Pravděpodobně k tomu došlo v roce 2009, kdy CEO Nam Yong ohlásil strategickou spolupráci s Microsoftem. Yong nadšeně slíbil využívat platformu Windows Mobile OS a mluvil o tom, že v roce 2012 jeho firma představí nejméně 50 chytrých mobilů.
Zvolil si k tomu tradiční barcelonský veletrh mobilních technologií, což by nebylo ani tak překvapující, jako je spíš to, že si LG Electronics vybralo Microsoft právě ve chvíli, kdy Apple, který se do Barcelony ani neobtěžoval, začal svět dobývat svým iPhonem.
LG tak vsadil na špatného koně, protože musel vědět, že Microsoft pro svůj operační systém prostě nemůže mít dost aplikací. Nebyla to ale chyba jediná - Skott Ahn na stejném veletrhu prohlásil, že hlavním trumfem budoucích smartphonů bude uživatelské rozhraní (UI). To je spíše zaměřené na to, jak se mobil použije - nežli co na mobilu použít. LG se do UI vrhl skutečně razantně, výsledkem byl třeba dotykový displej s ikonkami v 3D, kterým se chlubil mobil Arena. LG ale nastartoval i masivní marketingovou akci, což stálo víc peněz, než si firma mohla dovolit.
Mezitím si konkurenční Motorola, která v té době prudce ztrácela pozice na trhu a mimo jiné ji předběhla i LG, domluvila spolupráci s Googlem a společně začaly připravovat mobil s Androidem. Na Android začaly sázet další a další firmy, zatímco LG tvrdošíjně sázel na Microsoft, nejzajímavější uživatelské rozhraní a posílený marketing. Malinko přitom zapomínal na to, že slibovat záplavu chytrých modelů až za tři roky je z komerčního pohledu šílenost.
Přitom bylo v té době postavení LG na trhu velice slibné, mobil Chocolate a po něm Prada nastartovaly zájem o designové mobily a modely jako Armani byly odpověď ostatních na trend, který LG nastartoval. Značka LG byla celosvětově „hot“. V té chvíli se ale objevil iPhone, který doslova přes noc udělal z chytrých mobilů, které bez většího zájmu veřejnosti již několik let existovaly, trhák. A tady právě firma LG zaváhala a nástup mobilů neodhadla.
Začátek roku 2010 proto začal vypadat špatně – chytré mobily začínaly dominovat a přitom stále víc velkých výrobců začínalo dělat pro Android. Značný nárůst podílu na trhu začal zaznamenávat výrobce HTC, vzpamatovala se i Motorola. Google sice jako výrobce hardwaru neuspěl, ale LG, místo aby se snažil o spolupráci, tvrdošíjně sázel na Microsoft. Tomu ale zatím vývoj nového operačního systému moc nevycházel.
LG proto musel sázet na úspěch svých klasických mobilů a v zoufalství sázel na trh něco, s čím ještě ostatní nikdy nepřišli – druhé verze starých mobilů (New Chocolate a Prada 2). Ve chvíli, kdy se svou Galaxy slavil úspěch Samsung, se už začali ošívat i zaměstnanci LG, ale stížnosti na management neměly žádný úspěch. Když už konečně firma vyvinula něco pro Android (Optimus Q), nebylo to dobré od samého začátku, protože na rozdíl od kokurenčních Galaxy S a Incredible (HTC), které používaly Android 2.1, Optimus si musel vystačit se zastaralou verzí 1.6.
Google navíc opakovaně měnil celé pole chytrých mobilů. Nejdřív se snažil stát se úspěšným výrobcem, a po neúspěchu začal pod svoji vlajku svolávat všechny hardwarové výrobce, kteří toužili konkurovat Applu. LG ale tvrdošíjně viděl budoucnost chytrých mobilů jako souboj Microsoft-Apple. Nokia se svým obstarožním Symbianem pak stále na kraji a vyděšeně koukala na to, jak sice stále ještě prodává nejvíc mobilů, ale na trhu s chytrými mobily začíná být do počtu.
Ve chvíli, kdy se Apple spojil s KT, která razantně přidala počet přístupových bodů k Wi-Fi a tím pomohla rozšíření iPhonu v Jižní Koreji, bylo jasné, že LG bude mít potíže i doma. Následky na sebe nedaly dlouho čekat – ve třetím čtvrtletí 2010 ohlásila firma ztrátu 190 miliónů dolarů, Nam přišel o pozici CEO a nastoupil nový CEO Koo Bon-joon.
Brzy se konečně objevil i nový smartphone s operačním systémem Microsoftu. Optimus 7 se objevil na podzim minulého roku současně v Evropě, Austrálii a Singapuru, a ve všech místech sklidil obdiv kritiky. Nejnovější Optimus 3-D, což je první smartphone, která má displej schopný 3D, aniž bychom k tomu potřebovali speciální brýle. Nový mobil ale neběží s OS z Redmondu, ale šlape s Androidem 2.2. Při představení v Barceloně ale nebyl mluvčí LG říct nic bližšího ani o ceně, ani o tom, kdy se ho mohou zákazníci dočkat.
A tak je jasné, že zatímco LG s novým vedením konečně pochopilo, že velký výrobce bez kvalitních smartphonů nemůže přežít, ale že si stále není jisté tím, na jakého koně vsadit.
1. 3. 2011
Autor: Václav Větvička
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...