Klony Grouponu zažívají v České republice nevídaný boom a již dnes jich existuje více než 70 a další rychle přibývají. Téměř každý na českém internetu uvítá slevy v řádu desítek procent na služby i zboží. Že jste je ještě nevyzkoušeli? To máte v předvánočním shonu nejvyšší čas.
Groupon je mimořádně populární server v USA, kolem kterého krouží takový giganti jako Yahoo, Google a mnozí další. Server nabízí jen několik málo kusů zboží či služeb, které jsou ale prodávány se slevou. A to dosti podstatnou - v řádu desítek procent. Popularita služby dala vzniknout řadě jeho klonům, které nabízejí služby v podstatě velmi obdobné, jen s jinou konkrétní náplní.Očima klonů Grouponu (budeme je dále nazývat Grouponi) se jedná o obchod s minimem rizik a vidinou zisku. Odpovědnost těchto prodejců je v podstatě zcela minimální, nepotřebují sklady, diskuse s dodavateli ani zajišťovat distribuci. Nároky na jejich implementaci jsou také minimální a při pohledu na jejich vzhledovou homogenitu se lze jen obtížně vyhnout přesvědčení, že o to více, co ušetří na programátorech, ušetří také na graficích.
Můj střízlivý odhad je takový, že se celý obchod dá udělat v ceně jednotek (maximálně pár desítek) tisíc korun, včetně provozu domény. Jistě existují i podstatně dražší varianty, ale s tímto minimem se většina Grouponů spokojí. S minimálními finančními nároky se tak lze vrhnout na trh, kterému ještě nikdo příliš nevládne a ještě téměř nikdo neví, jak se na něm účinně pohybovat.
Stačí se podívat na současnou situaci a zjistíme, že existuje minimum podobných projektů cílených na střední a menší města nebo specifické služby. Trh je zaplněn klony, ale lze se na něm zatím s užitkem pohybovat. Prostor pro zisky zde jednoznačně je. Slevománie je na vrcholu své módní vlny a i když je to neoriginální, komerční a otřelé, přiživit se zde chce každý a není se čemu divit.
Vytvořit nějak jednoduše výčet výhod pro prodávající není úplně snadné. Předně je potřeba říci, že by měl dobře zvážit, za jakých podmínek se mu daná akce vyplatí. Prodej služeb či zboží přes Groupony není vůbec jednotná - služby se liší tím, kolik a jak se platí, zda si můžete nastavit horní či dolní strop prodeje, za který se akce uskuteční, nebo v návštěvnosti a v tom, jak moc je propagována značka.
Prodej zboží přes tento typ služeb přináší v prvé řadě reklamu a šanci přivést zákazníka, který o nákupu ani neuvažoval. A přitom se vám to nemusí vyplatit jen čistě účetně; klasickým příkladem jsou kavárny, které těsně neprodělají na prodaném zboží, ale zákazník (třeba každý třetí) si koupí ještě něco navíc, již s plnou marží. A když se každý desátý vrátí, máte vyhráno. Právě s touto strategií řada prodejců počítá.
V zásadě platí, že se jedná o téměř ideální způsob, jak se propagovat, prodat neobsazené pokoje v hotelu atp. Primární návratnost bývá téměř jistá, ale většinu zřejmě bude generovat přínos sekundární.
Je jasné, že těmi, kdo celou věc zafinancují a umožňují, jsou kupující. Ti si pořizují věci za výhodné ceny a jsou plni radosti, že aktuálně ušetřili. Často to může být pravda, ale je skutečností, že velká část nákupu je motivována heslem “Za tu cenu to musím koupit.” To je ostatně záležitost řady i zcela běžných akcí v obchodech. Internet ale dokáže nabízet velkou rozmanitost služeb, časovou proměnlivost (většina akcí trvá jen jeden den) a zábavu. Pro nakupující se stává obrážení Grouponů jakousi zábavou, lovem i soutěží dohromady.
Zdali na těchto nákupech většina z nich reálně ušetří je velkou otázkou, osobně se kloním k názoru, že situace bude přibližně vyrovnaná. Vytvořit nějakou přesnou metodiku ale v této oblasti dost dobře nejde.
Zajímavé je, že český předvánoční internet se začíná měnit ve výkladní skříň nejrůzněji rafinovaných obchodů. Když už zákazník nenakoupí s onou ohromnou slevou, může nakoupit v běžných e-shopech, které v tomto konkurenčním boji mohou být částečně poškozeny. A tak není divu, že se stále více objevují affiliate programy, které webům nabízejí možnost inteligentního a přesně cíleného reklamního zásahu. Za patřičnou provizi samozřejmě. Mezi aktuálně nejaktivnější patří zřejmě Mall, ale v současné řadě je podobně pracujících společností již obrovské množství.
Začíná nastávat paradoxní situace, kdy internet není obsahový, ale překupnický. Již se netočí peníze jen v obvyklém prodeji, ale solidně se dá vydělat i na propagaci služeb a zboží nebo právě Grouponech. Zda toto přeprodávací šílenství po Vánocích opadne, těžko říci, ale spíše si myslím, že se už teď můžeme těšit na povánoční výprodeje.
Pokud ještě nejste s podobnými projekty seznámeni osobně a detailně, můžete se zkusit podívat například jedním z mnoha seznamů aktuálně přístupných služeb. Pokud tomuto nakupování propadnete, tak si dovolím dva typy pro praktické používání. Asi nejvýhodnější pro většinu lidí je užívat agregáty slev - nabízejí kompletní představu o tom, co se právě v ten den nabízí a šance, že narazíte na něco zajímavého je tak vyšší.
Pokud nakupujete pravidelně, nebo rádi zvete další uživatele, pak se jistě vyplatí sledovat nejrůznější věrnostní programy a akce, díky kterým si lze přijít na poměrně dobré zisky. Myslím, že tento affiliate program Grouponů je téměř dokonalou ukázkou toho, jak složitý může marketing na internetu dnes být.
16. 12. 2010
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...
V březnu rychlosti všech typů připojení kolísaly. Podívejte se, jak si vedl váš typ internetu a váš poskytovatel.
V březnu rychlost Wi-Fi internetu zůstala na únorové úrovni. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém...