Webové aplikace zažívají v posledních letech velký rozmach a řada zajímavých projektů se objevuje také v oblasti tvorby prezentací. SlideRocket nabízí poměrně bohaté funkce, jednoduché ovládání a kvalitní výstup. To vše v on-line provedení a pro nekomerční využití zdarma.
Webové aplikace mají význam především tehdy, když oproti těm klasickým instalovaným dokáží nabídnout něco navíc, tedy když ze svého umístění na síti dokáží vytěžit zajímavé a přínosné služby ve prospěch uživatele. A právě to je strategie, na kterou se rozhodl vsadit SlideRocket, na jehož možnosti a funkce se podrobněji podíváme v následujícím článku.
Na začátek je nutné se zaregistrovat, což ale není nic neobvyklého. V podstatě jen zadáte e-mail a heslo a můžete se pustit do práce. V současné době jsou k dispozici dvě varianty účtů. První je bezplatná pro nekomerční využití a nabízí 250 MB prostoru a základní funkce. Druhou možností je sáhnout po PRO účtu, který nabídne 1000 MB místa, možnost používat službu ke komerčním účelům a několik funkcí navíc, jako je například offline nástroj na tvorbu prezentací, podpora interaktivních prvků nebo pokročilejší nástroje na samotné prezentování. Cena této verze je buď 24 USD na měsíc, nebo 240 USD na rok. Cena to tedy není právě nízká, ale pro některé firmy může být díky řadě funkcí, které si ukážeme za chvíli, přesto zajímavá.
Ihned po přihlášení se můžete pustit do práce. K dispozici je úvodní výuková aplikace, která vám ukáže nejdůležitější funkce a ovládání celého nástroje. Pokud jde o novou prezentaci, je k dispozici asi 14 témat, ze kterých si můžete vybírat. Musíme konstatovat, že jsou podstatně kvalitnější než například ta z OpenOffice.org. Na druhou stranu v konkurenci těch, které jsou v PowerPoint 2010, nemají příliš mnoho šancí. Paleta by mohla být samozřejmě podstatně větší – tvorba šablon není nic nákladného či náročného a uživatele bohatý výběr (zvláště pokud je on-line a nemusí si všechny šablony instalovat) jistě potěší.
Pokud chcete psát česky, budete si muset šablony upravovat tak, aby používaly fonty s diakritikou, neboť ty dodávané jako standardní toto neumožňují. Na druhou stranu je třeba říci, že se nejedná o nijak složitou činnost a českých fontů je v aplikaci obecně dostatek. Jisté problémy mohou nastat při změnách témat, kdy se za určitých nepříznivých okolností (téměř nikdy) nepřepne barva písma, což je poněkud nepříjemné.
Jinak samotná práce s aplikací je velice pohodlná, rychlá a kvalitní. Nechybí žádná z obvykle požadovaných funkcí. Samozřejmostí jsou přechodové efekty mezi snímky nebo postupné doplňování objektů na slidy. Nechybí možnost vkládat videa, obrázky nebo audio soubory. Jednotlivé slidy si můžete umísťovat do knihovny a pak jednoduše vkládat do dalších prezentací, což je velmi užitečné, když často mluvíte o stejném tématu. Samozřejmostí je, že si můžete nastavovat poměr rozměrů stran prezentace, takže vše můžete přizpůsobit vašim potřebám. Nabídka písem je poměrně široká a i nastavení přechodu snímků je kvalitně zpracované.
Mezi zajímavosti, které jsou velmi dobře řešeny, patří vkládání grafů – vyberete si druh a dvojklikem na něj se vám zobrazí tabulka, ve které vyplníte potřebné údaje tak, aby graf ukazoval to, co potřebujte. Zvláště pro jednoduché situace se jedná o řešení pohodlné a velmi rychlé. A složitější grafy člověk obvykle vytvoří a následně importuje z nějaké specializované aplikace na jejich tvorbu jako je Origin, R či QtiPlot. Osobně se mi líbí i rozložení pracovního prostředí, kdy jsou náhledy snímků umístěny v dolní části obrazovky, což je ale preference spíše subjektivní.
Již na začátku článku jsme se zmínili o tom, že aplikace nabízí řadu on-line specialit, pro které možná stojí za to – alespoň některým uživatelům – aby si za SlideRocket připlatili. První zajímavostí je možnost vložit twitterové pole, kde se zobrazují výpisy aktuálních diskusí na dané téma. Stačí si zvolit klíčové slovo a v prezentaci můžete lidem ukazovat, co si aktuálně o vaší firmě či výrobku lidi myslí. Na první pohled je to moderní, autentické a zajímavé.
Dalším zajímavým prvkem ve vkládání polí s aktuálním kurzem akcí. Ty česká podporovány nejsou, ale pokud mluvíte o americké ekonomice, může se jednat o užitečnou funkci. Samozřejmostí je připojení informací o trendech nebo denním rozsahu atp. Aplikace umí také prohledávat citáty a vámi zvolený do snímku zařadit, což může opět obchodní nebo i jiné prezentace zpestřit a doplnit. Podobně lze vkládat také definice cizích slov, která si vyhledáte na síti.
To asi nejzajímavější čeká na ty, kteří si pořídí placenou verzi, neboť do prezentací budou moci umísťovat dotazníky a ankety, na které mohou uživatelé nějakým způsobem reagovat. Využití těchto funkcí je poměrně bohaté a jistě se ujme nejen u firemních prezentací, ale třeba také u nejrůznějších výzkumů či dotazníků.
Prezentace je možné samozřejmě sdílet s dalšími uživateli nebo si je uložit na počítač – podporován je jednak formát od Microsoftu (ppt), který ale nedobře zobrazí řadu pokročilých funkcí, statický PDF nebo pro Windows a Mac jsou připraveny speciální formáty pro přehrávání prezentací. Snímky je možné vložit také na vlastní web. Platící uživatelé se mohou těšit na zobrazování statistik návštěvnosti prezentací nebo na odpovědi z anket. Snadno tak může zjistit, u kterého snímku se uživatelé zastavovali a který jen přeběhli, jaké jsou jejich preference nebo co je zaujalo.
SlideRocket nabízí v mnoha oblastech zcela nový a neotřelý přístup k prezentacím a právě díky svému napojení na on-line technologie z nich činí zajímavý prostředek pro komunikaci se zákazníkem nebo jiným konzumentem obsahu. Ještě jsme se nezmínili o importu dat z PowerPointu, který funguje dle mých zkušeností o něco lépe než do Impressu, takže nabízí poměrně vysoký standard.
Celkově se jedná o velmi zajímavé řešení, které je podpořeno dobrou zprávou adresářů i médií. Mohu-li si dovolit srovnání s Prezentacemi v Google Dokumentech, pak je možné říci, že SlideRocket je na tom technologicky, funkčně i ergonometricky podstatně lépe. Pokud tedy chcete prezentovat neotřele a moderně, může být využití tohoto nástroje rozhodně na zvážení. A pro domácí využití nabízí dostatek prostředků pro to, aby nebylo potřebné sahat po některé z instalovaných aplikací.
19. 5. 2011
Autor:
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...