Pe3ny začínaly v roce 2001 jako jedna z miniaturních, takřka guerillových firem, která poskytovala připojení na jednom pražském sídlišti několika internetovým nadšencům. Dnes její základna čítá tisíce zákazníků a alespoň v Praze patří k dobrým alternativám při hledání připojení k síti. S jedním ze zakladatelů firmy, Petrem Hromádkem, jsme vedli rozhovor o tom, jak se za těch deset let změnilo vnímání internetu mezi těmi, kterým jej nabízejí.
Začínali jste v roce 2002 na sídlišti Petřiny na Praze 6. Byli jste jeden z desítek tehdejších malých providerů. Kolik zákazníků máte dnes a jak velké území pokrýváte?
Hlavním zájmovým územím je a byla Praha 6 a Praha 5, firemní zákazníky ale umíme připojit na naší páteřní síť prakticky kdekoliv v Praze a okolí. Záleží také na druhu požadovaného připojení. Optické připojení nabízíme hlavně na historicky nejvíc „zpracovaném" území Prahy 6, bezdrátové broadband připojení je dostupné téměř všude na levém břehu Vltavy a vybraných místech na břehu pravém. Vzhledem k tomu, že prodáváme i ADSL a EVDO, tak jsme tento produkt schopní nabídnout po celé ČR, i když to je spíše doplňková služba, případně řešení pro speciální situace, kdy zákazník má od nás třeba kombinaci pevné optiky a mobilního CDMA.
Zákazníků máme kolem pěti tisíc, cca deset procent jsou malé a střední firmy. Růst zákaznické báze nám dělá poměrně velkou radost.
Pražský trh se pomalu krystalizuje. Vy sami jste koupili některé konkurenty. Jak vnímáte vývoj trhu poskytování internetu za ty roky?
Postupně jsme skoupili několik menších i větších místních konkurentů. Ve Vokovicích, v Nebušicích, Břevnov a okolí, integrovali jsme i poměrně velkou síť Limet network, která měla na svou dobu zajímavou páteřní infrastrukturu a několik stovek zákazníků.
Konkurence se sice v některých oblastech zvětšila, ale díky dobré znalosti lokálního trhu jsme schopni stálého a stabilního růstu bez zoufalých investic a masivního nezacíleného marketingu, který pak musí zákazníci splácet v ceně připojení.
Vývoj trhu je navíc věc, která nám dává vlastně za pravdu. Byli jsme první firmou, která neměla žádné limity na stahovaná data, žádné skryté poplatky. Chtěli jsme jednat od začátku férově a neklamat zákazníky. Vyplatilo se to, lidé to oceňují a jsou rádi, že se mohou spolehnout na přímé jednání (tady je třeba zmínit různé neférové praktiky jako cena bez DPH, „baťovské" ceny nebo podfuky třeba v podobě různých akcí typu „plať pár měsíců málo a pak rok zase hodně“).
To mě přivádí k další otázce. Určitě se dostáváte do přímého konkurenčního boje s velkými poskytovateli jako je třeba O2. Jaká je vaše strategie, aby si zákazník vybral vás?
V prvé řadě se snažíme nabídnout lepší poměr výkon cena. Cena ADSL se podle mne dostala na dnešní úroveň jen díky tlaku menších providerů. Naše připojení má výhody, které zákazník ocení, ať už je to lepší upload, nebo skutečná rychlost. O2 navíc tam, kde máme optickou síť, nemá moc čím konkurovat, je ale možné stále klamat spotřebitele například inzercí maximální rychlosti, kterou polovina zákazníků vůbec nemá šanci dosáhnout (podívejte se na měsíční rychlosti naměřené na DSL.cz - pozn. redakce).
Bohužel to je dané i nefungující regulací telekomunikačního trhu u nás. V mnoha místech by byla situace lepší, pokud by alternativní provideři měli srovnatelné podmínky. Snad jenom u nás regulátor umožňuje situaci, kdy ADSL je koncovému zákazníkovi nabízenou za tři sta korun a nám velkoobchodně za čtyři sta padesát. Nám to nevadí, protože se orientujeme na připojování zákazníků na vlastní síť, ale trhu to rozhodně neprospívá a monopol, který tu v mnoha místech je, nebude snadné překonat. Že to má vliv na ekonomiku je celkem nabíledni.
Začínali jste s wi-fi. Dnes poskytujete i klasickou kombinaci internet/televize/telefon přes kabel. Jak se proměnil trh? Internet vzduchem už netáhne?
Internet vzduchem táhne. Ale wi-fi jako technologie se vrací tam, kam patří, to jest do bytů, kanceláří, škol, zkrátka do místností. My dnes pomocí wi-fi připojujeme jen malou část zákazníků a spíš z nostalgie. Byla to dobrá technologie v době, kdy 128kbit linka byla luxusem, ale dnes už je to překonané. K bezdrátovému připojení dnes používáme mnohem sofistikovanější technologie. Většinu nových zákazníků dnes připojujeme ethernetem na běžnou domovní LAN a tu potom dále na naši páteřní optickou síť. To je řešení budoucnosti.
O jak rychlý internet mají tedy lidé dnes největší zájem?
Já často říkám, že v tomto ohledu jsme jako Internet provideři jen služebníci tvůrců obsahu. Záleží, jak internet lidé budou chtít využívat. Když začal masivní nástup online videa, nároky se zvýšily, ale probíhá to spíš lineárně než skokem. Na druhou stranu - internet je dnes daleko víc nástrojem komunikace, lidé ho již považují za samozřejmost a tak chtějí internetové připojení v nějaké rozumné kvalitě, ale konkrétní parametry je už tolik nezajímají. Je pro ně důležitá hlavně cena. Což ale bude u nás poměrně časté, je, že zákazník bere cenu jako hlavní měřítko spokojenosti s produktem.
Jak se tedy proměnila IT gramotnost Čechů na území hlavního města? Zaznamenali jste za ty roky zlepšení?
Zlepšení jsme určitě nezaznamenali. Ale to souvisí spíš s množstvím lidí, kteří se o internet zajímají. Já pamatuji doby internetu, kdy to byla čistě akademická síť a za neslušnost se považovalo debatovat o politice nebo náboženství :-). Stačí se podívat na diskuse na iDnes, aby tohle vypadalo jako sci-fi, které jsem si právě vymyslel :-). Ale opravdu to tak bylo. Podobně před lety, když jsme začínali, jsme se potkávali spíš s lidmi, kteří věděli, co chtějí, a internetu rozuměli. Dnes je to spotřební zboží a možná je to tak i dobře. Stáváme se dodavateli služby na úrovni dodavatele plynu nebo elektřiny. A u nich také nechci, abych věděl složení plynu nebo měl detailní znalosti elektrizační soustavy.
Takže se zlepšily možnosti připojení. Je podle vás zasíťována celá Praha dostatečně? Pokud ne, kdy při současném tempu bude? Jak podle vás bude vypadat budoucnost připojení u nás globálně?
Já myslím, že to nikdo přesně odhadovat nedokáže. Nicméně ve statistikách OECD naše země dopadá dost špatně, takže doufám, že se to bude zlepšovat. Praha je asi zasíťovaná dostatečně, ten, kdo chce, si určitě umí najít připojení, které mu vyhovuje. Horší je to mimo velká města, a dokud tam bude regulace a zájem státu vypadat tak, jako vypadají, moc se toho nezmění.
Jaké jsou na této cestě cíle vaší společnosti?
Pro nás je teď nejdůležitější úkol rozšiřování optického pokrytí. Jen tento rok, zvýšíme počet domácností, kde bude naše optika dostupná, o deset tisíc.
Děkuji mockrát za rozhovor a těším se někdy na shledanou.
Taky díky a rychlé připojení všem!
22. 2. 2011
Autor: Richard Klíčník
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...