Trh s elektronickými knihami v Česku neexistuje. Máme zde sice pár poskytovatelů (respektive jich máme víc a víc), kteří mají smlouvu s několïka nakladatelstvími na pár knih, které šíří, ale v celkovém obratu knižního trhu jsou zcela minoritní. To se má změnit. O elektronické knihy se zajímají dva větší hráči s potřebnou podporou svých záměrů.
Druhé dvě skupiny jsou minoritní. V jedné najdete aktivní nakladatele, kteří v elektronizaci vidí jasnou budoucnost a sami se aktivně pustili do digitalizace a nabízení svojí produkce. Je jich málo, ale jsou tu. Jsou tu ovšem také zapřisáhlí odpůrci, kteří by si raději nechali uříznout ruku, než aby podporovali jakýmkoli způsobem „ty zloděje z internetu“.
První i druhá skupina nemá v současné chvíli problém, mají jasno. Jenže vzhledem k tomu, že obě dohromady zahrnují nejspíše maximálně 20 % nakladatelů, dění se teď přesouvá jinam. K právě se probuzené nakladatelské mase, která se snaží zorientovat, aniž by kdy třeba v ruce držela elektronickou čtečku. Připočteme-li situaci, kdy reálně hrozí uvalení 20 % DPH na knihy, je pochopitelné, že se o budoucnost obávají.
V tento okamžik vystupuje společnost Euromedia Group společně s Wooky na straně jedné a internetové knihkupectví Kosmas na straně druhé (do toho přichází s poněkud podivnými požadavky agentura Dilia, která se stará o autorská práva, ale to je téma na samostatný článek). Krátce po sobě byli nakladatelé sezváni na prezentace, při nichž jim obě strany nabídly řešení jejich problému s distribucí elektronických knih. Navíc se jednalo o semináře, kde se nakladatelům, kteří zatím spíše tápou, snažili vysvětlit základní pojmy včetně druhu formátů a způsobu zabezpečení. Nic nového pod sluncem, ale osvěta je v současnosti více než potřebná.
Nejdříve se podívejme na Kosmas. Ten přišel k nakladatelům s návodným návrhem, a to od prvního po poslední krok. Začíná známým faktem, že podle průzkumů je cílový zákazník ochoten zaplatit za elektronickou knihu maximálně 60 % ceny papírové. Zde si dovolíme malou odbočku, protože zcela v rozporu s tímto se 24. 2. objevuje na Palmknihách knižní hit nakladatelství Host - Muži, kteří nenávidí ženy od Stiega Larssona. Jedná se o průlom, protože kniha je bestsellerem, a ty u nás nikdo zatím v e-podobě nevydal. Ovšem cena stanovena na 199 Kč. Knihu klasickou seženete v brožovaném vydání již za 170 Kč…
Ale vraťme se ke Kosmasu. Ten nikterak nepřikazuje, kolik procent tištěného vydání má stát e-kniha. Navrhuje však něco mezi 35 - 60 %, v případě zvýšeného DPH pak 30 - 50 %. V případě souhlasu dohody následuje podepsání smlouvy s Kosmasem, který je s to konvertovat knihy do ePub zdarma za podmínky, že nakladatel bude mít u Kosmasu v první vlně pouze deset knih, dodá potřebné podklady a provede korekturu nově vzniklé e-knihy (další náklad navíc, který vydavatele určitě těší). Pak už knize nic nebrání v tom, aby se objevila v nové sekci Kosmasu e-knihy, kde si ji zaregistrovaní zákazníci budou moci koupit stejně jako knihy klasické pomocí všech klasických metod platby.
Euromedia Group přichází s novým internetovým obchodem, který se bude jmenovat Ebux.cz (doufejme, že se ujme česká výslovnost „ebuks“ a nikoli anglická „ebags“) a bude plnit úlohu maloobchodu. V hierarchii nad ním bude velkoobchod Wooky. Podle všech informací se tedy zdá, že ebux bude mít svůj vlastní formát, který bude dále distribuovat do ostatních prodejen e-knih, které jsou již na trhu. Vydavatelům také bude garantovat ochranu jejich knih.
Ebux.cz také nabízejí konverzi do ePubu, ale na rozdíl od Kosmasu se chtějí zbavit nadbytečné práce a doporučují, aby vydavatelé dodávali již konvertované knihy. Proto také stanovili poplatek 4 Kč za jednu textovou stránku a 6 za jakoukoli jinou. Na oplátku chtějí za distribuci licenci na prodej v Česku i na Slovensku (kde bude projekt spuštěn o měsíc později než u nás) a souhlas s vytvořením ukázky (čímž se opět přibližují konceptu Amazonu). Nakladatel si pak také selektivně určuje, kde všude bude jeho kniha k dostání.
Rabat u Euromedií i u Kosmasu je nastaven pro nakladatele 40 % z maloobchodní ceny. Ebux však budou podporovat nakupování přímo přes čtečky, čili zapojí do plateb mobilní operátory, takže nakladatelé budou vybírat, zda bude poplatek za platbu zahrnut v ceně knihy nebo zvlášť. Následné upozornění na fakt, že mobilní operátoři si „za nic“ berou 15 %, ale přesto je využívá 90 % zákazníků, také není nic, co by nakladatele mohlo potěšit.
V případě, že bude poplatek započten do výsledné ceny, bude 60 % z něj totiž platit sám nakladatel, 20 % velkoobchod a 20 % maloobchod. Pokud jej nechají zaplatit zákazníka, tak se sice zbaví tohoto nákladu, ale kniha bude viditelně dražší oproti avizované ceně a nastane situace podobná cenám letenek bez poplatků.
Každopádně se něco konečně děje a 1. 4. (vhodné datum pro začátek jakékoli taškařice) uvidíme výsledky. Nakladatelům jde nejspíše hlava kolem a stojí před volbou, kterou z nabízených cest se vydat. Pravděpodobně ale rozdělí svoje knihy mezi obě distribuce a nechají je, aby předvedly, co umí. Máme se na co těšit.
9. 3. 2011
Autor: Richard Klíčník
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
TikTok v následujících týdnech zakáže zkrášlující filtry pro mladistvé uživatele. Nechce, aby se porovnávali s...
Spuštění reklam na sociální síti Threads se už blíží. Meta umožní vybraným inzerentům publikovat reklamy už na...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...