Asi to zažil každý z vás. Zazvoní mobilní telefon a displej ukazuje číslo, které není obsaženo ve vašem seznamu. Zvednete jej s očekáváním nejistoty či překvapení. Než stačíte zalapat po dechu, na druhé straně se představí mladá příjemná paní a nabízí výhodný tarif nebo pojištění. Časem vám ovšem tyto hovory začnou lézt na nervy a vy nevíte, jak z toho ven.
Telemarketing je marketingová oblast stará desítky let. U nás se nejvíce rozmohl až s rozšířením mobilních telefonů mezi občany. Jen rozvoj mobilní sítě ale nestačil. Ať již kupujeme automobil, notebook na splátky nebo vyřizujeme pojistku, téměř vždy podepisujeme souhlas s distribucí osobních údajů třetím stranám. Firmy, banky a pojišťovny pak své databáze za poplatky sdílí s celou řadou agentur a firem. Neplatí to sice bez výjimky, ale takto se kontakty na nás občany dostávají do rukou všelikých spekulantů.
Mobilní telefon vlastním od roku 1999. Za tu dobu jsem zažil již ledacos. V minulém týdnu mě ale překvapila jedna milá slečna, jež volala z čísla s pražskou předvolbou a sdělila mi, že volá skrze mé pojistky, a že mě pojišťovna musí dle zákona pravidelně informovat o novinkách. Podobné hovory jsem již zažil, byl jsem tedy alespoň zvědavý, které pojistky se informace týkají. Mám dvě životní pojištění, jedno penzijní pojištění, havarijní a zákonné pojištění motorového vozidla a dále pojistku proti způsobené škodě. Na můj dotaz slečna odpověděla, že to přesně neví, protože jsou call centrum. To hovoří za vše.
Jindy mě zas kontaktovala ze slovenského čísla milá dáma, které ale nebylo rozumět ani půl slova. Sice slovensky rozumím bravurně, ale tato milostpaní tak mlela, jako by byla placená od počtu vystřelených slov za minutu. Marketing je prostě zbraň a pojistky jsou zlatý důl. Vlastním dvě aktivní kreditní karty a ke každé mi v pravidelných periodách nabízejí pojištění schopnosti splácet. Když operátorovi opáčím, že mám karty pro strýčka příhodu, a že je nečerpám, tak mi začne oponovat, že co kdybych někdy čerpal a pak nebyl schopen splácet. Krásné konstrukce v době, kdy se lidé zadlužují čím dál více a mají strach o práci. Asi to na někoho zabírá, na mě ne.
Další otravové jsou z řad mobilních operátorů. Obvykle tedy nejde o zaměstnance konkrétního poskytovatele hlasových služeb, ale od agentur, které se prodejem služeb daného operátora celkem šikovně živí. Smlouvu mám na dobu neurčitou, a tak jsem pro podobné chytráky vhodným objektem zájmu. Neustále mi nabízejí velmi výhodné tarifní zvýhodnění a dotované mobily, když uzavřu smlouvu na určitý počet let. Z podobných smluv jsem již vyléčen a hodlám být svobodný, proto si na mě tito panáčci nepřijdou.
Podobný typ hovoru jsem již dlouho nezažil, tito vykutálenci se zaměřují spíše na starší generace. Občas ale podobný hovor absolvuji. Pamatuji si na jeden hezký rozhovůrek, kdy mi pán na druhé straně linky s nadšením v hlase řekl: „Mám pro vás skvělou informaci! Prosím, usaďte se. Sedíte? Tak vám slavnostně oznamuji, že jste právě vyhrál zájezd pro celou rodinu do Karibiku. Co na to říkáte?“ Asi jsem trochu pánovi pohnul žlučí, když povídám: „Nepovídejte, a v jaké soutěži? Já se žádných soutěží neúčastním.“ Hovor pak nabral rychlý spád a rozloučili jsme se položením telefonního hovoru uprostřed věty protistrany. Ono totiž nic není zadarmo, a zájezd byste nakonec draze vykoupili.
Jelikož hovorů marketingového a z mého pohledu nepřijatelného typu v posledním období rapidně přibylo, zaujal jsem jistá opatření, která vřele doporučuji každému, koho podobné hovory také vytáčejí. Jakmile telefon ukazuje neznámé příchozí číslo, dávám si pozor na jazyk. Nepředstavuji se zásadně příjmením a čekám na interakci protistrany. Pokud jde o nechtěný hovor, snažím se jej co nejrychleji ukončit slušnou formou. Pokud se situace komplikuje a operátor mě zdržuje na lince, pak bez milosti zavěsím. Toho bohdá nebude, aby je to nepřešlo.
U zmeškaných hovorů pak využívám internet a službu WhoCallsMe, případně WhoCalledMe. Na těchto stránkách můžete vyhledat čísla, jež vás kontaktovala v nepřítomnosti. Pokud jde o klasickou marketingovou kampaň, pak zde již jistě nějaký uživatel ponechal negativní komentář. Pokud naopak máte vy negativní zkušenost s některým číslem, pak ji zde můžete zapsat do databáze pro ostatní uživatele. Vzájemně si tak lidé vypomáhají v dešifrování podvodníků a otravných telefonátů. Některá typická čísla jsou uvedena také na těchto webových stránkách.
Mnozí mohou namítat, že telemarketing je obdobou teleshoppingu, jen s rozdílným nosným médiem a možností interakce. Televizní přijímač ale bez ostychu vypneme, k zavěšení hovoru uprostřed hovoru si ale musíme vypěstovat notnou dávku asertivity.
18. 8. 2011
Autor: David Procházka
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Pokud vám doručovací služby nedodaly vánoční dárky, u kterých garantovaly doručení do Štědrého dne a prodejce vám...