Úvod > Články > E-banking: Startujeme seriál

E-banking: Startujeme seriál

Hledáte, která banka má lepší elektronické bankovnictví? Zkusíme to společně zjistit. Startujeme totiž seriál zabývající se srovnáním aplikací e-bankingu jednotlivých bankovních ústavů.

To, že má každá banka vlastní rozhraní pro elektronickou komunikaci, je stará známá věc. Kdyby všechny banky využívaly stejného systému, tak by se uživateli, který ovládá více účtů, sice zjednodušil život, ale zaniklá konkurence by nevedla k výraznějšímu vývoji. Chcete-li si vybrat bankovní ústav dle úrovně elektronického bankovnictví, sledujte náš seriál.

Metodika hodnocení

Aby ve vyhodnocení nebyla žádná velká věda a hned bylo jasné, která bankovní aplikace nabízí více, vybrali jsme jednoduchý model hodnocení. Je vytvořen určitý počet parametrů, řekněme funkcí aplikace. U každé hodnocené banky bude zaveden jeden bod, pokud konkrétní aplikace danou funkci obsahuje, a nula bodů, jestliže schází. Pro případy omezené funkčnosti lze udělit půl bodu. Bude-li aplikace obsahovat jinou funkci, kterou dosavadně hodnocené aplikace neobsahovaly, přidá se do srovnání.

Hodnocení bude prováděno průběžně a o výsledku se dozvíte až v závěrečném hodnotícím článku. Mezi tímto startovacím článkem a článkem hodnotícím bude několik samostatných recenzí bankovních aplikací. Každá recenze bude obsahovat dvě bankovní aplikace, které budou zhodnoceny co do obsahu, designu, ovládání apod. Dnes se, v rámci úvodních informací, podíváme pouze na eBanku.

eBanka: Matador se nezapře

eBanka patří do skupiny České pojišťovny, a. s., což ji dává na domácích trzích (přes různé poplašné zprávy, jež se nikdy nepotvrdily) slušné zázemí. Mnozí z vás jistě nostalgicky vzpomenou na původní název banky – Expandia banka. Jako první banka v České republice zavedla rozličné druhy přímého bankovnictví a dá se říci, že díky tomuto faktu získala mnoho klientů jak mezi fyzickými osobami, tak mezi firmami. Počet klientů nejvíce vzrostl na přelomu let 2000 a 2001, dnes má eBanka více než 430 tisíc klientů. Ze služeb přímého bankovnictví nabízí eBanka tyto komunikační kanály: Internet, GSM (SIM ToolKIT), GSM Klasik, WAP, Telefonní bankéřky, Konverzant a Multifunkční kanál.

Přihlášení do internetové aplikace lze provést odkudkoli (domov, práce, škola, PDA apod.) nebo pomocí automatu umístěného na klientských centrech. Přihlášení pomocí Smartphone telefonů je dle internetových diskusí prozatím problematické. Autorizace vstupu do aplikace je uskutečňována pomocí Mobilního elektronického klíče (kód je zaslán na telefon a je možno jej přečíst pomocí SIM ToolKIT menu), Internetového elektronického klíče (certifikát na pevním nebo výměnném disku) či Osobního elektronického klíče (tzv. kalkulačka – neboli generátor autorizačních kódů).

Po přihlášení se dostanete přímo do aplikace – na úvodní obrazovce získáte informace o stavu účtu, výši čerpání kontokorentu apod. Na levé straně se nachází rozbalovací menu. V zásadě mě nenapadá nic, co by v aplikaci chybělo. Krom pohybů na účtu lze zobrazit blokované částky, průměrný zůstatek, kreditní obrat, odešlá a nezrealizovaná inkasa, výpis On-line nákupů a mnoho dalších statistických údajů. V rámci plateb lze zadat takové speciality, jako například trvalou platbu, hromadnou platbu či dokonce platbu na poštovní adresu. To je funkce, která je skutečně ojedinělá a mnohdy dobře využitelná – koho baví vybírat peníze a na poště vypisovat složenky? Dále je zde možnost nastavit Inkaso, tedy ne pouze inkaso, kterým platíte složenky, splátky apod., ale můžete sami inkaso vybírat z jiných účtů.

Údaje o vašich platbách a příjmech se pak uchovávají 360 dnů on-line, případně je najdete v archívu až tři roky zpátky.

V aplikaci také získáte přehled platebních a charge karet, můžete si zažádat o vydání nové platební karty, nastavit, jakou formou budete upozorňováni na změnu zůstatku účtu a mnoho dalšího. Specialitou je možnost sjednat hypotéku, stavební spoření , penzijní či životní pojištění, nebo investovat do podílových fondů bez návštěvy banky. Celkově aplikace obsahuje mnoho funkcí, které běžný uživatel nevyužije, ale které můžou být občas velice užitečné. Donedávna eBanka nabízela ještě demoverzi aplikace pro potenciální nové klienty, nyní je tato možnost již zrušena. Škoda, protože si tak každý mohl vyzkoušet, nakolik je ovládání jednoduché.

23. 8. 2005

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...