tato série článků.
Nejčastějším argumentem proti jakémukoliv uvažování o změně tarifu pevné linky je její malé využití, protože většina telefonních hovorů se stejně realizuje mobilem. Dívali jste se ale někdy detailněji na účty vašich mobilních operátorů? Reklamy těchto operátorů mohou vzbuzovat pocit, že se vlastně z mobilu volá téměř zadarmo, maximálně tak za korunu na minutu. Skutečnost však mnoho z vás určitě překvapí. Při přepočtení celkové částky za účet mobilního operátora v poměru k počtu skutečně provolaných minut se pouze velmi zřídka dostaneme pod skutečnou cenu 4 Kč za minutu, většinou to bude podstatně více. Zvláště při účtech od mobilních operátorů přesahujících 1000 Kč měsíčně, tak může využívání dostupné pevné linky ušetřit peníze, například i na zněkolikanásobení rychlosti internetového připojení, aniž by se muselo z celkového rozpočtu na telekomunikační služby vydávat o jedinou korunu více.
Podívejme se nejprve na hlasové tarify Českého Telecomu, který však stále na běžných linkách nabízí zcela rozdílné podmínky pro firmy a pro domácnosti. Zjednodušeně se dá říci, že na běžných telefonních linkách v základních tarifech mají domácnosti nižší paušál, ale platí vyšší minutovou cenu za volání oproti firmám. Minimální měsíční paušální poplatek pro firmy je ve výši 495 Kč měsíčně bez DPH. V případě ISDN linky je minimální poplatek pro firmy i domácnosti stejný, a to 595 Kč bez DPH. Domácnosti mohou mít telefonní linku i s paušálním poplatkem 199 Kč s DPH v rámci tarifu Telefon Mini. Tento tarif však neumožňuje využití linky pro DSL služby a navíc minutové ceny volání jsou velmi vysoké. U tarifu Telefon Mini nelze využívat služeb alternativních operátorů na principu předvolby a volby operátora. Určitou možnost získání slušných minutových cen i u tarifu Home Mini dává předplacený účet Smartcall, který funguje na principu bezplatného přístupového čísla, přičemž Smartcall nabízí zhruba třetinové minutové sazby v porovnání s tarifem Home Mini.
V případě, že domácnost chce využívat DSL služeb, musí platit měsíční paušál za využívaní telefonní linky alespoň 329 Kč s DPH. K jednotlivému paušálu se často vyplatí dokoupit balíček služeb, který volání dále zlevňuje. Pro mnoho domácností je zajímavý tarif Telefon Volno za 429 Kč měsíčně, který nabízí volání zdarma s délkou jednotlivých hovorů do 30 min mimo špičku. Výběr optimálního cenového programu a balíčku Českého Telecomu lze snadno provést pomocí tohoto jednoduchého nástroje.
Zákazníci služeb Internet Expres získávají ihned po aktivaci ADSL výhodnější tarif Telefon Expres. Paušální poplatek se sice nemění, ale minutové sazby jsou výrazně výhodnější, což ukazuje následující tabulka.
ADSL zákazníci všech ostatních operátorů využívající velkoobchodní nabídky Českého Telecomu mají na zvýhodněné „Expres“ tarify rovněž nárok, ale na rozdíl od Českého Telecomu nejsou na tyto tarify migrováni automaticky při objednávce ADSL.
Změnu tarifu na „Expres“ by si měli ve vlastním zájmu zajistit všichni domácí ADSL zákazníci, kteří mají od Českého Telecomu linku, ale využívají ADSL jiného operátora. Změnu je možné provést zde.
Zvýhodnění v rámci hlasového tarifu Českého Telecomu existuje pouze pro domácnosti, které mají ADSL. U firem podobný princip zvýhodnění neexistuje. Důvodem jsou výše zmiňované nižší minutové ceny pro firmy již v základním cenovém programu, kdy například pro volání ve špičce nabízí tarif Universal (s tarifikací 60 + 30 sekund) cenu ve výši 1,42 Kč bez DPH, což je stále výrazně pod nejlevnějším tarifem nabízeným Českým Telecomem domácnostem.
V příštím díle se seznámíme s nabídkami alternativních telekomunikačních operátorů na principu předvolby operátora v kombinaci s ADSL službami.
12. 10. 2005
Autor: Tomáš Pětivoký
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...