O přístroji, který se stane tutovým zabijákem iPadu, už jsme slyšeli mnohokrát, stejně jako předtím o iPhonu či o iPodu. A zatímco psi štěkají, Apple kráčí dál k modrým obzorům a dalším ziskům. Podaří se tedy Amazonu, firmě, která doslova silou vůle postavila na nohy skomírající trh s ebooky, vyšlápnout si na iPad?
Nový tablet bude vyrábět tajwanská firma Quanta Computer, která již vyrábí Playbook a Sony S1. Podílet se bude také společnost E Ink Holdings, která pro Amazon vyvíjí barevný dotykový displej využívající technologie FFS (Fringe Field Switching technology). První tablety by se měly dostat do Spojených států v druhé polovině tohoto roku a výrobce předpokládá, že by koncem roku již vyráběl kolem 700 000 tabletů měsíčně.
Potřebuje vlastně Amazon novou čtečku? Kindle je zatím ve Spojených státech stále populární, k čemuž přispělo jak výrazné snížení ceny, tak i zahájení prodeje v klasických obchodech. Vedle Spojených států je ale Kindle úspěšný jen v Evropě, zbytek světa zůstal imunní. Jediná šance na další zisky je tak prudké snížení ceny a zaměření na jiné oblasti trhu, zejména na školy. Tablet by potom měl využít své výhody (očekává se zejména lepší displej a novinky v softwaru) a zaútočit na iPad2.
Tohle všechno je sice pěkné, ale stále ještě neznamená, že se nový tablet chytí. Tabletů je totiž na dnešním trhu pověstných dvanáct do tuctu, ale díru do světa dělá stále jen iPad. Všem totiž chybí jedna věc, na kterou výrobci zapomínají – zákazník musí během pár minut, nejlépe při prvním pohledu, pochopit, k čemu mu nová hračka bude dobrá. A tuhle zprávu zatím nedokáže prosadit nikdo jiný než právě Apple.
Je to poznat už na marketingu – Apple se vyhýbá názvu tablet, neprudí informacemi o tom, kolik emailových kont si můžeme nastavit. Místo toho nám ukazuje, co s iPadem můžeme dělat. A zákazník to „chápe“ a kupuje. Když dostane někdo iPad poprvé do ruky, během pár vteřin přístroj zapíná, píchne prstem do první ikonky a začne si hrát. Zkuste to s Motorolou XOOM a výsledek bude opačný, protože Google nacpal do XOOMu počítačové rozhraní, které má do intuitivnosti daleko. Devět z deseti dotázaných amatérů, kteří dostaly tento tablet do ruky, se po pěti minutách zeptalo, co s ním mohou dělat. U deseti lidí s iPadem se nezeptal nikdo. A když se v obchodě nechytí první pocit, je prohráno.
Google se vůbec v tomto ohledu nijak mimořádně nepředvedl. U podobných přístrojů dnes kralují aplikace, Google přitom dal všem výrobcům jasně najevo, že OS předcházející Honeycomb (který také není žádná sláva) jsou pro tablety k ničemu, takže se toho moc nestihlo. A firma sama se přípravou jakékoliv aplikace odmítla zabývat. Nedávno nabídnutá aplikace podporující Google Docs je fajn, ale na XOOMu měla být od začátku. Pokud Google nevyšle jasný signál o tom, že hodlá propagovat vlastní službu na vlastní periférii, je jasné, že nezávislí výrobci frontu stát nebudou.
A nejde jen o výrobce, marketing nedochází ani reklamním agenturám. Hlavní reklamní šot, podporující nástup XOOMu, ukazoval, jak se uživatel změní na cyborga s tabletem v ruce. Někoho to vystrašilo, někoho nudilo, ale nikomu to nevysvětlilo, proč by si ho vlastně měl koupit.
18. 5. 2011
Autor: Václav Větvička
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...