Google ve snaze protlačit svoji verzi myšlenky „Cloud uber alles“ přišel s notebookem Chromebook, který funguje přesně obráceně nežli trend, na který jsme si po léta království Microsoftu a Applu zvykli.
Srdcem notebooku je totiž operační systém Chrome, který do značné míry funguje jako webový browser Chrome. Základní myšlenka je pak jasná, všechny programy, dokumenty a veškeré nastavení není na notebooku, ale na cloudu. Teoreticky výhodné, protože dostupné z každého dalšího notebooku Chrome.
Google si je ale dobře vědom toho, že teorie zůstává teorií, takže místo toho, aby nový notebook hrdě hodil na trh, tak si raději vybral několik tisíc zákazníků, kterým Chromebook dal. A teprve potom se proplížil na trh, kde Acer s verzí Wi-Fi stojí 350 dolarů. Samsung pak 430 dolarů.
Samotná myšlenka není na první pohled špatná - konec nejrůznějších flešek a nekonečného hledání typu, co jsem nahrál na kterou flešku, stálého přenášení a ztrácení uložených dat, stálého upgradování počítačů, které s železnou pravděpodobností nestačí na nejnovější verzi softwaru. Otázkou je spíše to, jestli jsou všichni - jak jednotlivé firmy, tak my, zákazníci - připraveni na to, mít všechny dokumenty na cloudu (tady by se hodil spíše český termín v luftě). Proč?
Jedním z důvodů je současná infrastruktura – bezdrátové připojení k internetu rozhodně není všude samozřejmostí, a pokud kolísá (nebo přímo neexistuje), je z cloudového notebooku pouhé předražené těžítko, protože nefunguje prostě nic. Dalším důvodem je potom nevalná důvěra v solidnost cloudového ukládání, protože jak Google, tak Amazon již za sebou mají katastrofická selhání celého systému. A i když uložená data neztratíme, což není zcela jisté, v době, kdy systém nefunguje, jsme opět u již zmíněného těžítka.
Ono to celé zatím zcela dokonale nefunguje. Chromebook sice šlape, ale 2 USB porty a slot pro paměťovou kartu SD naznačují, že systému „vše na cloud“ výrobci zase tak stoprocentně nevěří.
Přes USB si ale nepřipojíme tiskárnu a buď si budeme muset najít nějakou podporující bezdrátovou technologii ePrint, nebo se spokojit s cloudovou službou Google Cloud Print. To je však alternativa poněkud padlá na hlavu, protože vyžaduje existenci separátního PC s Windows a klasickou tiskárnou.
Takže je koncept Chromebook mrtvě narozeným dítětem? Pravděpodobně ne, cloudu se nezbavíme a ve chvíli, kdy v jeho dresu kope Apple (a Microsoft o tom dobrých šest let alespoň přičinlivě huhňá), je jasné, že jeho doba přijde, ať se to zákazníkům bude líbit nebo ne. Nicméně stále platí, že většina toho, co dnes s počítačem děláme, závisí na softwaru, a většina programů zatím na cloud nepřešla.
Proto platí, že pokud na cloudu nebude Photoshope a ostatní ultrapopulární aplikace, nebude se Chromebook ani líbit, ani hodit. Samozřejmě poměrně vysoká cena přílišné oblibě také nepřispěla, protože až pět stovek (za verzi s 3G) plus měsíční poplatky za datové přenosy nejsou za v podstatě prázdnou bednu s klávesnicí a displejem žádná láce.
A tak si budou s konceptem Chromebook zatím hrát pouze zaměstnanci Google, alespoň pokud se naplní slib otce spoluzakladatele Segreje Brina o tom, že většina zaměstnanců jej bude ještě letos používat.
29. 6. 2011
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.